کد خبر: ۲۰۲۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۲۶ تير ۱۳۹۷ - 2018July 17
اگر مشكل يبوست فرزند شما طولاني شده است يا كودك دچار علائم تب، استفراغ، بزرگ شدن شكم، دل‌درد و نفخ شده يا به همراه مدفوع خون دفع مي‌كند، بايد به پزشك مراجعه كنيد. در بسياري از موارد نيازي به عكس گرفتن يا انجام آزمايش نيست و پزشك با پرسيدن سابقه بيماري مي‌تواند به كودك كمك كند. به هر حال زماني كه به پزشك مراجعه مي‌كنيد، اين مشكل به سادگي قابل درمان است
شفا آنلاین>سلامت>یبوست یکی از علل شایع دل‌درد در کودکان است. این مشکل نه تنها دستگاه گوارش کودکان را به خطر می‌اندازد بلکه طولانی شدن آن موجب اضطراب کودک و نگرانی والدین می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:يبوست يكي از علل شايع دل‌درد در كودكان است. اين مشكل نه تنها دستگاه گوارش كودكان را به خطر مي‌اندازد بلكه طولاني شدن آن موجب اضطراب كودك و نگراني والدين مي‌شود. براي حل اين مشكل بهترين راه آن است كه دليل بروز آن را بشناسيد به اين ترتيب به سادگي مي‌توانيد آن را برطرف كنيد.

يبوست چيست؟

يبوست زماني اتفاق مي‌افتد كه حركات روده بزرگ كاهش پيدا مي‌كند و به‌دنبال آن كودك دچار علائمي مانند نفخ شكم و دل‌درد شده و عمل دفع را به سختي انجام مي‌دهد و مدفوع او سفت و خشك است.

چه وقت بايد به پزشك مراجعه كنم؟

اگر مشكل يبوست فرزند شما طولاني شده است يا كودك دچار علائم تب، استفراغ، بزرگ شدن شكم، دل‌درد و نفخ شده يا به همراه مدفوع خون دفع مي‌كند، بايد به پزشك مراجعه كنيد. در بسياري از موارد نيازي به عكس گرفتن يا انجام آزمايش نيست و پزشك با پرسيدن سابقه بيماري مي‌تواند به كودك كمك كند. به هر حال زماني كه به پزشك مراجعه مي‌كنيد، اين مشكل به سادگي قابل درمان است.بسياري از والدين سعي مي‌كنند تا با استفاده از داروهاي مسهل يا شياف يبوست فرزندشان را برطرف كنند؛ اين داروها هرچند مفيد هستند اما فقط بايد تحت نظر پزشك و با تجويز او مصرف شوند و استفاده خودسرانه از آنها ممكن است خطرناك باشد. بنابر اين حتي درصورتي كه بتوانيد دارو را بدون نسخه تهيه كنيد، نبايد بدون تجويز پزشك آن را براي كودك‌تان استفاده كنيد.
چگونه يبوست كودكان درمان مي‌شود؟



رژيم غذايي نامناسب: رژيم غذايي كودكان بايد سرشار از فيبر باشد  فيبرها به سلامت دستگاه گوارش كمك كرده و عمل دفع را آسان مي‌كنند. همچنين براي پيشگيري از يبوست هر روز بايد مقدار زيادي آب و مايعات به كودكان داده شود.

استرس و اضطراب: زماني كه جو خانه پر از تنش و استرس است، كودكان هم دچار اضطراب مي‌شوند. همچنين برخي از كودكان از دستشويي رفتن و گفتن اين موضوع خجالت مي‌كشند. بعضي ديگر از بچه‌ها هم صرفا به‌دليل آنكه نمي‌خواهند بازي‌شان به هم بخورد، به دستشويي نمي‌روند.

تحرك و فعاليت فيزيكي نداشتن: بچه‌هايي كه از صبح تا شب پاي تلويزيون يا كامپيوتر مي‌نشينند، هيچ تحركي ندارند و اين موضوع هم عمل دفع را آهسته و طولاني‌ مي‌كند.

بيماري‌ها يا نقص‌هاي مادرزادي: در موارد اندكي دليل يبوست كودك ممكن است بيماري يا نقصي در روده بزرگ باشد.

عوارض دارويي: بعضي از داروهاي خاص هم ممكن است موجب ايجاد يبوست در كودكان شوند كه طبيعتا بعد از تمام شدن دوره مصرف آن دارو دوباره كودك به حالت طبيعي برمي‌گردد.

چه بايد كرد؟

عادات غذايي فرزندتان را اصلاح كنيد: به جاي فست‌فودها و هله‌هوله‌، رژيم غذايي فرزندتان را از فيبر غني كنيد. فيبر در ميوه‌ها، سبزي‌ها و غلات سبوس‌دار يافت مي‌شود همچنين مايعات و آب را فراموش نكنيد.

از ميوه‌هاي مسهل‌ استفاده كنيد: بسياري از ميوه‌ها و سبزي‌ها به‌طور طبيعي اثر مسهل دارند؛ مثلا انجير، آلو و گلابي بهترين ميوه‌ها براي كودك شما هستند.

برنامه غذايي‌تان را منظم كنيد: وقتي شما غذاها را به‌طور منظم و سر ساعتي خاص سرو مي‌كنيد، كودك هم به اين برنامه عادت مي‌كند و عمل دفع او نيز منظم‌تر مي‌شود.

كودك‌تان را آموزش دهيد: شما بايد كاري كنيد كه دستشويي رفتن براي كودك‌تان باعث خجالت يا اضطراب نباشد. براي اين منظور بايد هربار كه او خودش به دستشويي مي‌رود يا به موقع به شما خبر مي‌دهد، او را تشويق كنيد. هيچ‌گاه كودك‌تان را به خاطر اين موضوع تنبيه نكنيد.

فعاليت روزانه كودك‌ را بيشتر كنيد: فرزندتان را به بازي و جنب و جوش تشويق كنيد، او را به پارك ببريد و اجازه بدهيد در فضاي آزاد ورزش و بازي كند. اين كار عمل هضم غذا را آسان‌تر و حركات روده‌ها را بيشتر مي‌كند و به از بين رفتن يبوست كمك مي‌كند.سیب سبز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: