کد خبر: ۲۰۲۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۹ - ۲۵ تير ۱۳۹۷ - 2018July 16
در متون طب سنتي براي سياه‌دانه خواص مقوی و منحصر به فردي ذكر شده است. بسياري از حكما و اطباي طب سنتي ايران، هند و چين از سياه‌دانه، روغن و عصاره آن به صورت موضعي و خوراكي برای درمان بسياري از بيماري‌ها و اختلال‌هاي جسمي استفاده مي‌كنند.
شفا آنلاین>سلامت>تغذیه>در متون طب سنتي براي سياه‌دانه خواص مقوی و منحصر به فردي ذكر شده است. بسياري از حكما و اطباي طب سنتي ايران، هند و چين از سياه‌دانه،<The Black Seeds,> روغن و عصاره آن به صورت موضعي و خوراكي برای درمان بسياري از بيماري‌ها و اختلال‌هاي جسمي استفاده مي‌كنند.
 
به گزارش شفا آنلاین:به اعتقاد اين گروه از درمانگران مصرف سیاه دانه می تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها از قبیل بیماری‌های دستگاه کلیه، دستگاه گوارش (مثل نفخ، تورم معده، زخم معده) و پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های مزمن و سرطان موثر باشد. مصرف موضعي و خوراكي سياه‌دانه علاوه بر جنبه درماني در حوزه بهداشت و زيبايي نيز كاركردهاي متنوعي دارد كه مهم‌ترين آن درمان جوش‌هاي چركي و ناشي از چربي پوست است.


درمان نفخ دردناك شكم

نفخ يكي از شايع‌ترين اختلال‌هايي است كه امروزه بسياري از مردم آن را تجربه مي‌كنند. پيدايش اين اختلال رابطه زيادي با شيوه زندگي و نوع رژيم غذايي و حتي زياده‌روي در مصرف غذاها دارد. از ديدگاه درمانگران طب سنتي مصرف سياه‌دانه مي‌تواند نفخ و دردهاي ناشي از آن را در بيشتر افرادي كه به نفخ معده دچار هستند درمان كند. البته در برخي متون اشاره شده در صورتي كه پودر تخم سياه‌دانه را با پودر دارچين مخلوط كرده و اندكي از اين مخلوط را روي غذايشان بپاشند به درمان نفخ معده كمك و دردهاي ناشي از آن را كنترل مي‌كند.
 

پوستی صاف و يكدست مي‌خواهيد

در برخي متون طب سنتي به اين نكته اشاره شده كه استفاده موضعي از تخم سیاه‌دانه و روغن کنجد برای درمان جوش‌های زیرپوستی بسیار موثر است. اين درمان‌گران برای تهیه این ترکیب به بیماران‌شان توصیه می‌کنند روغن کنجد و پودر سیاه‌دانه را با یکدیگر ترکیب کرده و آن را روی پوست صورت ماسک کنند. استفاده از این ترکیب به مدت 2 هفته به بهبود جوش‌های زیرپوستی منجر می‌شود، اما هنگام استفاده از اين تركيب بايد مراقب بود كه بيش از اندازه از اين روغن روي پوست استفاده نكنيد چرا كه استفاده بيش از اندازه از انواع روغن‌ها موجب بسته شدن منافذ پوستي مي‌شود. براي استفاده از اين تركيب بايد سرانگشتان‌تان را اندكي به اين روغن آغشته كنيد و روي‌ پوست‌تان ماساژ دهيد.

برای افرادی که شیمی‌درمانی کرده‌اند

يكي ديگر از خواص سياه‌دانه و عصاره به دست آمده از آن كاهش عوارض ناشي از مصرف داروهاي شيميايي و مدرني است كه امروزه براي درمان بيماري‌هاي سخت و مزمن همچون سرطان مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

دانه‌های سیاه دانه و روغن گرفته شده از آن به دلیل خواص درمانی ویژه‌ای که دارد از جمله بهترین داروهای گیاهی و طبیعی برای بیمارانی محسوب می‌شود که به دلیل شیمی‌درمانی یا مصرف داروهای شیمیایی دچار نارسایی و اختلال در عملکرد کلیه‌ها شده‌اند.  با مصرف روغن سیاه دانه می‌توان مانع از دفع پروتئین از ادرار شد و تا حد زیادی کراتین موجود در خون را کنترل و مهار کرد.  از این رو افرادی که در معرض شیمی‌درمانی قرار دارند، می‌توانند با مشاوره با درمانگر طب سنتی و مصرف سیاه دانه بخشی از عوارض جانبی شیمی‌درمانی را بر کلیه‌های‌شان کنترل کنند.

نکاتی درباره سیاه‌دانه که باید بدانید

سیاه دانه خواص درمانی بی‌شماری دارد که در کنار برخی گیاهان یا روغن‌های طبیعی دیگر می‌تواند تاثیرات درمانی موثر و کم‌نظیری در کنترل بیماری‌ها و درمان آنها داشته باشد.

    مخلوط پودر سیاه‌دانه و عسل به ترتیب به میزان 25 و 100 گرم و میل کردن آن هنگام سردرد به تسکین دردهای ناحیه سر و جمجمه کمک می‌کند.
    افرادی که بعد از ابتلا به سرماخوردگی مدام عطسه می کنند ‌می توانند جوشانده مخلوط سیاه دانه بوداده و روغن زیتون را به مدت يك دقیقه روی پیشانی خود مرهم کنند. این مخلوط به آنها کمک می‌کند تا از شر عطسه‌ها خلاص شوند.
    برخی از درمانگران طب سنتی بر این باورند که سیاه دانه جویده شده و ترکیب شده با بزاق دهان موجب درمان زگیل می‌شود.
    افراد مبتلا به سینوزیت بهتر است در فصل پاییز هفته‌ای یک بار از بخور سیاه دانه استفاده کنند.
    مصرف سیاه دانه در وعده‌های غذایی برای خانم‌های سردمزاجی که شیر آنها برای نوزادشان کم است موثر است و به مرور موجب افزایش شیر آنها می‌شود.

 
بايدها و نبايد‌هايي درباره سياه‌دانه

تسکین دردهای شکمی

خانم‌های بارداری که در روزهای پایانی دوران بارداری قرار دارند و در انتظار تولد فرزند خود به سر می‌برند با شروع دردهای شکمی یا دردهای زایمان می‌توانند از ترکیب سیاه دانه و عسل برای کنترل درد و افزایش مقاومت و توان بدن‌شان استفاده کنند. برای تهیه این ترکیب کافی است 25 گرم از پودر الک شده سیاه دانه را با 100 گرم عسل مخلوط کرده و سپس مقدار اندکی روغن حیوانی به آن اضافه کنند.

مصرف این مخلوط علاوه بر کاهش میزان درد در ناحیه شکم به افزایش توان و قوت زائو هنگام زایمان کمک می‌کند. البته فراموش نكنيد كه نبايد خودسرانه از اين مخلوط استفاده كنيد و براي تجربه آن حتما از مشاوره با متخصص طب سنتي و پزشك زنان‌تان بهره بگيرد.

املت يوناني با سياه‌دانه بخوريد

يكي از روش‌هايي كه به كمك آن مي‌توانيد مصرف سياه‌دانه را به برنامه غذايي روزانه‌تان اضافه كنيد تهيه املت يوناني با سياه‌دانه است. براي تهيه اين املت كه مي‌توانيد در وعده صبحانه آن را ميل كنيد به 2 عدد تخم‌مرغ، يك عدد گوجه‌فرنگي، كمي پنير سفيد فتا، يك حبه سير، 2 قاشق سياه‌دانه و اندكي فلفل نياز داريد. براي تهيه اين املت كافي است به اندازه نصف قاشق غذاخوري روغن زيتون در تابه بريزيد و گوجه خرد شده و سير را در آن تفت دهيد. سپس تخم‌مرغ را به آن اضافه كنيد و در آخرين مرحله پخت پنير رنده شده فتا، فلفل و سياه دانه را روي تخم‌مرغ بريزيد. به اين ترتيب به سادگي مي‌توانيد سياه‌دانه را به برنامه غذايي روزانه‌تان اضافه كنيد و از خواص درماني و تسكين دهنده آن بهره ببريد.

پنير با چاشني سياه‌دانه بخوريد

يكي ديگر از روش‌هايي كه مي‌توانيد به كمك آن سياه‌دانه را به سبد غذايي خانواده اضافه كنيد استفاده از پودر تخم سياه‌دانه با پنير در وعده صبحانه يا ميان‌وعده عصر است. مي‌توانيد با پودر كردن تخم سياه‌دانه و پاشيدن آن روي پنيري كه تصميم داريد ميل كنيد يك پنير با چاشني سياه‌دانه در منزل تهيه و از آن براي بهره بردن از خواص سياه‌دانه استفاده كنيد.

نسخه ای براي درمان جوش‌هاي چركي

اگر در گروه جوان‌هایی قرار دارید که از دست جوش‌های التهابی و ترشحات چرکی آن رنج می‌برید، می‌توانید با استفاده از خمیر سیاه دانه برای درمان این جوش‌ها که غالبا بعد از بلوغ در نوجوانان به وجود می‌آید و در برخی موارد تا جوانی افراد ادامه پیدا می‌کند، اقدام کنید. برای تهیه این خمیر کافی است 2 قاشق پودر سیاه دانه را با مقداری سرکه ترکیب کرده و آن را روی صورت خود ماسک کنید. این ترکیب کمک می‌کند جوش‌های التهابی و چرکی به مرور خشک و برطرف شوند.سیب سبز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: