کد خبر: ۱۹۵۸۵۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 16
علل مختلفی برای ابتلا به خواب رفتن دست و پا وجود دارد ولی شایع‌ترین علت، افزایش بیش از حد خلط سودا بوده که نوعی از غلظت خون محسوب می‌شود
شفا آنلاین>سلامت>می دانیم خواب رفتن دست و پا می تواند بی اهمیت باشد اما گاهی اوقات هم علت های مهم تری دارد. اما سوال مهم این است که آیا خواب رفتن دست و پا باید درمان شود؟ در ادامه به این سوال که آیا خواب رفتن دست و پا باید درمان شود؟ پاسخ می دهیم.

به گزارش شفا آنلاین، علل مختلفی برای ابتلا به خواب رفتن دست و پا وجود دارد ولی شایع‌ترین علت، افزایش بیش از حد خلط سودا بوده که نوعی از غلظت خون محسوب می‌شود. افزایش بیش از حد خلط سودا در عروق بدن به ویژه اندام‌های تحتانی سبب کاهش جریان خون در این اعضای بدن شده و حالت سوزن سوزن، بی‌حسی و در نهایت درد را سبب می‌شود.از نظر حکمای طب سنتی افرادی که در حالت دو زانو یا چهار زانو نشسته‌ و زودتر از یک ساعت حالت خواب رفتگی در پاهایشان احساس کنند یا در خواب دچار این حالت شوند لازم است به منظور درمان به موقع اقدامات لازم را انجام دهند.
 
خیس و خنک کردن
برای درمان خواب رفتگی دست روی دست خود یخ بگذارید. مقداری یخ را در حوله و یا نایلون بپیچید و آن را روی دست خود بگذارید. این کمپرس سرد را چندین بار در روز و هر بار به مدت 20 دقیقه استفاده کنید. این کار سبب افزایش گردش خون در انگشتان دست می شود و احساس خواب رفتگی را کاهش می دهد. انگشتان خود را خیس کنید . مقداری آب سرد و نمک را در یک ظرف مخلوط کنید و دست خود را داخل آن فرو برید. دست خود را 20 دقیقه در آن نگه دارید. این کار نیز سبب افزایش گردش خون می شود.
 
درمان سنتی خواب رفتن دست و پا
کاهش مصرف غذاهای سرخ‌کردنی و عدم استفاده از فست‌فودها از جمله روش‌های طبیعی درمان خواب‌رفتگی دست و پا محسوب می‌شود. جویدن یک قاشق چایخوری سیاه‌دانه به مدت ۴۰ روز هنگام صبح و شب همچنین اهدای خون از دیگر روش‌های طبیعی درمان خواب‌رفتگی دست و پا است البته باید توجه داشت دیابت(Diabetes)، بیماری ام‌اس و دیسک کمر نیز از علل خواب‌رفتگی دست‌ها و پاها به شمار می‌روند که برای درمان مناسب این بیماری‌ها باید اقدام لازم صورت گیرد. از گیاهان دارویی استفاده کنید، مانند رزماری، آویشن و مریم گلی. این گیاهان دارویی باعث افزایش گردش خون و تقویت عضلات می شوند. خوردن سوپی دارای سیر و زنجبیل، به میزان دو بار در روز می تواند به شما در رفع این مشکل کمک کند. گیاه جینکوبیلوبا نیز به افزایش گردش خون کمک می کند.

درمان خواب رفتن دست و پا در خواب
اگر هنگام خواب دچار خواب رفتگی دست و پا می شوید باید ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید. انجام کمی حرکات کششی قبل از خواب می تواند مفید باشد.برای کشش ساق پا، پای چپ خود را کشیده و عقب ببرید و پای راست خود را از زانو کمی خم کرده و جلو بیاورید.می توانید دستان خود روی ران پای راست خود و یا دیوار قرار دهید.این حرکت را برای پای دیگر خود تکرار کنید. کشش ساق پا باعث می شود بتوانید مدت بیشتری بنشینید.
 
نکات مهم درمان خواب رفتن دست و پا
-برای درمان خواب رفتن دست و پا، مصرف سیگار را ترک کنید. کشیدن سیگار، گردش خون را کاهش می دهد. افراد سیگاری معمولاً تجربه خواب رفتگی انگشتان را دارند.

- به مقدار کافی استراحت کنید و بخوابید. خواب کافی علاوه بر ایجاد حس راحتی و شادابی، به بهتر شدن گردش خون در بدن کمک می کند.

-از هوای سرد اجتناب کنید. هوای سرد احساس خواب رفتگی و گزگز انگشتان دست را تشدید می کند.

-رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. بعضی از موادغذایی احساس خواب رفتگی دست را بدتر می کنند؛ مثل گندم، مرکبات، سیب زمینی، شیر و گوجه فرنگی .ولی مواد غذایی که پتاسیم بالایی دارند، مانند موز برای شما بسیار مناسب هستند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: