کد خبر: ۲۰۲۶۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۴ تير ۱۳۹۷ - 2018July 15
هیچ رئیس‌جمهور و وزیری حاضر به واردکردن ضربه به سلامت مردم نیست و سایر مسئولان کشور نیز این اجازه را به آنها نمی‌دهند، بنابراین جایی برای نگرانی از سوی مردم وجود ندارد
شفا آنلاین>سلامت>با گذشت زمان ظروف یک‌‌بار مصرف جای خود را به وسایل یک‌بار مصرف دادند. به عنوان مثال لیوان چینی، شیشه‌ای و یک‌بار مصرف در خانه‌ها وجود دارند. در بخشنامه صادرشده توسط وزارت بهداشت(Ministry of Health) آمده بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از تجهیزات و امکاناتی استفاده کنند که از وسایل دیگری ساخته شده و قابل استریل شدن باشند و از انواع یک‌بار مصرف آنها استفاده نکنند.

به گزارش شفا آنلاین، در واقع هیچ رئیس‌جمهور و وزیری حاضر به واردکردن ضربه به سلامت مردم نیست و سایر مسئولان کشور نیز این اجازه را به آنها نمی‌دهند، بنابراین جایی برای نگرانی از سوی مردم وجود ندارد.

منظور استفاده بیشتر ظروف استریل شده‌ای است که از ابتدای امر قابل استفاده برای چند بار را داشتند. تخصصی‌ بودن این بخشنامه در افکار عمومی ایجاد سوءتفاهم کرده است، زیرا در دنیای پزشکی وسایل و تجهیزات پزشکی(Medical Equipment) وسایلی وجود دارد که امکان استریل و استفاده مجدد دارند و پیش از این نیز از این روش بهره گرفته می‌شده است، اما به مرور تجهیزات پزشکی یک بار مصرف جای آنها را گرفته‌اند.

به نظر می‌رسد علت، بودجه کافی در اختیار وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر در گذشته بود که به استفاده گسترده از مواد یک‌بار مصرف این سازمان انجامید، اما امروز این سازمان دچار کمبود بودجه شده و بدهی‌های وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه افزایش یافته است و به این دلیل مسئولان به فکر صرفه‌جویی افتادند. وظیفه وزارت بهداشت و درمان نیست تا از استفاده از ظروف یک بار مصرف در سطحی گسترده در جامعه جلوگیری کند، براساس وظیفه این وزارتخانه مردم برای استفاده‌های عمومی باید از ظروف یک بار مصرف استفاده کنند.

به عنوان مثال اگر در محرم نذری داده می‌شود جای استفاده از لیوان‌های شیشه‌ای یا چینی که تمیز کردن آنها سخت است و امکان انتقال بیماری وجود دارد توصیه به استفاده از ظروف یک بار مصرف است. سازمان‌های محیط ‌زیست به علت مشکل بازیافت و دفع زباله‌های پلاستیکی به دنبال حذف آنها از جامعه و محیط‌زیست هستند.

کشورهای اروپایی که قبلا در مصرف ظروف پلاستیکی پیشتاز بودند امروز توصیه می‌کنند مردم از ظروف پلاستیکی بهره نبرده و از ظروف چندبار مصرف استفاده کنند. به عنوان مثال نانواها و سوپرمارکت‌ها توصیه می‌کنند مردم از زنبیل یا کیسه‌های پارچه‌ای استفاده کنند و اگر فردی اصرار به استفاده از پلاستیک‌های یک بار مصرف داشته باشد باید هزینه آن را بپردازد. این یک ایده محیط‌زیستی است، اما از نظر بهداشتی استفاده از ظروف پلاستیکی نه‌تنها ضرر ندارد بلکه توصیه نیز می‌شود.

حیدرعلی عابدی
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: