کد خبر: ۲۰۲۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۲۴ تير ۱۳۹۷ - 2018July 15
شکستگی استخوان‌های بدن در هرسنی امکان پذیر است، بروز شکستگی تنها مخصوص سالمندان نیست اما مراقبت نکردن از استخوان‌ها، داشتن رژیم غذایی ناسالم و بی تحرکی می‌تواند آن‌ها را در معرض پوکی و افزایش خطر شکستگی قرار دهد
شفاآنلاین>سلامت> اگر می‌خواهید در دوران سالمندی استخوان‌هایی قوی و محکم داشته باشید در رژیم غذایی خود بازنگری کنید.

به گزارش شفاآنلاین، شکستگی استخوان‌های بدن در هرسنی امکان پذیر است، بروز شکستگی تنها مخصوص سالمندان نیست اما مراقبت نکردن از استخوان‌ها، داشتن رژیم غذایی ناسالم و بی تحرکی می‌تواند آن‌ها را در معرض پوکی و افزایش خطر شکستگی قرار دهد.
 
شکستگی استخوان یکی از دلایل اصلی مرگ سالمندان در دنیاست زیرا پس از شکستگی به ویژه درناحیه لگن فرد نمی‌تواند مانند گذشته به فعالیت اجتماعی خود بازگردد و معمولاً دچار نوعی معلولیت و به دنبال آن افت کیفیت زندگی می‌شود.

 به دلیل دگرگونی‌های هورمونی و یائسگی بانوان بیشتر از مردان درمعرض خطر پوکی استخوان و شکستگی قرار دارند.

اگر دچار شکستگی استخوان شده‌اید یا استخوان‌های ضعیف و شکننده‌ای دارید راهکار‌های زیر از جمله رعایت رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند سبب تقویت استحکام استخوان‌ها شود.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای شامل میوه، سبزی، آجیل، روغن زیتون، ماست و انواع ماهی است.

پژوهش‌های دانشمندان دانشگاه بولونیای ایتالیا و دانشگاه وست آنجلیا نشان داده است رعایت رژیم غذایی مدیترانه‌ای از بروز پوکی استخوان در افراد و شکستگی جلوگیری می‌کند.

پیش‌تر اهمیت داشتن رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای سلامت قلب، درمان آلزایمر و جلوگیری از ابتلا به انواع سرطان به اثبات رسیده است.

دانشمندان در این پژوهش به مدت یک سال برروی بیش از ۱۱۵۰ داوطلب آزمایش انجام داده اند و تراکم استخوان آن‌ها را قبل و پس از تنظیم رژیم غذایی مورد بررسی قرار داده‌اند.

این داوطلبان(volunteers) در بازه ۶۵ تا ۷۰ سال و از کشور‌های انگلستان، فرانسه، هلند و لهستان بوده‌اند.

نتیجه این پژوهش نشان داد، آن دسته از داوطلبان که دچارپوکی استخوان بوده اند دراثر مصرف خوراکی‌های موجود در رژیم غذایی مدیترانه‌ای از تراکم استخوان بالاتری برخوردارشده اند.

در رژیم غذایی مدیترانه‌ای تاکید بر مصرف میوه، سبزیجات، حبوبات، دانه‌های آجیل، ماهی و گوشت کم چرب و چربی‌های غیر اشباع، چون روغن زیتون است.

خوراکی‌های منع شده در این رژیم غذایی گوشت قرمز پرچرب، غذا‌های فرآوری شده، انواع شیرینی و نان حاوی جوش شیرین است.

شایع‌ترین نوع شکستگی‌ در بزرگسالان

کارشناسان اعلام کرده‌اند یکی از اصلی‌ترین استخوان‌های بدن که ترمیم آن پس از شکستگی به بازه زمانی طولانی حتی تا ۱۲ ماه نیاز دارد استخوان فمور، یکی از شایع‌ترین شکستگی‌ها در بزرگسالان است.

محققان به افراد توصیه می‌کنند برای حفظ سلامت استخوان‌های خود از دوران جوانی رژیم غذایی سالم داشته باشند، انجام ورزش به ویژه پیاده روی و دو می‌تواند سبب تقویت استخوان‌ها شود.

ازجمله مواردی که سبب آسیب به تراکم استخوان‌ها می‌شود؛ کم تحرکی، چاقی واضافه وزن، خوردن نوشابه‌های شیرین گازدار، دریافت نکردن میزان کافی نور خورشید، بی توجهی به سابقه خانوادگی و زمینه‌های ژنتیکی، بی توجهی برای مراجعه به پزشک پس از بروز هرگونه آسیب دیدگی در استخوان ها، کمبود(Shortage) ویتامین D و بی توجهی به نوسان‌های هورمونی پس از یائسگی دربانوان است.

نتیجه این پژوهش در مجله تغذیه بالینی منتشر شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: