کد خبر: ۲۰۲۵۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۲۲ تير ۱۳۹۷ - 2018July 13
از دیگر اقدامات سازمان بهزیستی راه اندازی ثبت الکترونیکی طلاق است که سال گذشته در مشهد مقدس به صورت پایلوت برگزار شد و اثرات خوبی را به همراه داشت و بسترهایی آماده شده تا در 11 استان دیگر اجرا شود
شفاآنلاین>اجتماعی> رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: گسترده ترین شبکه سلامت اجتماعی به عنوان مرکز اورژانس اجتماعی در همه شهرستان های بالای 50 هزار نفر استقرار پیدا کرده است.

به گزارش شفاآنلاین، «انوشیروان محسنی بندپی» در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه تهران، افزود: از دیگر اقدامات سازمان بهزیستی راه اندازی ثبت الکترونیکی طلاق است که سال گذشته در مشهد مقدس به صورت پایلوت برگزار شد و اثرات خوبی را به همراه داشت و بسترهایی آماده شده تا در 11 استان دیگر اجرا شود.

وی با اشاره به اقدامات دیگر سازمان از جمله قادرسازی، توانمند سازی و اجتماع پذیری برای معلولان، گفت: نقطه قوت این اقدامات تصویب قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور افزایش یافته است، اظهار داشت: این میزان از سال 1394 به سال 1395 در حدود 3،4 درصد و در سال 1397 نسبت به سال قبل 14 درصد افزایش داشته است.
وی ادامه داد: دو هزار و 200 میلیارد تومان در مصوبه هیات وزیران در 13 تیرماه سال 1397 برای افراد پشت نوبتی که میانگین درآمدی آنها از مستمری پرداختی دو نهاد حمایتی کمتر است، اختصاص یافته است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امروزه با تغییر در سبک زندگی و گسترش فضای مجازی شرایطی فراهم شده که با رشد آسیب های اجتماعی و چالش های اجتماعی مواجه هستیم.

وی اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی، مفاسد اخلاقی، کودکان کار و خیابان و فقر اقتصادی را از جمله مشکلات اجتماعی جامعه امروز برشمرد و افزود: این مشکلات(Difficulties) اجتماعی دغدغه و نگرانی چند سال اخیر رهبر معظم انقلاب، دولتمردان و خانواده ها را به همراه داشته است.
محسنی بندپی تاکید کرد: دستیابی به جامعه امیدوار، مسئولیت پذیر و با نشاط همراه با رفاه و ارتقاء سلامت اجتماعی مستلزم تفکری نوین، جامع و فرایندی همه شمول و اجرای اقدامات گسترده در راستای تامین رفاه و سلامت اجتماعی می باشد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: این سازمان مولود انقلاب اسلامی و یکی از اصلی ترین نهادهای حاکمیتی مبتنی بر دانش محوری و تخصص گرایی و بر اساس قانون اساسی است و در برنامه ششم نیز برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی و کنترل این آسیب ها بر تقویت هویت دینی و ملی تاکید شده است.

 تاکید و گسترش اقدامات پیشگیرانه اولویت اول سازمان بهزیستی است
محسنی بندپی با بیان این که اولویت اول سازمان بهزیستی تاکید و گسترش اقدامات پیشگیرانه، آگاه سازی، اطلاع رسانی و حساسیت سازی آحاد جامعه است، افزود: باید شرایطی را فراهم کنیم که خانواده ها نسبت به آسیب های اجتماعی آگاهی لازم را پیدا کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور، استاندارد کردن خدمات، اقدامات همه جانبه در قادرسازی و توانمند سازی مددجویان و استفاده از ظرفیت های جامعه برای خدمت رسانی به جامعه هدف را از دیگر اولویت های این سازمان برشمرد.

وی از اعتیاد به عنوان یکی از مخرب ترین آسیب های اجتماعی یاد کرد و گفت: این مساله در افزایش آسیب های اجتماعی نقش فزاینده ای دارد.

محسنی بندپی ادامه داد: در زمینه اعتیاد اقدامات پیشگیرانه سازمان توسعه کمی و کیفی داشته و در این راستا با توسعه ظرفیت خط ملی اعتیاد به شماره 09628 خدمات راهنمایی و مشاوره را در دستور کار خود قرار داده ایم که در سال 1396 در حدود 418 هزار نفر تماس موفق داشتند و از راهنمایی های لازم برخوردار شدند.

وی به اقدامات پیشگیرانه مصرف مواد مخدر اشاره کرد و گفت: این اقدامات در 500 محله شهری و روستایی در 11 استان برای جلوگیری از شیوع مصرف مواد مخدر انجام و همچنین کارزار رسانه ای در پیشگیری(prevention) از مصرف ماده مخدر «گل» در 15 استان کشور در نوروز سال 1397 برگزار شد.

طلاق بنیاد و پایداری خانواده را در معرض تهدید قرار داده است
رئیس سازمان بهزیستی کشور طلاق را به عنوان یکی دیگر از آسیب های اجتماعی برشمرد و گفت: طلاق بنیان خانواده و پایداری آن را در معرض تهدید قرار داده است.

وی افزود: اقدامات پیشگیرانه سازمان بهزیستی برای جلوگیری از طلاق، آموزش های پیش از ازدواج، برنامه های آموزش زندگی خانواده، فرزند پروری و تدوین سند رشد و تکامل همه جانبه کودکان با تاب آوری و نقد پذیری و حمایت های روانی و اجتماعی است.

محسنی بندپی ادامه داد: اجرای طرح علمی و تخصصی نظام مراقبت های اجتماعی دانش آموزان با محوریت وزارت آموزش و پرورش و همکاری سازمان بهزیستی و هشت نهاد و وزارتخانه دیگر از جمله اقدامات پیشگیرانه در این زمینه است.

وی با اشاره به برنامه غربالگری شنوایی سنجی و تنبلی چشم توسط سازمان بهزیستی، گفت: تنبلی چشم مهمترین عامل کم بینایی و نابینایی افراد زیر 20 سال است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به مشاوره ژنتیک برای جلوگیری از بروز و شیوع معلولیت گفت: این مشاوره در راستای قانون ششم در رابطه با اقدامات پیشگیرانه است.

وی ارتقا بخشیدن به خدمات و توسعه مراکز اجتماعی و درمان مدار را از دیگر اقدامات سازمان بهزیستی ذکر کرد و گفت: همچنین با همکاری قوه قضاییه الگوی دادگاه درمان مدار در شش استان کشور اجرا شده و در سال 1397 نیز در سایر استان ها اجرا خواهد شد.

 پذیرش معتادین متجاهر در مراکز ماده 16 سازمان بهزیستی کشور
محسنی بندپی گفت: ساماندهی معتادین متجاهر توسط همکاران ما در استان تهران شرایطی را بوجود آورد که ما بتوانیم معتادین متجاهر را در مراکز ماده 16 خود پذیرش کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه با اشاره به اقدامات فرهنگی این سازمان گفت: این سازمان با کسب عنوان برتر توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز در چهار سال متوالی و کسب عنوان دستگاه برتر قرآنی در سال های 1395 و 1396 قدم های موثری در راستای ارتقا بخشیدن به باورها و آموخته های دینی برداشته است.

وی برگزاری سه دوره مسابقات بین المللی حفظ و قرائت قرآن نابینایان جهان اسلام در سال های 1395تا 1397 و ثبت این مسابقات به نام دولت جمهوری اسلامی ایران را از دیگر اقدامات فرهنگی سازمان بهزیستی برشمرد و گفت: محافل انس با قرآن در سراسر کشور و اعلام فراخوان طرح سراسری حفظ و قرائت قرآن ویژه مددجویان سازمان در هفته بهزیستی اجرا خواهد شد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: