کد خبر: ۲۰۲۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۲ تير ۱۳۹۷ - 2018July 13
لاوه بر‌اساس گزارش‌های وزارت بهداشت، سالانه ۹۳ هزار سکته قلبی و ۴۳ هزار سکته مغزی در کشور اتفاق می‌افتد که می‌توان با تغییر سبک زندگی و اصلاح الگوی غذایی، از تعداد این سکته‌ها کم کرد. طبق آمارها، بیماری‌های قلبی اولین عامل مرگ‌و‌میر ایرانیان است.
شفا آنلاین>سلامت> بررسی‌ها نشان می‌دهد مبتلایان به فشار و چربی خون بالا، مرض‌قند، سیگاری‌ها و افراد کم‌تحرک زودتر از دیگران درمعرض ابتلا به سکته‌های مغزی و قلبی قرار دارند، به‌طوریکه عمده مرگ‌ها در فاصله سنی ۳۰ تا ۷۰‌سالگی است و اکثر این مرگ‌ها قابل پیشگیری است و با رفتار‌ها و سبک زندگی مردم ارتباط مستقیم دارد. 

به گزارش شفا آنلاین: علاوه بر‌اساس گزارش‌های وزارت بهداشت، سالانه ۹۳ هزار سکته قلبی و ۴۳ هزار سکته مغزی در کشور اتفاق می‌افتد که می‌توان با تغییر سبک زندگی<changing life style> و اصلاح الگوی غذایی، از تعداد این سکته‌ها کم کرد. طبق آمارها، بیماری‌های قلبی اولین عامل مرگ‌و‌میر ایرانیان است.


مرگ و میر بر اثر سکته مغزی

سکته مغزی دومین علت مرگ‌و‌میر در ایران و علت اصلی ناتوانی و ازکار افتادگی است. سکته یعنی مسدود شدن قسمتی از رگ و ازبین رفتن بخشی از بافت که اگر این تخریب در مغز باشد، سکته مغزی محسوب می‌شود. دو عامل برای سکته مغزی وجود دارد: یکی عواملی که نمی‌توان آن‌ها را تغییر داد مثل سن (سکته مغزی در افراد مسن بیشتر است)، جنسیت (سکته مغزی در مرد‌ها بیشتر است)، عوامل ارثی و نژاد (سیاهپوستان بیش از سفیدپوستان به این بیماری مبتلا می‌شوند). عوامل دیگر سبب‌ساز سکته مغزی را می‌توان کنترل کرد مثل فشار‌خون، قند‌خون، چربی خون، مصرف سیگار، کم‌تحرکی، کمبود ماده غذایی به‌نام فولات که در سبزیجات وجود دارد، برخی بیماری‌های زمینه‌ای مثل اختلالات ریتم قلب، سکته قلبی، تنگی رگ‌های گردن و… که می‌توان با رعایت برخی مسائل مربوط به سلامت، خطر آن‌ها را کم کرد.


سرطان‌های کشنده

سرطان معده: برخی عفونت‌ها، عوامل ارثی، خوردن غذا‌های چرب، چاقی، نمک بیش از حد، ماهی دودی و… جزء عوامل زمینه‌ساز برای سرطان معده هستند. سبک زندگی سالم و دوری از عوامل خطرساز می‌تواند به‌عنوان پیشگیری مطرح شود. افرادی که ریسک فاکتور‌های زیادی دارند، با آندوسکوپی‌های دوره‌ای می‌توانند احتمال خطر را کمتر کنند. نوعی عفونت به‌نام هلیکوباکتر پیلوری هم ممکن است به‌عنوان مهم‌ترین عامل سرطان معده درنظر گرفته شود.

این عفونت متاسفانه در افرادی که از نظر وضعیت اقتصادی و اجتماعی در طبقه پایینی قرار دارند بیشتر دیده می‌شود. این افراد، چون بهداشت ضعیفی دارند این عفونت را به یکدیگر منتقل می‌کنند. ریشه‌کن کردن عفونت در زمانی که علائم معدی آشکار شده‌اند کمک می‌کند که خطر ابتلا به سرطان معده کمتر شود.

سرطان سینه: استفاده بیش از حد از قرص‌های ضدبارداری، عدم شیردهی، سن بالای ازدواج، عدم فعالیت و… هم از‌جمله عوامل سبب‌ساز برای سرطان سینه در خانم‌هاست. برای پیشگیری از سرطان سینه باید تمام عوامل سبب‌ساز را در کنترل داشت. با رعایت مسائل مربوط به ازدواج درست و پیشگیری از بارداری، می‌توان تا‌حدی این عوامل را کنترل کرد. ورزش و رژیم غذایی مناسب از‌جمله موارد لازم برای پیشگیری از هر نوع بیماری است. انجام معاینات دوره‌ای توسط پزشک و سونوگرافی از ۳۰ سالگی و ماموگرافی سینه از ۴۰‌سالگی برای تشخیص به‌موقع و درمان ضروری است.


یک بیماری شایع

دیابت به علت ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین بوجود می ‏آید. انسولین ماده ‏ای است که توسط لوزالمعده تولید می‌شود و نقش آن استفاده از قند به عنوان عظیم‌ترین منبع انرژی بدن است.

دیابت نوع ۲ شایع‌ترین نوع دیابت است. در این بیماری بدن به اندازه کافی انسولین تولید نمی‌کند یا سلول‌ها میزان انسولین تولید شده را نادیده می‌گیرند.

نرخ رشد دیابت نوع ۲ در آمریکا طی دهه اخیر دو برابر شده است؛ به طوری که در حال حاضر حدود ۲۶ میلیون شهروند آمریکایی از این بیماری رنج می‌برند؛ بنابراین همواره نیاز به استراتژی‌های مکمل و طبیعی برای کنترل و مهار این بیماری احساس می‌شود.

مهمترین علایم دیابت احساس گرسنگی در اکثر مواقع، تشنگی، تکرر ادرار و کاهش وزن است. مطالعات محققان آمریکایی نشانمی دهد که اکثر بیماران مبتلا به دیابت افسرده هستند که به اندازه بیماری خطرناک و کشنده است و باعث مرگ زودهنگام می‌شود.


به ظاهر ساده، اما کشنده

استمرار اسهال به مدت هفته‌ها بسیار خطرناک است و می‌تواند منجر به مرگ شود. اسهال باعث کم آبی بدن و اختلال در تعادل الکترولیت می‌شود. اسهال مزمن یکی از مهمترین نشانه‌های اختلال سیستم ایمنی بدن است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: