کد خبر: ۱۹۳۷۱۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018April 28
امسال در آخرین سال اجرای اولین سند کنترل بیماری‌های مزمن تنفسی قرار داریم. به همین دلیل اقداماتی را در جهت بازنگری این سند و تدوین یک چارچوب ارائه خدمت برای بیماری‌های مزمن تنفسی آغاز کرده‌ایم.

شفاآنلاین>سلامت>رییس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت با اشاره به مهم‌ترین اقدامات وزارت بهداشت در راستای کنترل بیماری آسم گفت:‌ جهت ارائه خدمات مربوط به بیماری آسم در نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی، یک برنامه سطح بندی شده پیاده کرده‌ایم که بخشی از خدمات لازم ازسوی بهورز و و مراقبین سلامت و بخشی هم توسط پزشک خانواده ارائه شود.

به گزارش شفاآنلاین،دکتر مهدی نجمی در نشست خبری که به مناسب روز جهانی آسم برگزار شد، گفت: امسال در آخرین سال اجرای اولین سند کنترل بیماری‌های مزمن تنفسی قرار داریم. به همین دلیل اقداماتی را در جهت بازنگری این سند و تدوین یک چارچوب ارائه خدمت برای بیماری‌های مزمن تنفسی آغاز کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیری مانند بیماری‌های مزمن تنفسی، به گونه‌ای نیست که کنترل‌شان فقط برعهده وزارت بهداشت باشد، افزود: بنابراین همکاری‌ همه سازمان‌ها نهادها و ارگان‌های ذیربط، شهرداری‌ها، ‌آموزش و پرورش، ‌صدا و سیما و ... نیاز است.

رییس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت با بیان اینکه یکی ازمهم‌ترین اقدامات وزارت بهداشت در زمینه بیماری‌های مزمن تنفسی، استاندارد سازی خدمات تشخیص و درمان آسم است، گفت: تشخیص بیماری  آسم سخت است و گاه تشخیص و درمان مناسبی برایش درنظر گرفته نمی‌شود. گاهی هم بیماران درمان را به صورت خود سرانه قطع می‌کنند. باید توجه کرد که بیماری آسم قابل درمان نیست. اما اگر به درستی آن را کنترل کنیم، بیمار و خانواده‌اش می‌توانند از کیفیت زندگی خوبی برخوردار شوند.

وی افزود: هدف ما کنترل بیماری آسم است. در همین راستای گایدلاینی برای کنترل بیماری آسم تدوین شده بود که مورد بازنگری قرار گرفت و آن را مطابق با استانداردهای کشور بازبینی کردیم. همچنین یک برنامه سطح بندی شده برای ارائه خدمات مربوط به این بیماری در نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی پیاده کردیم تا بخشی از این خدمات توسط بهورز و مراقب سلامت و بخشی هم توسط پزشک خانواده ارائه شود و در موارد مورد نیاز، بیمار به سطوح تخصصی ارجاع داده شود.

نجمی ادامه داد: ‌به همین منظور علاوه بر تدوین گایدلاین، دستورالعملی برای بهورزان و مراقبین سلامت تهیه شده و این برنامه به صورت آزمایشی در چند دانشگاه علوم پزشکی کشور در  حال اجرا است. همچنین در قالب برنامه ایراپن در شهرستان‌های مراغه، شه‌رضا، بافق و نقده در حال اجرا است. علاوه بر آن در دانشگاه علوم پزشکی قزوین و کاشان نیز این برنامه را فقط برای بیماری‌ آسم به صورت آزمایشی اجرا می‌کنیم و بعد از مشخص شدن نتایج، آن را در کل نظام خدمات بهداشتی دنبال خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه اجرای این برنامه از ارجاعات بی‌مورد جلوگیری می‌کند، ادامه داد: بر این اساس در نقاط محروم هم بیماران می‌توانند به خدمات تشخیصی، درمانی و مراقبتی بیماری آسم دسترسی داشته باشند.

رییس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت با اشاره به انجام یک پیمایش کشوری در دو گروه سنی کودکان، نوجوانان و بالغین درباره بیماری آسم و به منظور آگاهی از وضعیت شیوع آسم در کشور، گفت:‌ بر اساس نتایج این پیمایش شیوع آسم در گروه سنی کودکان و نوجوانان ۱۱ درصد و در بالغین ۹ درصد است.

وی با تاکید بر اهمیت آموزش و اطلاع رسانی در زمینه آسم، گفت: اگر همه مردم و گروه‌های جامعه را نسبت به ماهیت بیماری‌ آسم آگاه کنیم، می‌توانیم در کنترل و پیشگیری از آن گام‌های موثری برداریم. بر همین اساس برنامه‌های آموزشی مختلفی را در نظر گرفته‌ایم تا از طریق رسانه‌ها، صدا و سیما، ‌ برگزاری همایش‌ها و ...بتوانیم نقشی جهت آگاه کردن مردم و افراد در معرض خطر در حوزه آسم ایفا کنیم.

 وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اقدامات در حوزه بیماری‌های غیر واگیر، کنترل عوامل خطر این بیماری‌ها است، گفت:‌ در این راستا سند پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر را تدوین کردیم که برای چهار بیماری غیر واگیر تدوین شده است.

نجمی با بیان اینکه بیماری آسم اساسا بیماری کشنده‌ای نیست، بلکه ناتوانی ایجاد می‌کند، افزود: در بیماری‌آسم بستری‌های طولانی مدت وجود ندارد، مگر اینکه فرد دچار حمله‌های شدید شده و یا بیماری‌اش با سایر بیماری‌ها همراه شود. مشکل اساسی ما در بیماری‌ آسم این است که بیمار پیگیری و مراقبت کافی را انجام نمی‌دهد و پس از مدتی داروهایش راقطع می‌کند که این موضوع در شدت یافتن بیماری‌ موثر است.

در ادامه این نشست دکتر بابایی - دبیر بیست و یکمین همایش روز جهانی آسم با بیان اینکه انجمن آسم و آلرژی برنامه‌های آموزشی مختلفی را برای خانواده‌ها ترتیب داده است، گفت:‌ نقطه عطف این برنامه‌ها در روز جهانی آسم و با برگزرای همایش آسم است. امسال پایگاه‌های آموزشی را در راستای افزایش آگاهی خانواده‌ها در معابر، ‌ ایستگاه‌های مترو و ... ایجاد کردیم و گذرگاه سلامت در معابر ایجاد شد.

وی افزود: همچینین یک مسابقه نقاشی و عکاسی برای روز جهانی آسم ترتیب دادیم که آثار زیادی به دبیرخانه همایش ارسال شده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: