کد خبر: ۲۰۲۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۱۷ تير ۱۳۹۷ - 2018July 08
بررسی‌ها نشان داده‌اند آب خنك بیشتر از آب یخ به رفع تشنگی كمك می‌كند و باعث می‌شود بیشتر آب بخورید. البته اگر كه تمایلی به نوشیدن آب ندارید،می‌توانید،آبمیوه خانگی میل كنید
شفاآنلاین>سلامت> تابستان آغاز شده و روزها گرم‌تر هم می‌شوند.معمولا كم‌آبی، نخستین مشكلی است كه با علائم مختلفی مانند سردرد و سرگیجه گریبانمان را می‌گیرد.

به گزارش شفاآنلاین، اما با بالا رفتن دما، بهتر است تغییرهایی در عادت‌های غذایی‌مان بدهیم تا مشكلات به حداقل ممكن برسند.این همان چیزی است كه در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

آب خنك بنوشید

بررسی‌ها نشان داده‌اند آب خنك بیشتر از آب یخ به رفع تشنگی كمك می‌كند و باعث می‌شود بیشتر آب بخورید. البته اگر كه تمایلی به نوشیدن آب ندارید،می‌توانید،آبمیوه خانگی میل كنید؛مثلا تكه‌های طالبی را با یخ در مخلوط‌كن بریزید و این نوشیدنی گوارا را بنوشید.

آب‌لیمو را فراموش نكنید

در میان آبمیوه‌های سنتی، آب‌لیمو مناسب‌ترین است زیرا هم مایعات به بدن می‌رساند و هم املاح، بنابراین نوشیدن یك لیوان شربت آب‌لیمو همراه خاكشیر یا تخم شربتی به رفع كم‌آبی كمك می‌كند.

قهوه و چای را محدود كنید

نوشیدنی‌های كافئین‌دار مانند قهوه و چای ادرارآور است و سبب از دست دادن آب بدن می‌شود و خوردن آن در فصل تابستان توصیه نمی‌شود.كاهش مایعات در بدن سبب گرمازدگی می‌شود و ما همزمان با از دست دادن مایعات در بدن سدیم و املاح هم از دست می‌دهیم بنابراین نمی‌توانیم آب ساده را جایگزین كنیم و یكی از علت‌هایی كه در فصل تابستان مردم مایل به خوردن مایعات(liquids) شیرین مانند شربت هستند همین امر است. بهترین راه پیشگیری از گرمازدگی خوردن آب حاوی چند قطره آبلیمو و كمی نمك است كه می‌تواند جلوی گرمازدگی را تا حدی بگیرد. استفاده از میوه و سبزیجات به‌ویژه هندوانه، طالبی و خربزه نیز یكی از راه‌های تامین آب از دست رفته در فصل تابستان است و استفاده از عرقیاتی كه طبع خنك دارند مانند بیدمشك و كاسنی می‌تواند بسیار مفید باشد. اما نوشیدنی‌های كافئین‌دار مانند قهوه و چای ادرارآورند و سبب از دست دادن آب بدن می‌شوند و توصیه می‌كنیم آنهایی كه عادت به خوردن چای دارند نهایتا چای كمرنگ بنوشند. نوشیدنی‌های گازدار ترجیحا نباید استفاده شود چرا كه دستگاه گوارش را به هم می‌ریزند و خوردن خاكشیر و شربت به‌لیمو بهترین نوشیدنی برای جلوگیری از گرمازدگی است. تخم شربتی(دانه‌گیاه‌ریحان) به‌علت اینكه بعد از مصرف، دانه‌ها لعاب‌دار می‌شوند بهترین راه برای نگهداشت آب بدن است. همچنین مایعات خیلی سرد را فورا نباید نوشید چرا كه تعادل سیستم گوارش و ایمنی را بر هم می‌زند.

آبدوغ‌ خیار بخورید

از آنجا كه در روزهای گرم همراه آب، مقدار زیادی املاح نیز از بدن دفع می‌شود، چه بهتر كه با مصرف خوراكی‌های مغذی و آبداری مثل آبدوغ‌خیار املاح از دست رفته‌تان را جبران كنید.همانطور كه می‌دانید همواره مصرف حداقل نمك توصیه می‌شود اما در روزهای گرم، برای جبران نمك از دست رفته بدن، مصرف كمی نمك هم بد نیست و می‌توانید آن را در مقادیر كم به آبدوغ‌خیارتان اضافه كنید؛ البته فقط در روزهایی كه هوا بسیار گرم بوده و زمان زیادی را در این آب‌وهوا، بیرون از منزل بسر برده‌اید.

میوه‌های كم قند بخورید

تا می‌توانید میوه‌های آبدار و با قند كم را در میان وعده‌هایتان بگنجانید، میوه‌هایی مانند سیب، زردآلو، هلو، گلابی، آناناس، انبه، توت‌فرنگی و طالبی.

سالاد و ماست بخورید

خوردن سالاد با غذای اصلی، به‌خصوص اگر در آن سبزی‌هایی مانند كاهو، خیار و گوجه‌فرنگی باشد، بسیار مفید است. ماست و دوغ هم از همراه غذاهایی هستند كه به‌دلیل طبیعت سرد و موادمعدنی بسیاری كه دارند،مصرفشان در روزهای گرم تابستان توصیه می‌شود. حتی می‌توانید برای آنكه شام سبكی داشته باشید، كاسه‌ای ماست كم‌چرب را با برشی نان و مقداری سبزی‌خوردن تازه میل كنید.

مصرف روغن را به حداقل برسانید

تا می‌توانید، میزان روغن مصرفی در طبخ غذا را كم و به‌جای روش‌هایی نظیر سرخ كردن، از روش‌هایی مانند كباب و گریل كردن استفاده كنید تا میزان حرارت دیدن غذا در روغن به حداقل ممكن برسد. نوشیدنی‌های كافئین‌دار مانند قهوه و چای ادرارآور است و سبب از دست دادن آب بدن می‌شود و توصیه می‌كنیم آنهایی كه عادت به خوردن چای دارند نهایتا چای كمرنگ بنوشند.

وعده‌های غذایی‌تان را سبك كنید

در روزهای گرم وعده‌های غذایی‌تان را سبك میل كنید و به‌خصوص در وعده صبحانه میوه را نیز بگنجانید. مثلا چند میوه به‌همراه 6 تا 5 عدد بادام و یك فنجان چای، یك صبحانه سبك محسوب می‌شود.

غذای سرد تهیه كنید

بهتر است برای وعده‌های غذایی اصلی، غذاهای سرد یا غذاهایی كه نیاز به پخت طولانی ندارند، انتخاب كنید البته چه بهتر كه قسمت اعظمی از این غذاها را سبزی‌ها تشكیل دهند زیرا مقدار قابل‌ملاحظه‌ای آب دارند و می‌توانند تا حدود بسیاری نیاز شما به آب را تامین كنند.

ارتباط کاهش وزن با ریزش مو

ریزش مو مشکلی شایع در جهان است و تغییرات سبک زندگی و رفتاری می‌توانند اثر قابل توجهی بر شرایط موی انسان داشته باشند.

کاهش وزن یکی از عواملی است که می‌تواند بر ریزش مو تاثیرگذار باشد.مو نقش کلیدی در داشتن ظاهری مطلوب ایفا می‌کند و بهره‌مندی از موهای زیبا و مهم‌تر از آن سالم برای تمام افراد حائز اهمیت است اما در عمل همواره در تحقق این هدف موفق نیستیم و اغلب مشکلاتی با موی خود داریم.ریزش مو مشکلی شایع در جهان است. اگر به سرعت وزن خود را کاهش دهید، احتمال تشدید ریزش مو افزایش می‌یابد. اگر تغییرات چشمگیری در رژیم غذایی خود ایجاد کرده و میزان کالری‌های دریافتی روزانه خود را به شدت کاهش دهید، تجربه نازک شدن و ریزش مو دور از انتظار نیست.این شرایط به‌ویژه در افراد مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی شایع است.

در این مورد، کمبود مواد مغذی به واسطه تغییرات چشمگیر و سریع کاهش وزن دلیل ریزش مو محسوب می‌شود. اگر مواد مغذی مورد نیاز بدن را به میزان کافی مصرف نکنید، برخی مکانیزم‌های دفاعی بدن وارد عمل خواهند شد و تغذیه اندام‌ها و بخش‌های مهم بدن با این مواد مغذی را در دستور کار قرار می‌دهند. فولیکول‌های مو بین این بخش‌ها قرار ندارند و از این‌رو مواد مغذی ضروری مورد نیاز برای حفظ سلامت مو را دریافت نمی‌کنند.بیشتر افراد به‌طور کلی پس از گذشت شش تا نه ماه از کاهش وزن(Weight Loss)، رشد عادی موی خود را تجربه می‌کنند. فولیکول‌های مو به بیش از شش ماه زمان نیاز دارند تا از فاز خاموشی وارد فاز رشد فعال شوند.با این وجود،گاهی اوقات ممکن است به‌مدت زمان بیشتری نیاز باشد و برخی افراد نیز دیگر هیچگاه موهای از دست رفته خود را بازنمی‌یابند.

غلات کامل، میوه‌جات و سبزیجات باید جایگاه ثابتی در رژیم غذایی شما داشته باشند. میوه‌جات و سبزیجات سرشار از ویتامین‌های A، C، و E و روی هستند که عواملی مهم برای رشد مو محسوب می‌شوند؛در شرایطی که غلات کامل سرشار از آهن هستند که میزان ناکافی آن به کم‌خونی(آنمی) منجر می‌شود.کم‌خونی نیز یکی از دلایل اصلی ریزش مو است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: