کد خبر: ۲۰۱۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۰۹ تير ۱۳۹۷ - 2018June 30
بر اساس آمارهای موجود 18 درصد از گردشگران عراقی این افراد با هدف درمان یا ترکیبی از اهداف مختلف عازم جمهوری اسلامی ایران می شوند.
 شفاآنلاین>سلامت>هر ساله بیش از 2 و نیم میلیون نفر از اتباع کشور همسایه غربی یعنی عراق با اهدافی چون زیارت، گردش، تجارت و درمان به ایران سفر می کنند.
به گزارش شفاآنلاین،بر اساس آمارهای موجود 18 درصد از گردشگران عراقی این افراد با هدف درمان یا ترکیبی از اهداف مختلف عازم جمهوری اسلامی ایران می شوند.

پیشرفت های علمی ایران در زمینه های گوناگون به خصوص پزشکی و زیرمجموعه متنوع آن و وجود جاذبه های زیارتی، طبیعی و آثار باستانی در چهارگوشه کشور، موجب شده تا ایران به عنوان یکی از کشورهای مقصد برای گردشگری سلامت در جهان مطرح شود و این موضوع از سوی کشورهای مختلف به ویژه اتباع عراقی مورد توجه قرار گرفته شود.

باید در نظر داشت که شهروندان عراق به دنبال خارج شدن کشورشان از چند جنگ پی در پی و برخی ناامنی ها و از بین رفتن زیرساخت های بهداشتی و درمانی، کاهش شدید متخصصان پزشکی، کشته شدن برخی از آنان و یا فرار مغزها از این کشور به اروپا و آمریکا و استفاده واشنگتن از سلاح های حاوی 'اورانیوم ضعیف شده' در جریان ساقط کردن 'صدام' اکنون از نظر مداوای برخی بیماری ها نظیر چشم، قلب، کلیه، کبد، جراحی کیسه صفرا، سینوزیت، دیسک کمر، انواع سرطان ها، تعویض مفاصل، پیوند اعضا، ژنتیک پزشکی، دندانپزشکی، زیبایی، ناهنجاری های مادرزادی، پوست و مو و نازایی با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

با توجه به رونق اقتصادی ایجاد شده در عراق در سال های بعد از سقوط صدام به خاطر خروج از تحریم و فروش بیش از 3 میلیون بشکه نفت در روز و افزایش رفاه اجتماعی، اکنون مردم این کشور فرصت را برای درمان بیماری های خود، سفر به کشورهای اطراف را به خصوص ایران مناسب تشخیص داده اند.

موضوع گردشگری پزشکی اکنون در کنار ارقام موجود برای مراودات تجاری با عراق به یکی از ارقام قابل توجه تبدیل شده است. بر اساس برخی آمارها اتباع عراقی سالانه حدود پنج میلیون و 200 هزار دلار در ایران برای بازیابی سلامت خود هزینه می کنند .

با وجود بیش از یک هزار و 400 کیلومتر مرز مشترک بین ایران و عراق و گستردگی مبادلات تجاری رسمی و غیررسمی بین دو کشور و گستردگی تجارت چمدانی و زائری به خاطر تردد گسترده گردشگران مذهبی دو طرف، رقم دقیقی از میزان اینگونه تجارت بین دو کشور اعلام نشده، ولی دست اندرکاران امور تجاری ایران و عراق رقم تجارت رسمی را 6 و نیم میلیارد دلار و جمع آن را در کنار تجارت غیررسمی و چمدانی حدود 15 میلیارد دلار برآورد و پیش بینی می کنند.

باید در نظر داشت که در عصر کنونی گسترش گردشگری سلامت یکی از اهداف کشورهای پیشرفته برای جذب بیشتر گردشگر می باشد و این افراد ترجیح می دهند، همراه با گردشگری در کشورهای مقصد برخی امور درمانی خود را نیز دنبال کنند و همین موضوع اکنون از نگاه سیاست گذاران اقتصادی در کشورهای مختلف به عنوان منبعی مهم جهت تامین ارز تبدیل شده و اقدامات گسترده ای نیز برای آن و ارایه خدمات مطلوب در قالب برنامه های مختلف از صفر تا صد برای جلب رضایت گردشگری سلامت یا گردش درمانی صورت گرفته است.

مدیر کل دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران در همین ارتباط با بیان این که گردشگری سلامت از حوزه های مهم صنعت گردشگری است، گفت: سهم ایران از درآمد 200 میلیارد دلاری این صنعت در سال گذشته تنها حدود 500 میلیون دلار بود.

'سیدمحمد حسین میردهقان' افزود: هشت درصد سهم اشتغال جهان، از حوزه گردشگری سلامت است و با وجود ظرفیت های مناسبی که در این زمینه در ایران وجود دارد، نتوانسته ایم از این حوزه بهره مناسبی ببریم و بخش قابل توجهی از درآمد حاصل از گردشگری سلامت به جیب دلالان این حوزه رفته است.

وی ادامه داد: به صورت اصولی باید بین هفت تا 10 درصد گردشگرانی که وارد کشور می شوند، از حوزه گردشگری سلامت خدمات دریافت کنند، اما در بهترین حالت حدود 150 هزار گردشگر خدمات سلامت در ایران دریافت می کند و بر اساس افق 1404 باید در سال 30 میلیون گردشگر سلامت در کشور داشته باشیم، این در حالی است که مجموع گردشگران کشور به زحمت به یک پنجم این عدد می رسد.

باید توجه داشت که کمتر از 7 سال تا برنامه و افق 1404 کشور و تلاش برای دستیابی به رقم 30 میلیون گردشگری سلامت باقی مانده و با توجه به فاصله زیاد بین 30 میلیون تا 150 هزار نفر، از هم اکنون باید برنامه ها و طرح های گسترده و مختلفی را همراه با تلاش های مضاعف برای فتح قلل رشته های مختلف دانش پزشکی و زیرساختهای آن در کشور پیمود تا به رقم مورد نظر نزدیک و یا از آن عبور کرد.

البته باید به این موضوع اشاره کرد که ممکن است این آمارها چندان دقیق نباشد، چرا که همه افراد خارجی که برای گردشگری به ایران سفر می کنند، از ابتدا به دنبال اهداف درمانی نیستند و پس از سفر به خاطر برخورداری از تمکن مالی مراجعه ای هم به مراکز درمانی و پزشکی می کنند که در این میان آمار مراجعه به مطب پزشکان به مراتب بیشتر از مراکز درمانی مطرح است.

علاوه بر این باید برای رسیدن به رقم 30 میلیون گردشگر سلامت موانع و مشکلات مدت درمان، مسایل اداری، رفت و آمد و برخی معضلات اجتماعی موجود بر سر راه آنان جهت سفر به ایران و درمان از میان برود تا این گروه با طیب خاطر به ایران سفر کرده و بتوانند به اهداف مورد نظر در این بخش دست یابند.

دکتر 'سید محمد اکرمی' رئیس مجتمع دارویی درمانی هلال در همین ارتباط با اشاره به این که گردشگری سلامت صنعت نوپایی است که بسیاری از کشورهای به آن ورود کرده اند، گفت: گسترش و توسعه این صنعت می تواند جایگزین مناسبی برای دیگر راه های درآمدی و ارزی باشد و جمهوری اسلامی ایران در این زمینه از توانایی های بالقوه خوبی برخوردار است که می تواند موثر واقع شود.

وی افزود: با تشکیل شورای راهبردی گردشگری سلامت مرکب از وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ‌های میراث فرهنگی و گردشگری، نظام پزشکی و اتاق بازرگانی می توان در این راه قدم های موثری برداشت و از اقدامات جزیره ای پرهیز کرد.

بررسی های میدانی در دو کشور عراق و ایران حاکی از آن است که در کل مسیر موجود برای گردشگری سلامت بین دو کشور مشکلات عدیده ای از جمله وجود دلال ها و واسطه ها بین دو طرف، شرکت های هماهنگ کننده برای جذب بیماران خارجی، بیمارستان های دارای شرایط و بخش دپارتمان بیمار بین المللی، نبود تبلیغات مناسب در زمینه جذب این بیماران در ایران و نقش رسانه های مختلف در این ارتباط وجود دارد که برطرف کردن آنها نیازمند اراده مسوولان سیاسی و درمانی است تا بیماران عراقی با خیالی آسوده نسبت به رفت و آمد به ایران اقدام کنند و بتوانند از این رهگذر سلامتی خود را تا حد ممکن بازیابند و مبلغانی برای دیگر بیماران عراق و سایر کشورهای عربی به منظور سفر به ایران و درمان باشند.
داود پورصحت
برچسب ها: سلامت ، گردشگری ، عراق ، تجارت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: