کد خبر: ۲۰۰۸۹۷
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۰۸ تير ۱۳۹۷ - 2018June 29
افزایش دمای بدن، سردرد، سرگیجه و منگی، حال بد و بی اشتهایی، تشنگی شدید، تپش قلب، تنفس تند، تعریق شدید و پوست رنگ پریده و نمناک و انقباضات شدید عضلانی از علائم گرمازدگی هستند. علائم در همه سنین یکسان است اما کودکان، سالمندان، زنان باردار و افرادی که بیماری‌های جدی دارند آسیب‌پذیرتر هستند.
شفا آنلاین>سلامت>گرمازدگی  عدم توانایی بدن در دفع گرما و افزایش دمای درون بدن است که به علت فعالیت شدید یا گرمای هوا ایجاد می‌شود، به عبارت دیگر گرمازدگی <Heat dissipation>به هم خوردن تعادل در مکانیسم‌های تنظیم دمایی بدن است  که به علت افزایش شدید حرارت محیط و ناتوانی در دفع حرارتِ ایجاد شده است.

به گزارش شفا آنلاین:گرمازدگی با شرایطی که در آن درجه حرارت بدن به علت عوامل داخل بدن مانند ((: تب، مشکلات سیستم عصبی بدن ، عوارض جانبی مصرف برخی داروها )) بالا می رود ، متفاوت است .

به طور عادی دمای قسمت های معمولی بدن بین 35.5 تا 37.5 درجه سانتی گراد می باشد ولی در گرمازدگی دمای این قسمت ها به بیش از 38 درجه سانتی گراد می رسد و در گرمازدگی شدید که تهدیدکننده حیات فرد است ، دما به بیش از  40 درجه سانتی گراد می رسد.

هر فعالیت بدنی که شامل ورزش در محیط گرم و مرطوب است، احتمال ایجاد  این وضعیت را افزایش می دهد.

علائم :
افزایش دمای بدن، سردرد، سرگیجه و منگی، حال بد و بی اشتهایی، تشنگی شدید، تپش قلب، تنفس تند، تعریق شدید و پوست رنگ پریده و نمناک و انقباضات شدید عضلانی از علائم گرمازدگی هستند. علائم در همه سنین یکسان است اما کودکان، سالمندان، زنان باردار و افرادی که بیماری‌های جدی دارند آسیب‌پذیرتر هستند.
ممکن است  افزایش دمای بدن به سرعت در فرد دیده شود یا به تدریج در طی روز بیشتر شود. در طی بالا رفتن دما، بدن سعی میکند با تعریق خود را خنک کند که این موجب دفع آب و برخی املاح ضروری بدن می شود که در حالت خفیف منجر به سردرد و گرفتگی عضلانی می شود و در حالت شدید ، بدن کم آب شده ، توانایی خنک کردن خود را از دست می دهد و دمای بدن به صورت خطرناکی بالا می رود که می تواند منجر به آسیب اندام های داخلی بدن و مرگ شود.
 
علل ایجاد گرمازدگی چیست؟
گرمازدگی هنگامی رخ می دهد که بدن دیگر نمی تواند به اندازه کافی گرمای درون خود را برای حفظ دمای طبیعی بدن  آزاد کند و حرارت بدن بالا می ماند و بالاتر می رود. بدن دارای مکانیسم های مقابله ای متفاوت برای خلاص شدن از گرمای  بیش از حد است که  عمدتا شامل تنفس بیشتر ، عرق کردن و افزایش جریان خون به سطح پوست است  اما هنگامی که محیط خارج گرمتر از درون بدن است و یا  هوای بیرونی بیش از حد گرم و یا مرطوب است، دیگر محیط گرما و رطوبت را از بدن  نمی گیرد و به تدریج گرما درون بدن باقی مانده و گرمازدگی ایجاد می شود.

    شایع‌ترین علت گرمازدگی  قرار گرفتن در گرمای بیش از 40.5  درجه سانتی گراد
     واکنش‌های جانبی در اثر مصرف مواد مخدر
    فعالیت شدید در گرما
    پوشیدن لباس های زیاد و لباس های گرم بیش از اندازه، بنابراین ممکن است که گرمازدگی در فصول سرد هم اتفاق بیافتد.

از عوامل اصلی که ریسک ایجاد گرمازدگی را در افراد بالا میبرند می توان به این موارد اشاره کرد:

    سن بالای65 و زیر 16 سال
    نارسایی های قلبی
    فشار خون بالا
    مشکلات ریه و کلیه و  بیماری های کبدی
     کم آبی مزمن بدن
    دیابت
     چاقی
    استعمال دخانیات و مصرف غیر قانونی مواد مخدر به ویژه ماری جوانا
     سوئ هاضمه
    برخی داروها مانند: آنتی هیستامین ها
    رژیم کم سدیم یا رژیم کم نمک

 
درمان گرمازدگی چیست؟
 باید به محض اینکه  احساس گرمازدگی کردید ، فعالیت بدنی خود را متوقف کرده و به مکانی خنک و سایه دار که تهویه هوا یا جریان هوای مناسبی دارد بروید.
اگر بعد از یک ساعت استراحت در هوای خنک ، هنوز احساس گرمازدگی می کردید باید به نزدیکترین محل درمانی در دسترس مراجعه کنید.
 خوردن آب سرد یا یک نوشیدنی الکترولیتی ( مثله آبمیوه های با شیرینی متوسط)، درآوردن لباس ها و کاهش لباس های پوشیده ، درازکشیدن و استراحت کردن ، گرفتن دوش آب سرد ، قرار دادن یک پارچه خنک و مرطوب بر روی پیشانی از جمله راه حل های اصلی برطرف کردن گرمازدگی است.
همچنین میتوانید  مچ دست خود را به مدت 60 ثانیه زیر آب سرد بگیرید و  و یا کمپرس یخ روی دست ها و کشاله ران خود بگذارید و یا زیر خنک کننده هوا با دمای خنک نه خیلی سرد قرار بگیرید.
به هرحال تا زمانی که علائم گرمازدگی برطرف نشده از فعالیت بدنی بپرهیزید ، چراکه ممکن است دوباره و ایندفعه با سرعت بیشتر دمای بدن بالا رود و شرایط خطرناکی را ایجاد کند، چرا که در شرایط گرمازدگی خطرناک ممکن است فرد هوشیاری اش را از دست بدهد .
 
یادتان باشد که در هوای گرم  مقدار کافی آب برای نوشیدن و خنک کردن پوست همراه داشته باشید .پوشش مناسب ( لباس گشاد به رنگ روشن و کلاه لبه‌دار) داشته باشید و  کرم‌های ضد آفتاب وسیع‌الطیف (که از هر دو پرتو ماوراء بنفش A و B محافظت می‌کنند) با درجه محافظت (SPF) 30 به بالا استفاده نمایید .عینک آفتابی مناسب که کناره‌های چشم را محافظت کند، به چشم بزنید و  در ورزش افراط نکنید.مدیکال نیوز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: