کد خبر: ۲۰۰۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 21
در حال حاضر حدود 150 داروساز بالینی در کشور تربیت شده‌اند که عمدتاً این افراد به عنوان اساتید دانشگاهی در حال فعالیت هستند
شفا آنلاین>سلامت>رئیس انجمن داروسازان بالینی ایران گفت: یکی از مشکلاتی که در زمینه تربیت و آموزش داروسازان بالینی وجود دارد این است که آموزش‌های بالینی به حد کافی در دوره‌های داروسازی عمومی به دانشجویان ارائه نمی‌شود.

به گزارش شفا آنلاین، جمشید سلام‌زاده رئیس انجمن داروسازان بالینی ایران اظهار داشت: در حال حاضر حدود 150 داروساز بالینی(Clinical pharmacist) در کشور تربیت شده‌اند که عمدتاً این افراد به عنوان اساتید دانشگاهی در حال فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه حدود 21 دانشگاه داروسازی در حال تربیت دانشجویان در این رشته هستند، توضیح داد: یکی از مشکلاتی که در زمینه تربیت و آموزش داروسازان بالینی وجود دارد این است که آموزش‌های بالینی به حد کافی در دوره‌های داروسازی عمومی به دانشجویان ارائه نمی‌شود که در نتیجه فارغ‌التحصیلان آن‌طور که باید اطلاعات بالینی لازم را ندارند.

رئیس انجمن داروسازان بالینی ایران افزود: همین موضوع باعث شده تا این افراد نتوانند مشاوره‌های دارویی لازم را به‌طورکامل به پزشکان ارائه دهند.

سلام‌زاده ادامه داد: در 10 سال اخیر دو بار برنامه آموزشی داروسازی با تغییراتی مواجه بوده با این هدف که ما بتوانیم مهارت داروسازان را افزایش دهیم، اما این اقدام کافی نیست و باید در کروکلوم آموزشی داروسازی عمومی تغییراتی ایجاد شود تا بتوانیم مانند کشورهای اروپایی، داروسازان قوی‌ای را تربیت کنیم.

وی افزود: کشور ما باید به سمت پیشرفت کردن در حوزه داروسازی بالینی حرکت کند و این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است، در حال حاضر اکثر داروسازان با هدف کار کردن در بخش ارائه خدمات مشغول به تحصیل در این رشته می‌شوند که لازم است آموزش‌های بالینی هم به آنها داده شود.

رئیس انجمن داروسازان بالینی ایران با بیان اینکه برنامه‌ریزی در زمینه آموزش این داروسازان به زمان زیادی احتیاج دارد، گفت: نمی‌توان زمان مشخصی را برای این تغییرات تعیین کرد، اما امیدواریم این تغییرات به زودی انجام شود و زیرساخت‌های لازم برای این کار فراهم گردد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: