کد خبر: ۱۹۹۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 20
سال گذشته ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار اهدای خون در کشور انجام شد که بر همین اساس، شاخص رشد متوسط اهدای خون در ایران دو برابر کشورهای هم سطح است
شفا آنلاین>سلامت>مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، بالا بودن سن اهداکنندگان خون را یکی از چالش های پیش روی حوزه انتقال خون کشور دانست.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر علی اکبر پورفتح‌اله در مراسم روز جهانی اهداکنندگان خون، اظهار داشت: سال گذشته ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار اهدای خون در کشور انجام شد که بر همین اساس، شاخص رشد متوسط اهدای خون(Blood donation) در ایران دو برابر کشورهای هم سطح است.

وی با بیان اینکه ۵۰۰ هزار اهداکننده مستمر خون در ایران داریم گفت: این افراد حداقل دو بار در سال خون اهدا می‌کنند که رقمی معادل ۵۶ درصد اهداکنندگان را اختصاص می‌دهند و تلاش می‌کنیم این آمار را به بیش از ۹۰ درصد برسانیم.

پورفتح‌اله با بیان اینکه اهداکنندگان مستمر خون آنها سلامت بیشتری داشته و احتمال انتقال بیماری‌ها از طریق خون آنها بسیار کمتر است افزود: طی سه سال گذشته ۸۰ درصد خون‌های ناسالمی که ناقل ویروس‌هایی همچون HIV و هپاتیت(hepatitis) بوده مربوط به اهداکنندگان بار اول بود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، گفت: در دنیا سالانه ۹.۵ میلیون واحد پلاسما بعد از اهدای خون از بین می‌رود که خوشبختانه ما موفق شده‌ایم پلاسمای مازاد را برای تبدیل به داروهای مشتق پلاسما همچون آلبومین، فاکتور ۸ و...، استفاده کنیم.

وی ا فزود: سال گذشته یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد پلاسما وارد چرخه تولید داروهای مشتق از پلاسما شد که این مسئله نقش مهمی در کاهش ارزبری دارد و امیدواریم با راه‌اندازی و گسترش مراکز جامع این آمار را به صددرصد برسانیم.

پورفتح‌اله ادامه داد: جامعه ما امروزه به سمت سالمندی پیش می‌رود و مصرف خون با افزایش سالمندی بیشتر می‌شود. به طوری که براساس آمار سازمان بهداشت جهانی(WHO) ۷۰ درصد خون‌های اهدایی در افراد بالای ۴۰ سال مصرف می‌شود.

وی به نقش اجتماعی اهداکنندگان خون تاکید کرد و گفت: اهدای خون داوطلبانه و بدون چشم‌داشت بسیار حائز اهمیت است که ما در این زمینه آمارهای خوبی داریم و ۵۰۰ هزار اهداکننده مستمر پتانسیل بزرگ تغییرات اجتماعی هستند که امیدواریم نهادهای اجتماعی قدر آنها را بدانند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور افزود: با همکاری شهرداری تهران در بهترین نقاط توانسته‌ایم فضاهایی را برای راه‌اندازی مراکز جامع در نظر گیریم که بانک صنعت و معدن نیز کار ساخت آن را برعهده گرفت و اکنون در ۴ نقطه دسترسی مردم فراهم است که امیدواریم این مشارکت‌ها روز به روز بیشتر شود.

وی گفت: از چالش‌هایی که امروزه سازمان انتقال خون با آن مواجه است موضوع هرم سنی اهداکنندگان است که بیشتر آنها، در سنین ۵۰ تا ۶۰ سال هستند، که باید برای جایگزینی اهداکنندگان جوان تلاش کنیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: