کد خبر: ۱۹۹۷۵۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 19
این بیماری با نام های ترومای تجمعی و یا اختلالات و آسیب های تکراری استرس، صدمات حرکت تکراری و یا اختلالات اسکلتی عضلانی و سندرم استفاده بیش از حد شغلی و یا ورزش نیز شناخته شده است.

شفا آنلاین>سلامت> فشاری که به مفاصل در اثر کارهای یکنواخت و طولانی مدت ایجاد می گردد بسیار مضر است و منجر به آسیب به تاندون ها می شود. معمولا افرادی که یک کار خاص را برای مدت ها به طور تکراری انجام می دهند، بیشتر به آسیب فشار تکراری Repetitive strain injury) ) مبتلا می شوند، مانند افراد تایپیست.

مفاصل و راه درمان

به گزارش شفا آنلاین:این آسیب (RSI) زمانی اتفاق می افتد که فشار زیادی روی یک مفصل ایجاد می شود و تاندون ها و عضلات دور آن را می کشد. وقتی این فشار به طور مکرر ادامه یابد، بدن زمانی برای نوتوانی خود و استراحت نخواهد داشت. در این هنگام، بدن با افزایش میزان مایعات آن ناحیه (ادم) برای کاهش فشار روی تاندون یا عضله واکنش نشان می دهد.

این نوع آسیب سیستم عضلانی اسکلتی و دستگاه عصبی ممکن است توسط انجام کارهای یکنواخت، کارهای دشوار بدنی، قرار گرفتن در برابر ارتعاش ها، فشار یا فشرده شدن مکانیکی و یا قرار گرفتن در موقعیت های سخت به صورت دائمی ایجاد می شود.

این بیماری با نام های ترومای تجمعی و یا اختلالات و آسیب های تکراری استرس، صدمات حرکت تکراری و یا اختلالات اسکلتی عضلانی و سندرم استفاده بیش از حد شغلی و یا ورزش نیز شناخته شده است.

مشکلاتی که در اثر آسیب فشار تکراری ایجاد می شوند عبارتند از :
سندرم تونل کارپال: منطقه ای در مچ دست که عصب مدیان در آن وارد می شود، تونل کارپال نام دارد. در این سندرم عصب مدیان ورم می کند. هر گونه ورم در عصب این منطقه می تواند منجر به ایجاد درد و بی حسی و سوزن سوزن شدن و یا احساس ضعف در انگشتان دست شود.

سرویکال رادیکولوپاتی: تحت فشار قرار گرفتن دیسک گردن که معمولا در اثر نگه داشتن گوشی تلفن روی شانه ایجاد می شود.

اپیکوندیلیتیس: درد پشت آرنج که بیماری آرنج تنیس باز هم نامیده می شود.

کیست گانگلیون: تورم و ایجاد توده ای روی مچ دست که در اثر یک ماده ژله مانند که از پوشش مفصل یا تاندون تراوش می شود ایجاد می گردد.

دیستروفی رفلکس سمپاتیک: وضعیتی که در آن دست ها خشک و متورم می شوند و کنترل عضلات از بین می رود و درد به صورت مداوم وجود دارد.

التهاب تاندون: پاره شدن و التهاب تاندون هایی که استخوان ها را به عضلات وصل می کند.

پیشگیری از آسیب فشار تکراری موقع کار با کامپیوتر
محل قرارگیری مناسب برای کامپیوتر، تایپ کردن درست و درست نشستن موجب ارگونومیک شدن محیط کامپیوتر می شود (یعنی خستگی و ناراحتی کمتری ایجاد می کند) و از بروز آسیب های فشار تکرار جلوگیری می کند.همیشه صاف بنشینید. قوز کردن یا دولا شدن روی کیبورد فشار زیادی روی گردن، پشت و ستون فقرات وارد کرده و موجب این آسیب می شود

درمان آسیب های فشار تکراری
علائم فشار تکرارشونده شامل سوزش، بی حسی و درد می شود که نشانگر وجود عصب پیشرونده و تخریب عضلانی است. اگر از خستگی مفرط و یا خشک شدن گردن و پشت تان شکایت دارید، حتما نزد پزشک بروید.در صورت نادیده گرفتن درد و فقط مصرف داروهای مسکن برای تسکین درد، وضعیت بیمار وخیم تر و دوره درمان طولانی تر می شود

در صورت ابتلا به عارضه آسیب فشار تکراری، پزشکان انجام ورزش، فیزیوتراپی و مصرف دارو را توصیه می کنند که مدت زمان بهبود سه هفته تا شش ماه طول می کشد.در صورت نادیده گرفتن درد و فقط مصرف داروهای مسکن برای تسکین درد، وضعیت بیمار وخیم تر و دوره درمان طولانی تر می شود.

پزشک ممکن است برای از بین بردن تورم و درد، درمان های سرد را توصیه کند و برای کاهش اذیت و تسریع بهبودی نیز استراحت را سفارش نماید.وقتی تورم و درد از بین رفت، پزشک یک برنامه توانبخشی را توصیه خواهد کرد که عضلات را به آرامی ورزش دهد و عدم حرکت مفصلی پیشگیری کند.بخش دیگری از درمان، استفاده از داروهای ضدالتهاب برای از بین بردن درد است.پزشک آنلاین
مرتضی شریفی [ فیزیوتراپیست ]
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: