کد خبر: ۱۹۲۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 15
هفته گذشته معاون اول رئیس جمهوری شبانه از تصمیم دولت برای آغاز اجرای یکسان سازی نرخ ارز خبر داد و در روزهای گذشته نیز دولت و بانک مرکزی جلسه ها و مصوبه هایی را برای پوشش تقاضای ارزی مصرف کنندگان داشتند
شفا آنلاین>بیمه و بانک>رئیس کانون صرافان با دعوت از صرافی ها به صبوری برای روشن شدن سیاست های جدید ارزی کشور گفت: به زودی جلسه ای با مسئولان بانک مرکزی درباره آینده فعالیت صرافی ها برگزار می کنیم.

به گزارش شفا آنلاین، سعید مجتهدی درباره اقدام دولت در یکسان سازی نرخ ارز افزود: هفته گذشته معاون اول رئیس جمهوری شبانه از تصمیم دولت برای آغاز اجرای یکسان سازی نرخ ارز خبر داد و در روزهای گذشته نیز دولت و بانک مرکزی جلسه ها و مصوبه هایی را برای پوشش تقاضای ارزی مصرف کنندگان داشتند.

وی با یادآوری اینکه در شیوه گذشته، صرافی(Currency exchange) ها همه نیازهای ارزی متقاضیان را پوشش می دادند، گفت: نمی توان از تقاضای ارزی برای قاچاق کالا و ارز و نیز اقداماتی که پولشویی محسوب می شوند، چشم پوشی کرد و نیاز است پالایشی در تقاضاهای ارزی انجام شود.

مجتهدی با تاکید بر اینکه صرافی ها در زمینه مبارزه با پولشویی با برنامه های دولت همسو هستند، اظهار داشت: صرافی ها در اقتصاد جهانی حضور فعال دارند و قابل محو نیستند؛ در ایران نیز صرافی ها در سالیان گذشته بازوی اقتصادی کشور بوده اند و انتظار می رود صبوری کنند تا فضای روشنی برای آینده فعالیت آنها ترسیم شود.

رئیس کانون صرافان با یادآوری اینکه تاکنون جلسه های ارزی در سطح حاکمیتی بوده است، افزود: به زودی مسئولان کانون صرافان جلسه ای با مدیران بانک مرکزی خواهند داشت تا چگونگی حضور صنف صرافی در مبادلا ارزی مشخص شود.

وی تاکید کرد: صنف صرافی منافع ملی را به منافع صنفی خود ترجیح می دهد و توانایی لازم را برای همکاری با دولت در جهت پوشش مبادلات ارزی کشور دارد.

مجتهدی افزود: باید اجازه داد مسئولان به بازار ارز نظم بدهند و در این شرایط صبوری خریداران و فروشندگان ارز ضروری است تا جایگاه هر کسی اعم از بانک ها و صرافی ها در بازار مشخص شود.

وی با یادآوری اظهارات رئیس کل بانک مرکزی درباره اینکه هنوز بخشی از مبادلات بین المللی ایران به عهده صرافی هاست، گفت: هنوز روابط بانکی ایران در سطح مطلوب نیست و از این رو صرافی ها می توانند در مراودات ارزی همکاری لازم را با دولت داشته باشند.

وی همچنین به مقررات گروه ویژه اقدام مالی (FATF) برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در جهان اشاره کرد و افزود: باید کمک کنیم تا دست کسانی که در امور پولشویی و قاچاق فعالند، از سیستم ارزی کشور کوتاه شود و نظام پولی کشور به سطح استانداردهای بین المللی برسد.

مجتهدی، حضور صرافان را برای کمک به سیستم نقل و انتقالات مالی کشور ضروری دانست و گفت: با توجه به تحریم ها، بدون کمک صرافی ها نمی توان انتظار داشت چرخه پولی به طور کامل شکل گیرد.

رئیس کانون صرافان ایرانیان در پاسخ به اینکه کدام یک از صرافی ها قرار است با اقدام نیروی انتظامی پلمپ شود، اظهار داشت: صرافی های دارای مجوز رسمی از بانک مرکزی مشکلی ندارند اما اگر مجوز صرافی حتی یک روز پیش نیز باطل شده باشد، باید تمدید شود.

وی در عین حال افزود: باید بین صرافی که نسبت به دریافت مجوز اقدام کرده و همه معاملات آن در سامانه نظارت ارز ثبت می شود و مالیات سالیانه را به طور شفاف می پردازد با فردی که هیچگاه مالیات نداده و معاملات آن نیز قابل پیگیری نیست و اقدام هایش مصداق پولشویی است، تفاوت قائل شد.

وی ابراز امیدواری کرد که در شیوه جدید ارزی، فضا برای مبارزه با پولشویی بیش از پیش فراهم شود.

دولت از 21 فروردین ماه یکسان سازی نرخ ارز را با اعلام قیمت هر دلار 4200 تومان کلید زد و در روزهای گذشته ضمن تهیه و تصویب دستورالعمل های تامین ارز مورد نیاز هموطنان در دولت، شیوه های تخصیص ارز نیز از سوی بانک مرکزی اعلام شده است.

به گفته ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی، ارز مورد نیاز برای فعالان اقتصادی و هموطنان تامین می شود و با توجه به تراز مثبت ارزی کشور مشکلی از این بابت وجود ندارد.

براساس اطلاعیه جدید بانک مرکزی(central bank) که شامگاه جمعه منتشر شد، صرافی ها از این پس مجاز به انتقال ارز به دستور هر یک از بانک های دارای مجوز ارزی، خرید ارز ناشی از صادرات کالاهای غیرنفتی از صادرکنندگان و فروش ارز خریداری شده به متقاضیان از طریق سیستم بانکی هستند.

بر این اساس، همه صرافی­ها تا اطلاع ثانوی مجاز به خرید و فروش اسکناس به صورت فیزیکی نبوده و این امر از طریق بانک ها انجام خواهد شد ضمن آنکه تامین ارز برای واردات کالا و خدمت به کشور فقط پس از انجام ثبت سفارش و ثبت خدمت امکانپذیر است.

همچنین از این پس انتقال ارز از طریق سیستم بانکی و یا صرافی­ های مجاز با تقاضای بانک عامل انجام خواهد شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: