کد خبر: ۱۹۹۶۹۶
تاریخ انتشار: ۰۲:۴۵ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 19
حقوق بیمار یکی از شاخص‌های بسیار مهم در ارزیابی نظام سلامت هر کشور است، در ایران برای نخستین بار در سال ۱۳۸۱ منشور حقوق بیمار در ایران تدوین و از سوی معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شد.

شفا آنلاین>اجتماعی>حق هر فردی است که از حقوق خود در سطح اجتماع مطلع بوده و براساس آن از متولیان امر مطالبه‌گری کند، در این میان،‌ افراد بیمار نه تنها از این قاعده مستثنی نیستند بلکه با توجه به ضعف جسمی و یا روحی عارض شده بر آنها و شرایط خاص‌شان و  نیز در راستای خدمت‌رسانی هرچه بهتر به این گروه ضروری است بیماران از حقوقی خاص <Special rights>و درمانگران و مراکز درمانی نیز از تکالیفی خاص در برابر آنها برخوردار باشند. بر همین اساس منشور حقوق بیمار به عنوان گامی در جهت رسیدن به این هدف تدوین شده است.

به گزارش شفا آنلاین:حقوق بیمار یکی از شاخص‌های بسیار مهم در ارزیابی نظام سلامت هر کشور است، در ایران برای نخستین بار در سال ۱۳۸۱ منشور حقوق بیمار در ایران تدوین و از سوی معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شد. با توجه به ضرورت تدوین متنی جامع  در مورد حقوق بیمار، منشور حقوق بیمار در ایران با نگاهی نو و جامع  و با هدف تبیین حقوق گیرندگان خدمات سلامت و رعایت موازین اخلاقی در عرصه  درمان تدوین شد.

براساس این منشور بیمار حق دارد:

۱- در اسرع وقت درمان و مراقبت مطلوب، مؤثر و همراه با احترام کامل را بدون توجه به عوامل نژادی فرهنگی و مذهبی از گروه درمان انتظار داشته باشد.

۲- بیمار حق دارد محل بستری، پزشک، پرستار و سایر اعضای گروه معالج را در صورت تمایل بشناسد.

۳- بیمار حق دارد در خصوص مراحل تشخیص، درمان و سیر پیشرفت بیماری خود اطلاعات ضروری را شخصاً و یا در صورت تمایل از طریق یکی از وابستگان از پزشک معالج درخواست کند، به طوری که در فوریت‌های پزشکی این امر نباید منجر به تأخیر در ادامه درمان یا تهدید جانی بیمار شود.

۴- بیمار حق دارد قبل از معاینات و اجرای درمان اطلاعات ضروری در خصوص عوارض احتمالی و یا کاربرد سایر روش‌ها را در حد درک خود از پزشک معالج دریافت و در انتخاب شیوه نهایی درمان مشارکت کند.

۵- بیمار حق دارد در صورت تمایل شخصی و عدم تهدید سلامتی آحاد جامعه طبق موازین قانونی رضایت شخصی خود از خاتمه درمان را اعلام و یا به دیگر مراکز درمانی مراجعه کند.

۶- بیمار حق دارد جهت حفظ حریم شخصی خود از محرمانه ماندن محتوای پرونده پزشکی، نتایج معاینات و مشاوره‌های بالینی جز در مواردی که براساس وظایف قانونی از گروه معالج استعلام صورت می‌گیرد اطمینان حاصل کند.

۷- بیمار حق دارد از رازداری پزشک و دیگر اعضای تیم معالج برخوردار باشد لذا حضور بالینی افرادی که مستقیماً در روند درمان شرکت ندارند موکول به کسب اجازه بیمار خواهد بود.

۸- بیمار حق دارد از دسترسی به پزشک معالج و دیگر اعضای اصلی گروه معالج در طول مدت بستری، انتقال و پس از ترخیص اطمینان حاصل کند.

۹- بیمار حق دارد با کسب اطلاع کامل از نوع فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی بیمارستان که بر روند سلامتی و درمان او مؤثرند تمایل و رضایت شخصی خود به مشارکت درمانی را اعلام و یا در مراحل مختلف پژوهش از ادامه همکاری خودداری کند.

۱۰- بیمار حق دارد در صورت ضرورت اعزام و ادامه درمان در سایر مراکز درمانی، قبلا از مهارت گروه معالج، میزان تعرفه‌ها و پوشش‌ بیمه‌های خدمات در مرکز درمانی مقصد مطلع شود.طبنا


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: