کد خبر: ۱۹۹۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 17
خیلی‌ها فکر می‌کنند نوشیدن آب حین و فوراً بعد از ورزش کار درستی نیست. اما دانشمندان و ورزشکاران حرفه‌ای دقیقاً برعکس فکر می‌کنند
شفاآنلاین>سلامت> اگر شما حین ورزش به مقدار کافی آب ننوشید، تورم روی خواهد داد که بدن ما، از دست دادن مایعات را حس می‌کند و تلاش می‌کند همان آب باقیمانده را حفظ کند که در نتیجه تورم و حلقه‌های تیره‌ی پای چشم روی می‌دهند.

به گزارش شفاآنلاین، خیلی‌ها فکر می‌کنند نوشیدن آب حین و فوراً بعد از ورزش کار درستی نیست. اما دانشمندان و ورزشکاران(Athletes) حرفه‌ای دقیقاً برعکس فکر می‌کنند: شما نباید بدنتان را از آب محروم کنید. در این مطلب برایتان می‌گوییم اگر به سیگنال‌های بدنتان توجه نکنید و آب ننوشید چه اتفاق‌هایی خواهد افتاد.

پوستتان پیر می‌شود

ثابت شده که ورزش کردن می‌تواند پوست را جوان و شاداب کند. علت آن هم این است که سلول‌های خونی پوست، سرشار از اکسیژن می‌شوند، تولید کلاژن افزایش می‌یابد و چین و چروک‌ها کوچک‌تر می‌شوند. بدن ما به مقدار مشخصی از مایعات نیاز دارد تا گردش خون به خوبی انجام شود، اگر این مایعات به اندازه‌ی کافی تامین نشود دیگر نباید این اثر مفید را انتظار داشت.

بدنتان چربی نمی‌سوزاند، آب از دست می‌دهد

عده‌ای فکر می‌کنند اگر حین ورزش آب ننوشند، بهتر وزن کم می‌کنند. بله درست است که بعد از ورزش، عددی که ترازو نشانتان می‌دهد کمتر شده اما این چربی نیست که از دست رفته، بلکه وزن آب بدنتان کم شده و خیلی زودتر از آنچه فکرش را بکنید، ترازو عدد متفاوتی نشان خواهد داد.

کمبود آب اجازه نمی‌دهد بدنتان سلول‌های چربی را به خوبی بسوزاند. گردش خون نرمالی که سلول‌ها را پُر از اکسیژن کند مقدور نیست زیرا آب کافی وجود ندارد.

سموم در بدنتان باقی می‌مانند

حین فعالیت بدنی، بدن ما به‌واسطه‌ی گردش خون در پوست و تعریق‌های زیاد، سموم را دفع می‌کند. اما اگر شما بدنتان را با آب مورد نیازش تأمین نکنید، تعریقتان آن‌قدر شدید نخواهد بود و بیشتر سموم(Poisons) در بدنتان باقی خواهند ماند.

از تأثیر ورزش و تحرکتان کم می‌شود

دانشمندان عقیده دارند دهیدراته شدن بدن تأثیر منفی بر مؤثر بودن ورزش دارد. اگر شما 5 درصد از مایعات بدن را از دست بدهید، تأثیر ورزش نیز 30 درصد افت خواهد کرد. اگر 2 درصد از مایعات بدن را از دست بدهید به این معنی است که نمی‌گذارید بدنتان چربی بسوزاند یا عضله بسازد.

دچار درد عضلانی خواهید شد

درد عضلانی بعد از ورزش روی می‌دهد اما اگر آب کافی ننوشید، این درد می‌تواند بیشتر از یکی دو روز طول بکشد. میکروتراما یا همان آسیب‌های جزئی که حین ورزش روی می‌دهند فقط زمانی التیام پیدا می‌کنند که فیبرهای عضلانی، پروتئین و کربوهیدرات دریافت کنند و این هم تنها زمانی ممکن می‌شود که آب کافی در بدن وجود داشته باشد.

فشار زیادی به قلب وارد می‌شود

اگر مایعات کافی در بدنتان وجود نداشته باشد، خونتان غلیظ شده و رگ‌ها منقبض می‌شوند تا از کمبود آب، جان سالم به در ببرند. در نتیجه قلب مجبور می‌شود سخت‌تر کار کند زیرا سعی دارد خون غلیظ شما را در رگ‌های باریک و منقبض به جریان بیندازد. این اتفاق می‌تواند موجب تاکی کاردیا (ضربان قلب تند)، تنگی نفس و افزایش فشار خون شود. حتی اگر شما سالم باشید و مکرراً ورزش کنید باز هم قلبتان آسیب خواهد دید.

دچار تورم می‌شوید

باورش سخت است اما اگر شما حین ورزش به مقدار کافی آب ننوشید، تورم روی خواهد داد. بدن ما، از دست دادن مایعات را حس می‌کند و تلاش می‌کند همان آب باقیمانده را حفظ کند. در نتیجه تورم و حلقه‌های تیره‌ی پای چشم روی می‌دهد.

تمرکزتان کم و خستگی‌تان بیشتر می‌شود

حتی اگر شما فقط 1 تا 2 درصد از مایعات بدن را از دست بدهید، تمرکز و دقتتان کاهش پیدا کرده و احساس تنش و خستگی‌تان بیشتر می‌شود. در نتیجه مدام احساس خستگی و بی‌حالی خواهید داشت.

پُرخوری می‌کنید

ما معمولاً گرسنگی را با تشنگی اشتباه می‌گیریم. بنابراین اگر هنگام ورزش آب کافی ننوشید ممکن است فورا بعد از آن احساس گرسنگی کنید در حالی که بدنتان فقط به مقداری آب نیاز داشته باشد. اول یک لیوان آب بنوشید و اگر باز هم احساس گرسنگی کردید، چیزی بخورید.

حین تمرین چگونه باید آب بنوشیم؟

توصیه می‌شود هر 15 تا 20 دقیقه، 150 تا 250 میلی‌لیتر آب بنوشید. همه چیز بستگی به شدت تمرین دارد. دانشمندان توصیه می‌کنند آب سرد بنوشید تا دمای بدن، متعادل بماند.

آب یا نوشیدنی ورزشی؟

اگر مدت تمرین‌تان زیاد نیست، آب بهترین نوشیدنی است. اما اگر بیشتر از دو ساعت تمرین می‌کنید بهتر است نوشیدنی ورزشی بنوشید. نوشیدنی‌های ورزشی مایعات، کربوهیدرات‌ها و مواد معدنی چون پتاسیم و منیزیم بدن شما را تأمین می‌کنند. دو ساعت پیش از تمرین نیز، 500 میلی‌لیتر (نه نوشیدنی ورزشی) آب بنوشید. اگر حین ورزش نوشیدنی ورزشی می‌نوشید توصیه می‌کنیم فوراً بعد از آن، آب بنوشید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: