کد خبر: ۱۹۹۲۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 14
رئیس انجمن اعصاب کودکان ایران در خصوص علت‌های ایجاد بیماری فلج مغزی و روش‌های درمانی موثر این عارضه نوضیحاتی داد.
شفاآنلاین>سلامت>رئیس انجمن اعصاب کودکان ایران در خصوص علت‌های ایجاد بیماری فلج مغزی و روش‌های درمانی موثر این عارضه نوضیحاتی داد.

به گزارش شفاآنلاین،محمد غفرانی رئیس انجمن اعصاب کودکان ایران  در خصوص بیماری CP  یا فلج مغزی و راه های درمان آن  اظهار کرد: بسیاری بیماری‌ها خود را به شکل cp نشان می‌دهند، حتی تب که جزو بیماری‌ها نیست و می‌تواند نشانه دهنده یک سرماخوردگی ساده باشد گاهی نشان دهنده بیماری منژیک یا تومور مغزی است.

رئیس انجمن اعصاب با اشاره به اینکه باید در مرحله اول تشخیص بیماری فلج مغزی علت آن را بررسی کرد، خاطر نشان کرد: فلج مغزی به علت های مختلفی در یک فرد به وجود می آید؛ در برخی از افراد این بیماری ارثی است و ژنتیک نقش موثری در ایجاد این بیماری دارد.

توان بخشی نقش موثری در درمان فلج مغزی دارد که در مراحل اول این بیماری قابل درمان است

غفرانی با تاکید بر اینکه توان بخشی در درمان بیماران CP  بسیار موثر است، عنوان کرد: CP  به معنی فلج مغزی است؛ زمانی فرد به فلج مغزی دچار شده است که دست و پا ایرادی ندارد، اما آن قسمت از مغز که باید دست و پا را حرکت دهد دچار مشکل شده است .
کودکان CP  حرکت جسمی ندارند و نمی توانند حرکت کنند

وی با بیان اینکه یکی از علت های بیماری فلج مغزی نرسیدن اکسیژن به مغز است، ادامه داد: زمانی که مادری زایمان می کند، اگر در حین زایمان به نوزاد اکسیژن نرسد این کودک دچار فلج مغزی می شود و یکی از نشانه های ابتلای کودک به فلج مغزی نبود رشد کافی به تناسب سن فرد است.

این رئیس انجمن اعصاب با اشاره به اینکه CP  در روزهای اول زندگی کودک قابل تشخیص نیست، عنوان کرد: کودکی که به دنیا می آید ظاهر خوبی دارد، اما با گذشت زمان می توان فهمید این کودک دچار بیماری فلج مغزی شده است یا خیر، کودکان در هفت ماهگی می توانند بنشینند اما کودک CP  نمی تواند در این سن بنشیند و با آزمایشات دقیق تر می توان تشخیص داد کودک مبتلا به فلج مغزی است.
نوع زایمان در به دنیا آمدن کودک سالم موثر است

غفرانی با بیان اینکه قبل از زایمان نمی توان بیماری فلج مغزی را تشخیص داد، مطرح کرد: گاهی کودک در دوران بارداری مادر سالم است اما بعد از زایمان به دلیل شرایط نا مساعد و نرسیدن اکسیژن به فلج مغزی مبتلا می شود و با معاینات و گذر زمان می توان این بیماری را تشخیص داد.
زایمان سخت سبب نرسیدن اکسیژن می شود و  به مغز کودک فشار وارد می کند

این رئیس انجمن اعصاب با تاکید بر اینکه پزشکان باید به نحوه زایمان دقت کنند، گفت: زایمان نباید دشوار باشد چرا که زایمان سخت سبب نرسیدن اکسیژن می شود، به مغز کودک فشار وارد می کند و مغز آسیب می بیند، زمانی که در حالت زایمان طبیعی پزشک تشخیص دهد که فرد زایمان سختی خواهد داشت باید او را زایمان سزارین کند تا فشار کمتری به کودک وارد شود.

عمر کودکان مبتلا به بیماری فلج مغزی چند سال است؟

وی در خصوص عمر کودکان فلج مغزی اظهار کرد: عمر این کودکان بسته به شدت بیماری دارد؛ گاهی این کودکان شدت کمی از بیماری را دارند و با توان بخشی قابل درمان هستند، اما گاهی شدت زیاد است و عمر کمتری خواهند داشت؛ مادرانی که در حین بارداری دچار بیماری های دیابت، فشار خون و بیماری های عفونی می شوند، باید تحت نظر پزشک باشند چرا که این بیماری ها بسیار در سلامت جنین تاثیر می گذارد. 

غفرانی با هشدار به اینکه مادران در دورارن بارداری باید به تغذیه خود توجه کنند تا دچار سوء تغذیه نشوند، یاد آور شد: اگر مادر در حین بارداری به تغذیه خود توجه نکنند باعث می شود سلول های مغز جنین کاهش پیدا کند و به بیماری دچار شود ؛ بیماری فلج مغزی در کودکانی که شدت پایینی دارد قابل درمان است، مادر باید مراحل غربالگری را در زمان مشخص شده انجام دهند تا از شیوع بسیاری بیماری های دیگر هم جلوگیری کرد.
برچسب ها: سلامت ، انجمن ، بیماری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: