کد خبر: ۱۹۹۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 13
موخوره یکی از شایع ترین آسیب های موها است و بیشتر در میان زنان وجود دارد. در این حالت، لایه ی محافظ انتهای مو از بین می رود و مو شکننده و چند شاخه می شود.
شفاآنلاین>سلامت>موخوره دلایل متعدد و مختلفی دارد. برای جلوگیری از ایجاد موخوره از این اشتباهات پرهیز کنید.


به گزارش شفاآنلاین،موخوره یکی از شایع ترین آسیب های موها است و بیشتر در میان زنان وجود دارد. در این حالت، لایه ی محافظ انتهای مو از بین می رود و مو شکننده و چند شاخه می شود.

۱- همیشه موهایتان را بالای سرتان می بندید

اگر همیشه موهایتان را بالای سرتان یا به شکل دم اسبی در یک نقطه ی ثابت می بندید، باید در مدل موهایتان تجدید نظر کنید، چون این کار می تواند فشار زیادی به آن نقطه از سر شما وارد کند. با گذشت زمان، این فشار باعث شکستن موها می شود، به ویژه زمانی که موهای خیس تان را بالای سرتان ببندید. کارشناسان توصیه می کنند از کش های ساده ای برای بستن موها استفاده کنید که هیچ مانعی نداشته باشند و محل بستن موها در بالای سر یا به شکل دم اسبی را تغییر دهید تا آن نقطه از سر همیشه تحت فشار نباشد.

۲- موهایتان را هر روز می شویید

شامپوها چربی های طبیعی مو را از بین می برند. وقتی موهایتان را بیش از اندازه می شویید، موها خشک می شوند. هرچه موها بیشتر خشک شوند، بیشتر گره می خورند. وقتی سعی می کنید این گره ها را باز کنید، این کار باعث شکستن موها و موخوره می شود.

۳- در استفاده از محصولات شفاف کننده ی مو افراط می کنید

تا زمانی که از محصولات مناسبی برای مراقبت از موهایتان استفاده کنید، نیازی به استفاده ی منظم از شفاف کننده های مو نیست. در حقیقت، ضرر محصولات شفاف کننده بیشتر از فایده ی آن ها است. این محصولات که موها را به شکل عمقی تمیز می کنند، مواد مغذی آن را از بین می برند و در نهایت باعث گره خوردن موها و تشدید موخوره می شوند. شامپوهای حاوی سولفات هم موها را خشک و آن ها را مستعد موخوره و شکننده می کنند.

۴- در هنگام شستن موها از دست هایتان استفاده می کنید

برای جلوگیری از به وجود آمدن موخوره، در هنگام استفاده از شامپو و نرم کننده، به موهایتان محکم چنگ نزنید. این مسأله در زمان باز کردن گره های موها کارتان را سخت می کند و باعث خشک شدن و ریزش موها می شود. تنها یک بار موهایتان را با یک شانه ی دندانه درشت شانه بزنید و سپس اجازه دهید با سرازیر شدن آب، موها آبکشی شوند.

۵- حوله را محکم به موهای خیس تان می کشید

اگرچه محکم کشیدن حوله به موها به طور مستقیم منجر به موخوره نمی شود، اما این کار می تواند باعث گره خوردن موها شود. زمانی که سعی می کنید گره ها را باز کنید، این کار باعث شکستن موها می شود. به جای این کار و برای جلوگیری از ایجاد موخوره می توانید بعد از حمام یک حوله به دور موهایتان بپیچانید. این کار باعث گره خوردن موها نمی شود چون موها را به شکل آزاد و به سمت پایین قرار می دهید.

۶- موهایتان را وقتی هنوز خیس هستند شانه می کنید

موهای خیس نسبت به موهای خشک شکننده تر هستند بنابراین شانه کردن موی خیس می تواند باعث آسیب دیدن آن شود. موهای خیس به دلیل تغییر میزان انعطاف پذیری شان، منعطف و کشش پذیر هستند و می توانند به راحتی پاره شوند. در حمام پیش از شستن نرم کننده، از یک شانه ی دانه درشت استفاده کنید تا از گره خوردن موها و ایجاد موخوره جلوگیری شود. علاوه بر این، کارشناسان توصیه می کنند از اسپری های باز کننده ی گره مو و برس هایی که دانه های پلاستیکی و منعطف دارند استفاده کنید.

۷- موهایتان را از بالا شانه می زنید

بیشتر ما به طور ناخودآگاه شانه زدن موهایمان را از ریشه ی آن ها شروع می کنیم. اما این کار باعث گره خوردن بیشتر موها می شود چون گره ها را با فشار به پایین موها هدایت می کنیم. در اینصورت، موها کماکان گره خورده باقی می مانند. شانه زدن موها را از پایین آن ها شروع کنید و این کار را به تدریج به سمت ریشه ی موها ادامه دهید.

۸- از سری سشوار استفاده نمی کنید

حرارت سشوار به موها آسیب می زند. بیشتر ما سشوار را در فاصله ی بسیار نزدیکی از موهایمان می گیریم، به همین دلیل حرارت سشوار موها را دچار سوختگی سطحی می کند. برای جلوگیری از این آسیب، سری سشوار را حتما نصب کنید چون نه تنها جریان هوا را هدایت می کند بلکه بین تارهای مو هم چند سانتی متری فاصله ایجاد می کند.

۹- سال ها از سشوار قدیمی تان استفاده می کنید

سشوارها هم مثل هر وسیله ی دیگری یک عمر مفید دارند. ممکن است تصور کنید سشوار قدیمی تان به خوبی کار می کند اما در واقعیت حرارت این وسیله آسیب های جدی ای به موهایتان وارد می کند. با گذشت زمان، سشوارها در هنگام استفاده بیش از اندازه داغ می شوند و به نظر می رسد موهایتان سریع تر خشک می شوند اما در حقیقت سلامتی موهایتان به خطر می افتد.

۱۰- در استفاده از وسایل حرارتی برای موها افراط می کنید

اگر هر روز از دستگاه های فرکننده یا صاف کننده ی مو استفاده می کنید وقت آن رسیده که عادت خود را ترک کنید. اگرچه ما در ناحیه ی موهایمان حسی نداریم و نمی توانیم داغ شدن بیش از اندازه ی موها را احساس کنیم، این به معنی آن نیست که ترکیبات مغذی مو تحمل این میزان حرارت را دارند. کارشناسان توصیه می کنند هر بار که قصد استفاده از این وسایل حرارتی را داریم از یک سرم محافظتی مو استفاده کنیم تا میان موها و وسیله ی مورد استفاده یک محافظ به وجود آورد.

۱۱- موهایتان را محکم اتو می کشید

اتوی مو را آهسته و یکنواخت به موها بکشید. بیشتر ما اتوی مو را به سرعت و به شکل مکرر روی یک نقطه از موها می کشیم. این کار به موها آسیب می زند. یک دسته ی باریک از موهایتان را جدا کنید و قسمتی که اتو می کشید را شانه بزنید. هر قسمت از موهایتان را باید تنها یک یا حداکثر دو بار اتو بکشید.

۱۲- موهایتان را مرتبا کوتاه نمی کنید

پیشگیری بهترین کار است اما زمانی که موهایتان دچار موخوره شود دیگر هیچ محصولی نمی تواند آن را ترمیم کند. تنها کاری که می توانید انجام دهید کوتاه کردن موها است تا آسیب کمتر شود. چون با این کار موخوره ها به سمت بالای موها پیشروی نمی کند و تشدید نمی شوند. هر ۶ هفته کوتاه کردن موها زمان مناسبی است اما بسته به میزان مراقبت از موها، این زمان می تواند کمتر یا بیشتر شود. حتی با داشتن موهای سالم هم نباید بیشتر از ۴ ماه میان دفعات کوتاه کردن موها فاصله باشد.

۱۳- بعد از رنگ کردن موهایتان آن را کوتاه نمی کنید

رنگ کردن مو می تواند بافت مو را تغییر دهد، به ویژه اگر موهایتان را از رنگی تیره تبدیل به رنگی روشن کنید. بعد از رنگ کردن موها، پایین آن حتما را کوتاه کنید. این کار به حفظ سلامتی موها و بهبود بافت آن کمک می کند.

۱۴- موهایتان را با دستگاه ریش تراش کوتاه می کنید

تنها زمانی می توانید از دستگاه ریش تراش برای کوتاه کردن موها استفاده کنید که موهای بسیار ضخیم و سالمی داشته باشید. دستگاه ریش تراش باعث به وجود آمدن موخوره می شود چون انتهای موها را به شکل یک دست کوتاه نمی کند.
برچسب ها: سلامت ، موخوره ، شکننده
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: