کد خبر: ۱۹۸۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 06
سالمندان به دلیل تغییر در سیستم بدنی و تغذیه‌ای نیاز به پروتئین زیاد، مایعات بیشتر و انرژی و کالری کمتری دارند و در ماه رمضان این گروه سنی باید با صلاحدید پزشک معالج روزه‌ بگیرند و در غیر این صورت درگیر عوارض متعدد ی خواهند بود.
شفاآنلاین>سلامت>دلبری گفت: روزه داری خودسرانه سالمندان تهدیدی جدی برای سلامت آنهاست، نیمی از سالمندان از دیابت خود اطلاع ندارند.

به گزارش شفاآنلاین،احمد دلبری رئیس انجمن علمی سالمندشناسی ایران  اظهار کرد: سالمندان به دلیل تغییر در سیستم بدنی و تغذیه‌ای نیاز به پروتئین زیاد، مایعات بیشتر و انرژی و کالری کمتری دارند و در ماه رمضان این گروه سنی باید با صلاحدید پزشک معالج روزه‌ بگیرند و در غیر این صورت درگیر عوارض متعدد ی خواهند بود.

وی در ادامه گفت: دیابت در سالمندان یکی از مواردی است که در کلینیک‌های سالمندی دیده می‌شود، البته 50 درصد سالمندان از دیابت خود اطلاع ندارند و از آنجایی که علائم دیابت سالمندی متفاوت از غیرسالمندی است، این افراد با روزه‌داری خودسرانه درگیر عوارض متعددی  نظیر افت قندخون، کاهش سطح هوشیاری، ضعف و بی‌حالی می‌شوند و این عوارض نه تنها در ماه رمضان بلکه در ماه‌های بعدی نیز فرد را درگیر خواهد کرد.
30 تا 40 درصد سالمندان در طول یک سال، سقوط را تجربه می‌کنند

دلبری بیان کرد : در دوران سالمندی به دلیل اختلالات هوشیاری و گیجی ممکن است فرد سالمند سقوط را تجربه کند و از آنجا که 30 تا 40 درصد سالمندان در طول یک سال دچار سقوط می‌شوند، این گروه از سالمندان که خودسرانه روزه می‌گیرند نیز با کم‌آبی بدن و افت فشار درگیر این موضوع می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهار کرد: رژیم غذایی نامناسب، سبک زندگی نامناسب، استفاده غیرصحیح از دارو، حذف وعده‌های غذایی، ورزش زیاد و از همه مهمتر نادیده گرفتن توصیه‌های پزشک معالج،افراد دیابتی را درگیر عوارض متعدد  در ماه رمضان و ماه های آتی می‌کند و این موضوع بطور چشمگیری کیفیت زندگی آنها  را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی گفت: صلاحدید پزشک معالج برای روزه داری برای همه سالمندان توصیه می‌شود و فقط به سالمندان  دیابتی  و بیماری‌های زمینه‌ای  اشاره نمی‌شود، با توجه به  ناآگاهی نیمی از سالمندان از بیماری دیابت مراجعه به پزشک برای آنها حیاتی است،  از آنجایی که هدف از روزه‌داری، سلامت و صحت بدن است همه گروه‌های سنی باید این نکته را مدنظر قرار دهند و به دلخواه خود میزان و زمان دارو را تغییر ندهند.
نیمی از سالمندان از یبوست رنج می‌برند

دلبری در ادامه افزود: 40 تا 50 درصد سالمندان به طور معمول از یبوست رنج می‌برند که این عارضه به دلیل کم‌آبی، کم‌تحرکی، کمبود فیبر مواد غذایی، بیماری‌هایی نظیر کم‌کاری تیروئید، افسردگی و داروهای مصرفی آن، تأخیر در اجابت مزاج و ... است به این دلیل به افراد سالمند  یا  مراقبان سالمندان که با صلاح‌دید پزشک روزه‌داری می‌کنند توصیه می‌کنیم که در زمان افطار مصرف 6 تا 8 لیوان آب به تدریج و با فواصل زمانی مشخص  تا سحر  را مد نظر قرار دهند و با آب یا شیرگرم افطار کنند.

وی اظهار کرد: در ماه رمضان آب موردنیاز تأمین نمی‌شود و افراد درگیر مسائلی نظیر یبوست، خونریزی مقعدی،‌ هموروئید، فیشر  خواهند شد و از این حیث باید سعی کنند در تأمین فیبر مواد غذایی مصرف  نان سبوس‌دار، سبزیجات و میوه‌جات،  روغن زیتون، توت، ‌انجیر توجه لازم را داشته باشند و حتی‌الامکان یک لیوان شیر ولرم قبل از خواب و یک لیوان آب ولرم بعد از خواب صبحگاهی را در برنامه خود جای دهند.

رئیس انجمن علمی سالمند‌شناسی ایران گفت: توصیه اکید متخصصان این است که افراد بعد از 60 سالگی حتی بدون عوارض به پزشک معالج مراجعه کنند و با انجام یک آزمایش از دیابت، فشارخون، چربی‌خون  مطلع شوند اما آمارها نشان می دهد افراد بالای 60 سال تنها با وجود عوارض به پزشک معالجه می کنند و تحقیقات کشوری نشان می‌دهد که نیمی از سالمندان از دیابت خود مطلع نیستند و با پیدایش عوارض به پزشک مراجعه می کنند.

وی در پایان گفت: علائم افت قندخون نظیر ضعف و بی‌حالی، تعریق، سرگیجه، سقوط و اختلالات هوشیاری‌ است که سالمندان باید در مواجهه با این عوارض سریعا افطار کنند و  سریعا" علائم  و عوارض روزه داری  خود را به پزشک معالج انتقال دهند تا درگیر عوارض متعدد دیگری نشوند.
برچسب ها: سلامت ، سالمندان ، دیابت ، تغذیه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: