کد خبر: ۱۹۷۶۸۷
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۹ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - 2018May 31
"در اكثر بيمارستانهاى دانشگاهى و آموزشى امريكا مسئله check and balances بين متخصصين و دارو پزشكان كاملاً مراعات ميشود."
شفاآنلاین:دكتر فرحناك اسدى،استاد طب نفرولوژى دانشگاه راش- شيكاگو در واکنش به نامه انتقاد آمیزدکتربهروز برومنددرباره نحوه تحویز آنتی بیوتیک ،با ارسال یادداشت اختصاصی برای شفاآنلاین،دراین باره توضیحات کاملی بیان کرد.
به گزارش شفاآنلاین دراین یادداشت آمده است :"با تاييد فرمايشات همكار گرامى جناب دكتر بهروز برومند، پدر طب نوين و بنيان گذار درمان بيماريهاى كليه و فشار خون بالغين، در رابطه بين نهادهاى پزشكى كه كنترل علمى بايد بين پزشك معالج و دارو پزشكان  دو جانبه و متعادل و متوازن باشد (check and balances) تا از امكان بروز چالش هاى ناگوار براى بيماران جلوگيرى شود.
در اكثر بيمارستانهاى دانشگاهى و آموزشى  امريكا مسئله  check and balances بين متخصصين و دارو پزشكان كاملاً مراعات ميشود.
عليرغم اينكه پزشكان در تجويز داروهاى قلبى و عروقى، كليوى و فشار خون هاى بالا، بيماريهاى خونى و عصبى و گوارشى و كليوى و فشار خون و  عفونى ميتوانند بطور مجاز و مستقل طبابت كنند ولى در قبال انتخاب نوع دارو، مقدار دارو، تعداد دفعات دارو، طول زمان دارو و عوارض جانبى دارو هاى تجويز شده در صورت اشتباه مسوليت بزرگى را نيز عهده دارند و بايد جوابگوى كميته اجرايي دارويي و درمان بيمارستان تابعه كه متشكل از پزشكان فوق تخصصى رشته هاى مختلف بالينى و دارو پزشكان ميباشدخواهند بود.
بهمين منظور براى جلوگيرى از اشتباهات دارويي و درمانى يك متخصص دارو شناس (Pharm D) يكى از فعالان اعضاء تيم پزشكى بالينى خصوصاً در راند بيماران بسترى در ICU و CCU كه اكثرا" كمپلكسى  از بيماريهاى قلبى عروقى و كليوى (Muti-organ failure) هستند با حضورشان اخرين اطلاعات مربوط به فارماكوكينتيك و فارماكو ديناميك داروها را در اختيار تيم پزشكى متخصصين بالينى قرار ميدهند.
نا گفته نماند كه من شخصاً با تجويز تزريقى و سرپايي وانكومايسين موافق نيستم و حتماً بايد در بيماران بسترى و بخصوص با توجه به عوارض دارو تجويز آن بايد تحت كنترل دقيق آزمايش غلظت دارو در خون  كنترل شود ولى متاسفانه با توجه به مشكلات و محدوديت هاى حاكم بر جامعه پزشكى و دارويي و درمانى كشور عزيزمان در ايران بناچار در مواردى پزشك معالج و متخصص حاذق و مجرب مجبور به تجويز دارويي تزريقى مانند وانكومايسين به بيمار سرپايي ميشود و اينكه اين دارو بايستى به تاييد و تصويب متخصص عفونى تجويز شود خارج از توازن و تعادل است.
چه بسا تجربه نشان داده است كه متخصص عفونى بدون مشاوره با متخصص بيماريهاى كليه و بعلت نا آگاهى از دفع ادرارى  انتى بيوتيك هايي آسيب پذير به كليه بدون تنظيم كردن دوز دارويي سبب نارسايي مزمن كليه ها و حتى در مواردى باعث از كار افتادن كليه ها نيز شده است.
 بنابراين ارجاع يك طرفه در تجويز انتى بيوتيك ها به متخصصين عفونى راهكار درستى از نظر علمى نيست.با تاييد فرمايشات همكار گرامى جناب دكتر بهروز برومند، پدر طب نوين و بنيان گذار بيماريهاى كليه و فشار خون بالغين، در رابطه بين نهادهاى پزشكى كه كنترل علمى بايد بين پزشك معالج و دارو پزشكان  دو جانبه و متعادل و متوازن باشد (check and balances) تا از امكان بروز چالش هاى ناگوار براى بيماران جلوگيرى شود.
در اكثر بيمارستانهاى دانشگاهى و آموزشى  امريكا مسيله  check and balances بين متخصصين و دارو پزشكان كاملاً مراعات ميشود.
عليرغم اينكه پزشكان در تجويز داروهاى قلبى و عروقى، كليوى و فشار خون هاى بالا، بيماريهاى خونى و عصبى و گوارشى و كليوى و فشار خون و  عفونى ميتوانند بطور مجاز و مستقل طبابت كنند ولى در قبال انتخاب نوع دارو، مقدار دارو، تعداد دفعات دارو، طول زمان دارو و عوارض جانبى دارو هاى تجويز شده در صورت اشتباه مسوليت بزرگى را نيز عهده دارند و بابوية جوابگوى كميته اجرايي دارويي و درمان بيمارستان تابعه كه متشكل از پزشكان فوق تخصصى رشته هاى مختلف بالينى و دارو پزشكان ميباشدخواهند بود.
بهمين منظور براى جلوگيرى از اشتباهات دارويي و درمانى يك متخصص دارو شناس (Pharm D) يكى از فعالان اعضاء تيم پزشكى بالينى خصوصاً در راند بيماران بسترى در ICU و CCU كه اكثرا" كمپلكسى  از بيماريهاى قلبى عروقى و كليوى (Muti-organ failure) هستند با حضورشان اخرين اطلاعات مربوط به فارماكوكينتيك و فارماكو ديناميك داروها را در اختيار تيم پزشكى متخصصين بالينى قرار ميدهند.
نا گفته نماند كه من شخصاً با تجويز سرپايي وانكومايسين موافق نيستم و حتماً بايد در بيماران بسترى و بخصوص با توجه به عوارض دارو تجويز آن بايد تحت كنترل دقيق آزمايش غلظت خون دارو كنترل شود ولى متاسفانه با توجه به مشكلات و محدوديت هاى حاكم بر جامعه پزشكى و دارويي و درمانى كشور عزيزمان در ايران بناچار در مواردى پزشك معالج و متخصص حاذق و مجرب مجبور به تجويز دارويي تزريقى مانند وانكومايسين به بيمار سرپايي ميشود و اينكه اين دارو بايستى به تاييد و تصويب متخصص عفونى تجويز شود خارج از توازن و تعادل است.
چه بسا تجربه نشان داده است كه متخصص عفونى بدون مشاوره با متخصص بيماريهاى كليه و بعلت نا آگاهى از دفع ادرارى  انتى بيوتيك هايي آسيب پذير به كليه بدون تنظيم كردن دوز دارويي سبب نارسايي مزمن كليه ها و حتى در مواردى باعث از كار افتادن كليه ها نيز شده است.
 بنابراين ارجاع يك طرفه در تجويز انتىلبوتيك ها به متخصصين عفونى راهكار درستى از نظر علمى نيست.
دكتر فرحناك اسدى
استاد طب نفرولوژى دانشگاه راش- شيكاگو
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
بهروز برومند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
0
1
بادرود و سپاس از سرور دکتر فرحناک اسدی که بسیار داهیانه وخردمندانه با مشگل برخورد نموده اند و راهکاری درست و علمی را نشان داده اند،میدوارم برنامه ریز های داروئی وزارت خانه بجای آنکه صورت مسئله را پاک نمایند با بکاربردن آموزش های استادان سرور دکتر اسدی و سرورپروفسور علیرضا رنجبربا بکارگیری از آنچه در آمریکا و آلمان میگذرد سیاستی را درپیش گیرند که تاوان آن جان بیماران نباشد. در کشوری که در بخش همودیالیز ناجیه چیتگر که چندان نیز از پایتخت دور نمیباشد نه تنها نفرولوژیست ندارد بلکه پزشک عمومی هم ندارد و چندی پیش بیمار دچار ایست قلبی شده و سرپرستار ماساژ قلبی را شروع میکند وچون پزشکی در دسترس نبوده ناگزیر سرپرستار از اورژانس کمک میخواهد اورژانس نیز متاسفانه در جنگل های اطراف چیت گر راه را گم نموده و بیمار درمیگذرد. داستان در بیمارستان خیریه شریعتی مهرشهر کرج از این بهتر نیست این بخش نیز پزشک ندارند و میزان عفونت های کاتاتر ها بسیار زیاد و مرگ و میر ناشی از ان بسیار است شایسته تر ان است که معاونت داروئی با همکاران عفونی برای ان بخش رایزنی نمایند که داروی مناسب تری داده شود. راه درست نمودن نابسامانی های حاصل از کاربرد انتی بیوتیک بخشنامه نیست بلکه کنترل بیشتر و آموزش میباشد نه دستور های غیر علمی که تنها تندرستی بیماران را به خطر خواهد انداخت.راه بسامان درآوردن کاربرد آنتی بیوتیک نسخه نوشتن با دستور های فیر عملی نمیباشد.آموزش همه پزشکان بویژه پزشکان عمومی را باید بیشتر نمود.بار درمان عمده هم میهن های ما در بیشتر بخش ها و شهرستان های ایران بدوش پزشکان عمومی میباشد که در فاصله بسیار دور شاید یک دکتر متخصص عفونی هم نداشته باشند.
بهروز برومند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
0
0
با درود و آرزوی تندرستی و آسایش برای همه نازنین هائی که با همودیالیز نگهدارنده زندگی مینمایند و شادمانی و گشایش برای همه ایرانیان در سراسر گیتی .چون نمیخواهم ابراز نظرنادرستی کرده باشم در پیگیری که نمودم دریافتم از بهمن ۹۵ همکار گرامی بانو دکتر طاهرخانی در بیمارستان شریعتی کرج تشریف دارند و اکنون نیز بانو دکتر نصیری به ایشان پیوسته و بیماران روزانه دیده می‌شوند و نابسامانی و عفونت های کاتاتر ها مربوط به زمانی بوده که بخش نفرولوژیست نداشته به هر روی امیدوارم اکنون که انجمن حمایت از بیمارانی که با همودیالیز نگهدارنده زندگی مینمایند ،مدیریت توانمند ،آگاه و درستکاری دارد بتدریج همه بخش های دیالیز کشور را بررسی نموده و بتواند با روشن نمودن کاستی ها نقش اساسی در بهبود روند درمان جایگزینی کلیه بازی نماید.ایدون باد
پروفسور علیرضا رنجبر
|
Germany
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
0
درود بر دو استاد گرانمایه سروران پروفسور فرحناک اسدی و پروفسور بهروز برومند و سپاس از راهنمایی های دانشی و داهیانه آنان.
یادآوری به این نکته شاید لازم باشد که پایه ی پیشرفت دانش و بویژه دانش پزشکی در اندیشه ی آزاد علمی امکان پذیر است. مقررات و بخشنامه ها تنها در جاهایی است که بازدارنده ی کارهای خلاف اخلاق پزشکی و انسانی و آسیب به بیمار باشد. تا آنجایی که من می‌دانم محدود نمودن تصمیم گیری درمان و نجات بیماران برای پزشک در روح دانش پزشکی و سیستم پزشکی جایی ندارد. در سوگندنامه ی پزشکی آمده است که پزشک موظف است برای نگاهبانی و بازیافت سلامت انسان ها و نجات جان بیمار تا حداکثر توان خود بر پایه دانش و وجدان بکوشد. این مسئولیت بزرگ را نمی‌توان محدود نمود. شوربختانه از دشواری های کنونی پزشکی ما با تمام تلاش های مستمر و چندین ساله ی همکاران عزیز ما در وزارت بهداشت، استفاده ی بی اندازه و نابجا از آنتی بیوتیک هاست و افزایش مقاومت باکتری ها نسبت به آنتی بیوتیک هاست، اماراه حل را باید در جایی دیگر جستجو نمود. هنوز برخی از داروخانه های ایران بدون نسخه پزشک، آنتی بیوتیک به بيماران می فروشند و باور عمومی بر اینکه آنتی بیو تیک ها در درمان سرماخوردگی و بیماری های ویروسی و بیماری های تب دار ضروری است، همچنان پابرجاست. این را به فراوانی در مورد بیمارانی که از ایران به من مراجعه می‌کنند دیده ام. یکی از دیگر مشکلات عمده در مقاومت باکتری ها به آنتی بیوتیک، استفاده بیش از حد و غیر استاندارد در غذای دام ها ست که سبب ایجاد مقاومت باکتری ها در انسان می‌شود. اگر این مشکلات حل شود با کم شدن مقاومت باکتری ها به آنتی بیو تیک ها ی متداول و کم عارضه و ارزان، نیاز به آنتی بیوتیک های نوین و پرعارضه و گرانقیمت نیز کاهش می یابد. در آلمان که سیستم کنترل شده و منطقی آنتی بیوتیک درمانی موجود است و هیچ داروخانه ای بدون نسخه ی پزشک پروانه ی دادن هیچ آنتی بیوتیکی را به بیمار ندارد و مردم نیز به جایگاه آنتی بیوتیک ها آشنايی دارند، بر پایه ی اطلاعات آزمایشگاه مرکزی رفرانس آلمان میزان مقاومت باکتری ها در مقایسه با کشورهای دیگر اروپا که از این سیستم پیروی نمی‌کنند بسیار کمتر است. برای نمونه بر خلاف اسپانیا تاکنون استرپتوکوک مقاوم به پنی سیلین در آلمان گزارش نشده است و میزان باکتری های مقاوم
ESLB / MRSA
که تا سال 2000 میلادی در آلمان افزایش یافته بود و علت اصلی آن استفاده ی غیر استاندارد و غیر قانونی از آنتی بیوتیک ها در غذای دام ها بود در شش سال گذشته در آلمان کاهش یافته است.
در سیستم آموزشی نیز همانطور که استاد اسدی گرامی بدان اشاره فرمودند بهره گیری از فارماکولوژیست های بالینی نیز بسیار موثر است. تا آنجایی که من آگاهی دارم در برخی از بخش های آموزشی و دانشگاهی در ایران هم اکنون از این متخصصین با نتیجه ی بسیار خوب استفاده می‌شود . نمونه ی آن که من شاهد آن بوده و هستم بخش عفونی دانشگاه تهران (بخش شادروان استاد استادان یلدای بزرگ) می باشد.
در پایان هم کلام با سرور پروفسور برومند فرزانه و دانشمند میشوم که تنها با آموزش درست و مداوم از همان زمان دانشجویی و افزایش فرهنگ جامعه و کنترل آنتی بیوتیک ها در غذای دام ها می‌توان بر این دشواری پیروز شد.

با آرزوی بهترین ها
علیرضا رنجبر
بن-آلمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: