کد خبر: ۱۹۷۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - 2018May 28
مگس سفید یا سفیدبالک از آفات مهم و پلی‌فاژ (تغذیه از چند نوع منبع غذایی) برای طیف وسیعی از محصول های کشاورزی مهم در بسیاری از نقاط جهان به ویژه در مناطق گرمسیری است. سفیدبالک‌ها در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری و به ویژه در شرایط گلخانه‌ای روی گیاهان زینتی و محصول های گلخانه‌ای در جمعیت‌های بسیار بالا دیده می‌شوند.
 شفا آنلاین:هر ساله اواخر بهار مگس‌های سفید (سفیدبالک یا عسلک پنبه) تبدیل به دردسری بزرگ برای پایتخت نشینان شده‌اند.

به گزارش شفا آنلاین:مگس سفید یا سفیدبالک از آفات مهم و پلی‌فاژ (تغذیه از چند نوع منبع غذایی) برای طیف وسیعی از محصول های کشاورزی مهم در بسیاری از نقاط جهان به ویژه در مناطق گرمسیری است. سفیدبالک‌ها در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری و به ویژه در شرایط گلخانه‌ای روی گیاهان زینتی و محصول های گلخانه‌ای در جمعیت‌های بسیار بالا دیده می‌شوند.


مگس سفید علاوه بر آسیب به محصول های کشاورزی و گیاهان، به علت ریز بودن، می تواند به راحتی از طریق حفره های دهان و بینی وارد بدن شود و منجر به التهاب و عفونت دستگاه های تنفسی گردد.

حضور دوباره سفید بالک ها باعث شده تا اینبار صدای مجلسی ها هم بلند شود و نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند. جواد کاظم‌نسب الباجی، یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس در این خصوص گفت: چندین سال است با هجوم مگس‌های سفید در پایتخت مواجه هستیم اما متاسفانه تاکنون اقدامات مناسب برای کنترل جمعیت آن‌ها اتخاذ نشده است. مبارزه با این حشرات موضوع پیچیده و سختی نیست و با همکاری هماهنگ شهرداری، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست کنترل و کاهش جمعیت آن‌ها تحقق می‌یابد.

وی با انتقاد از اینکه افزایش تعداد سفید بالک‌ها موجب آزار و اذیت شهروندان می‌شود، افزود: از آنجایی که استفاده از روش‌های شیمیایی مشکلاتی را برای سلامت شهروندان به وجود می‌آورد، بنابراین استفاده از روش‌های بیولوژیک باید در دستور کار قرار گیرد البته نصب برچسب‌های زرد نیز تا حدودی برای مقابله با افزایش جمعیت آن‌ها موثر است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر لزوم اتخاذ تدابیر و روش‌های دایمی برای کنترل جمعیت سفید بالک‌ها، گفت: کارشناسان مرتبط با حوزه کشاورزی باید نسبت به بررسی روش‌های مناسب و دایمی برای مقابله با افزایش جمعیت مگس‌های سفید اقدام کنند.

شیوع بیشتر سفید بالک‌ها در مرکز شهر

زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در خصوص موضوع حضور سفید بالک‌ها در تهران گفت: چند سال است که با نزدیک شدن به فصول گرم سال شهر تهران میزبان مهمانان ناخوانده است، مهمانانی به نام سفید بالک که مشکلات زیادی را با خود به همراه داشته‌اند. این حشره که در زمستان بر روی سطح خاک به صورت غیر فعال حضور دارد درهنگام افزایش دمای هوا گریبان شهر را می‌گیرد.

عضو شورای شهر تهران افزود: در این میان 388 نقطه شناسایی شده که برخی از نقاط نظیر مناطق 6 ، 11 و 12 به دلیل گیاهان مطلوب برای تکثیر این گونه به عنوان کانون شیوع  سفید بالک شناسایی شده است. هرچند مطالعات و تحقیقات گسترده‌ای درباره سفید بالک‌ها انجام شده اما راه حل این معضل شهری بی تردید مستلزم عزم جدی و همه جانبه است.

وی تصریح کرد: سال گذشته شهرداری تهران با محوریت سازمان بوستان‌ها و فضای سبز با اتخاذ تدابیر هشت گانه مدیریتی در حوزه‌های زراعی، فیزیکی، مکانیکی، اکولوژیکی، بیولوژیکی و شیمیایی و فرهنگی در شهر تهران به ویژه در کانون‌های بحرانی سه منطقه 6 ، 11 و 12 گام‌های موثری را در حوزه مقابله با  سفید بالک‌ها برداشته است.

وی افزود:‌ به دلیل مرکزیت این مناطق بسیاری از مراکز اداری، تجاری، سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی در این مناطق قرار دارند و گاهی فضای سبز قابل توجهی را به خود اختصاص داده اند که سازمان بوستان‌ها به عنوان متولی مبارزه با سفید بالک‌ها راسا برای دریافت مجوزهای قانونی جهت ورود به مراکز اقدام می کند.

 صدر اعظم نوری ادامه داد: به منظور ورود به برخی مراکز نظیر سفارت‌خانه‌ها به ویژه سفارت خانه روسیه و انگلیس و کنسولگری‌ها و کارگزاری‌های کشورهای خارجی ساز و کار مشخصی وجود ندارد و از سویی، نادیده گرفتن این مراکز به دلیل اختصاص فضای سبز قابل اغماض نیست و عملا اقدام هماهنگ مبارزه با آفت را دچار چالش می کند.

به گفته وی، در جهت انجام مدیریت هدفمند و فراگیر با تمرکز بر نقاط بحرانی شناسایی شده از اداره کل روابط عمومی، امور بین الملل شهرداری تهران انتظار می رود جهت هماهنگی و دریافت مجوز ورود و بررسی صدور دستور عمل و نظارت بر مقابله با سفید بالک‌ها به باغ سفارت از طریق وزارت امور خارجه و نهادهای زیربط اقدام کند.

مبارزه با سفید بالک‌ها با کمک درخت پالونیا

طی این سال‌ها اقدامات بسیاری برای نابودی این حشرات موزی از جمله شستن درختان و آویزان کردن برچسب‌های زرد رنگ از تنه درختان صورت گرفته است، اما این اقدامات کارساز نبود.

با گرم شدن دوباره هوا پیش بینی می‌شود که باز امسال هم شاهد وجود این حشرات در سطح شهر باشیم، به همین منظور شهرداری تهران برای جلوگیری از گسترش سفیدبالک‌ها، تصمیم به کاشت درخت پالونیا در سطح شهر گرفته است تا دیگر وجود این حشرات موجب آزار و اذیت شهروندان نشود.

امیر رشیدی، معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه 10 درباره کاشت درختان  در سطح شهر گفت: راهکارهایی برای توسعه فضای سبز در منطقه با مشارکت اهالی منطقه در نظر داریم تا کاشت تک درخت را آغاز کنیم. با بررسی‌های صورت گرفته درخت پالونیا به عنوان درخت قاتل سفید بالک معرفی و مقرر شد که این درخت در سطح وسیعی در منطقه کاشته شود.

درخت پالونیا Paulownia tomentosa به خانواده Paulowniaceae تعلق دارد و بومی مناطق مرکزی و غربی چین است. این درخت امروزه به طور گسترده در آمریکا کاشته می‌شود. نزدیک به 10 سال است که این درخت وارد ایران شده و در استان گلستان کاشته می شود.

گزارش: فرزانه صدقی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: