کد خبر: ۷۹۲۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 27
شفا آنلاین>سلامت>دو سالی است که تهران در تسخیر حشرات سفید رنگی شده است که هرچند به گفته کارشناسان تمیز هستند و خطری برای شهروندان ندارند اما تهرانی ها را کلافه کرده اند!
به گزارش شفا آنلاین، این حشرات کوچک سفید رنگ که دو سالی است به پایتخت آمدند ،مگس سفید نیستند. این حشرات کوچک پشه هستند .این را اسماعیل کهرم مشاور رییس سازمان محیط زیست به افکار می گوید . استناد او شکل این حشرات کوچک هستند که هیچ شبهاتی به مگس ها ندارند و حجم مگس ها که تقریبا ۱۰ برابر این حشرات ریز سفید رنگ هستند .

به گفته کهرم این حشرات از ابتدای فصل گرما یعنی اردیبهشت ماه آغاز به تخم گذاری می کنند تا اخر تابستان . هر کدام از پشه ها هم در دوره ای تخم گذاری می کنند و حشرات ریزی که این روزها امان عابران پیاده رو بریده اند محصول پشه هایی هستند که سال گذشته در همین روزهای تخم گذاری کرده اند .

به گزارش افکارخبر ، او این ادعا که این حشرات ریز آفت درخت توت هستند رد می کند و می گوید: درختان توت دیگر خود را برای خواب زمستانی آماده می کنند و بنابراین این حشرات آفت این درخت نمی توانند باشند مگر اینها کرم ابریشم هستند .

کهرم معتقد است : پشه هایی که دراین مدت درجوی آب و حاشیه خیابان های تخم گذاری کرده اند  و ۱۰ ،۲۰ روز بعد هم از بین می روند .

این استاد دانشگاه و فعال محیط زیست می گوید: این پشه ها ،پشه های تمیزی هستند که مشکلی برای شهروندان ایجاد نمی کنندو روش های مبارزه با این پشه ها مشکلات بیشتری برای آنها ایجاد می کند .

کهرم تاکید می کند : ضرر سم از پشه بیشتر است . ممکن است این سم ها به عابران پیاده و کودکانی که به درختان نزدیک می شوند ایجاد مشکل کند .با این وجود شهرداری تهران همچنان از روش هایی مانند نصب نوارهای زرد و آب شویی برای از بین بردن این حشرات استفاده می کند .


شهرداری آبشویی درختان را به خوبی انجام نداد

محمد حقانی ،نائب رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران هم از روش جدیدی برای مقابله با عسلک های سفید رونمایی می کند و می گوید: شهرداری منطقه ۹ تهران از سم و کود ارگانیک برای مقابله با سموم و آفات نباتی از جمله عسلک یا مگس سفید استفاده کرده است . گویا این اقدام موثر بوده است. در صورتی که شهرداری تهران اقدام هایی را که باید علیه انواع آفات و بیماری های گیاهی همانند کنه بر روی درختان چنار و کرم برگ خوار بر روی درختان نارون شهر انجام دهد، عسلک یا مگس سفید نیز باید همراه با این اقدامات از بین برود.

او ادامه می دهد : در صورتی که شهرداری تهران به وظایف خود در سم پاشی آفاتی نباتی و آبشویی درختان به خوبی عمل می کرد امروز شاهد ازدحام عسلک ها نبودیم.

این عضو شورای شهر تهران با بیان این که تغییرات آب و هوایی و سمپاشی های بی رویه مزارع در پیرامون تهران منجر به ایجاد مگس سفید و شیوع آن در تهران شده است می گوید :‌در صورتی که شهرداری تهران اقداماتی را که علیه سایر آفات گیاهی انجام می دهد را انجام دهد، مگس سفید نیز خود به خود از بین می رود.این در حالی است که آب شویی درختان نیز می تواند این معضل را برطرف کند.

حقانی با تاکید بر این که ازدحام عسلک در برخی نقاط بیانگر این است که شهرداری به وظایف خود در حوزه سم پاشی و مبارزه با آفات به خوبی عمل نکرده است، یاد آوری می کند : امیدواریم طرح استفاده از سموم و کود ارگانیک در منطقه ۹ که برای تمام حشرات از جمله عسلک یا مگس سفید انجام می شود، به سایر مناطق تسری یابد، زیرا سموم و کودهای ارگانیک به پارازیت های مثبت اثر ندارند و در نتیجه حشرات مفید همانند کفش دوزک ها که خود حشرات دیگر را می خورند، در سم پاشی از بین نمی برد.

اما کهرم معتقد است استفاده از سم برای از بین بردن این حشرات از خود این حشرات خطرناک تر است وچیزی به نام سم ارگانیک نداریم . ارگانیک به معنای طبیعی است و چیزی به نام طبیعی نداریم.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: