کد خبر: ۱۹۶۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - 2018May 24
عینک و هدست واقعیت مجازی یک ابزار عالی برای مراقبت‌های پزشکی در آینده خواهد بود؛ تحقیقات نشان داده است که این ابزار انواع درد را کاهش می‌دهد، ترس را از بین می‌برد و امکان مراقبت‌های بهتر پزشکی را فراهم می‌کند.
شفاآنلاین>سلامت>تحقیقات نشان داده است که برخی عینک‌ها انواع درد را کاهش می‌دهد، ترس را از بین می‌برد و امکان مراقبت‌های بهتر پزشکی را فراهم می‌کند.


به گزارش شفاآنلاین،عینک و هدست واقعیت مجازی یک ابزار عالی برای مراقبت‌های پزشکی در آینده خواهد بود؛ تحقیقات نشان داده است که این ابزار انواع درد را کاهش می‌دهد، ترس را از بین می‌برد و امکان مراقبت‌های بهتر پزشکی را فراهم می‌کند.

نوامبر 2016 بود که ارین مارتوچی، با انقباضات رحمی از خواب بیدار شد؛ او احساس می‌کرد که به زمان زایمان دوم خود نزدیک شده است. ساعت حدود 5:30 صبح بود و پس از شیر دادن به پسر اول خود، به همراه همسرش راهی بیمارستان شد.

آنها مصمم به زایمان طبیعی و بدون استفاده از هرگونه دارو بودند زیرا علاقه‌ای به تجربه روش بی‌حسی اپیدورال نداشت، ارین می‌گوید: "برای زایمان اول، من بی‌حسی اپیدورال را تجربه کردم. اما به طور کلی از عوارض جانبی این دارو رضایت نداشتم. استفاده از این روش باعث شده بود تا به اندازه کافی با کودکم در زمان زایمان احساس نزدیکی نکنم."

انقباضات خیلی زود اتفاق افتاد و شوهر ارین به او برای نفس کشیدن کمک می‌کرد اما او ترسیده بود و نسبت به انجام زایمان طبیعی بدون استفاده از داروی بی‌حسی به شک افتاده بود.

در همین زمان دکتر آندرسن استفاده از عینک VR یا واقعیت مجازی را پیشنهاد کرد، ارین می‌گوید: "من علاقه چندانی به استفاده از این عینک نداشتم. احساس می‌کردم وحشتناک است و کمکی نمی‌کند. به شوهرم نگاه کردم. او گفت چرا این کار را نکنیم؟ به نظرم حق با او بود، چرا از عینک استفاده نکنم؟ " پس او از عینک استفاده کرد، عینک VR او را بلافاصله به ساحلی آفتابی غرق در امواج اقیانوس آبی رنگ برد؛ صدایی آرامش بخش پخش می‌شد و همین موضوع به بهبود تنفس او کمک کرد، ارین احساس خود را در زمان گم کرده بود.
ارین می‌گوید: "من به شدت غافلگیر شده بودم و حتی متوجه گذشت دو ساعت از زمان نشده بودم، بدنم در حال انجام کار خودش بود و من متوجه هیچ چیزی نمی‌شدم، وقتی دکتر عینک را از بدن من جدا کرد، در کمتر از یک دقیقه کودکم را به دنیا آوردم. من زایمان طبیعی داشتم. تجربه نزدیکی با کودکم نیز پس از زایمان کاملا مثبت و طبیعی بود."
آیا VR انتخاب مناسبی برای زایمان است؟

دکتر اندرسون می‌گوید: "مورد ارین، تجربه بسیار موفقی بود"؛  بیش از چهل مادر فرزندان خود را با استفاده از VR به دنیا آوردند اما مورد ارین موفق‌ترین آنها بوده است.

ارین دستگاه VR را برای مدت زمان طولانی در کنار خود داشت و توانست زایمان خود را بدون استفاده از هیچ دارویی انجام دهد.

این متخصص زنان و زایمان تعریف می‌کند که در موردی دیگری، مادر زایمان سوم خود را تجربه می‌کرد و در طول زایمان‌های قبلی علاوه بر اپیدورال، نیازمند دریافت داروهای قوی مانند مورفین نیز بود، این مادر در زایمان سوم خود از عینک VR استفاده کرد و با استفاده از این عینک، دیگر نیازی به دریافت داروهای مخدر نداشت و توانست تنها با استفاده از ایپدورال زایمان خود را انجام دهد. این خود موفقیت بزرگی بود.

بنابراین، در بسیاری از موارد، VR نمی‌تواند به طور کامل با درد مبارزه کند. در موارد دیگر، جهان مجازی ممکن است موجب حواس پرتی مادران مضطرب شود؛ به طوری که آنها متوجه اتفاقات اطراف خود نمی‌شوند.

ارین مارتوچی می‌گوید: "دو ماه پیش دختر عموی من نوزادی را در شکم داشت و من با او درباره تجربه خودم صحبت کردم اما درنهایت او نتوانست عینک VR را برای مدت زمان طولانی در زمان زایمان استفاده کند زیرا او به شدت عصبی و مضطرب شده بود، پس استفاده از این عینک برای همه کارآمد نیست."

در مورد ارین، دکتر او معتقد است که انگیزه او برای انجام زایمان طبیعی و بدون استفاده از هرگونه داروی مخدری بیشترین کمک را به او کرده است.

دکتر اندرسون می‌گوید: " خود بیمار باید به امتحان این روش تمایل داشته باشد زیرا گاهی اوقات آنها از تکنولوژی آگاه نیستند، بسیاری از بیماران تمایلی به استفاده از تکنولوژی ندارند مگر اینکه دلیلی برای این کار داشته باشند، آنها به تکنولوژی به دیده شک و تردید نگاه می‌کنند"، او تعریف می‌کند که در یک مرکز پزشکی، برای کاهش ناراحتی یا درد استفاده از عینک VR را پیشنهاد می‌کرده است؛ در بسیاری از موارد استفاده از این روش کارساز بوده است. او معتقد است: "استفاده از این عینک در 90 درصد موارد در کاهش درد اثربخش عمل کرده است".
آندرسون، معتقد است که VR بخشی از تکنولوژی پزشکی خواهد بود زیرا این فناوری می‌تواند جایگزین خوبی برای مسکن‌ها به خصوص مواد مخدر باشد. به گفته او: "در حال حاضر چالش بزرگتری جز مواد مخدر برای آمریکا وجود ندارد، پزشکان نیز به دنبال به حداقل رساندن مصرف داروهای مخدر هستند .شما می‌خواهید تا آنجا که ممکن است از داروهای مخدر اجتناب کنید پس هیپنوتیزم، واقعیت مجازی یا جکوزی ارزش تحقیق دارند."

تحقیقات نشان داده است که واقعیت مجازی یک گزینه قابل قبول است؛ یکی از مزایای استفاده از این فن‌آوری این است که هیچ اثرات جانبی شدیدی ندارد، ارین فقط حس کرده بود که دستگاه کمی پس از چند لحظه داغ شده است، اما او متوجه هیچ چیز دیگری نشده بود.
آیا زنان در آینده فرزندان خود را با VR به دنیا می‌آورند؟

از ارین پرسیده شد که آیا برای زایمان بعدی نیز از VR استفاده می‌کند؟ او بلافاصله پاسخ داد: "بله، صد درصد مطمئن باشید".

او گفت: "من فکر می‌کنم برای زنانی که تمایلی به استفاده از بی‌حسی اپیدورال ندارند و نیازمند کمی حمایت هستند، استفاده از این روش بسیار مناسب است"؛ او افزود: "به افرادی که مایل به دریافت هیچگونه دارویی در هنگام زایمان نیستند، استفاده از VR را توصیه می‌کند."

ارین در حال حاضر با زنان زیادی در مورد تجربه خودش صحبت کرده است.

دکتر آندرسون معتقد است که اگر مردم درباره استفاده از VR بیشتر آگاه شوند، فیلم‌ها را ببینند و یا از تجربیات دست اول زایمان با VR را بشنوند، از این روش بیشتر استفاده می‌کنند زیرا با افزایش سطح آگاهی، شک و تردید آنها از بین می‌رود و آنها بیشتر پذیرای این تجربه جدید خواهند بود.

اندرسون در آغاز فعالیت خود در زمینه مدیریت درد، از این روش در موارد جزئی استفاده کرد؛ مانند كولونوسكوپی، بيوپسی، خارج کردن ايمپلنت‌ها، قرار دادن دستگاه‌های كنترل بارداری داخل رحمی (IUD) و هرگونه اقدامات پزشکی که می‌توانست موجب نگرانی و استرس بیماران شود.
برچسب ها: سلامت ، عینک ، زایمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار