کد خبر: ۱۹۶۵۳۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - 2018May 22
اجرای طرح تحول سلامت موجب شد تا پرداخت هزینه های درمانی، کاهش قابل توجهی داشته و از ۵۴ به ۳۹ درصد رسیده است
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ژنو گفت: اجرای برنامه طرح تحول سلامت در زمینه بیماریهای غیرواگیر، باعث کاهش ۳۰ درصدی میزان مرگ و میر تا سال ۲۰۳۰ می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر سیدحسن هاشمی که روز گذشته برای شرکت در هفتاد و یکمین نشست مجمع جهانی بهداشت به ژنو سفر کرده است ضمن سخنرانی در این نشست، اظهار داشت: اجرای طرح تحول سلامت موجب شد تا پرداخت هزینه های درمانی، کاهش قابل توجهی داشته و از ۵۴ به ۳۹ درصد رسیده است. 

وزیر بهداشت در این نشست تصریح کرد: مکانیسم جمهوری اسلامی ایران برای مدیریت بیماریهای غیرواگیر از منظر سازمان جهانی بهداشت(WHO)، برنامهای مقرون به صرفه، جدید و عملی توصیف شده است. همچنین این سازمان، ایران را به عنوان یک کشور پیشرو انتخاب کرده که باید پیشرفت آن در پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر در سال ۲۰۱۸ به مجمع عمومی سازمان ملل متحد گزارش شود.

متن سخنرانی دکتر سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هفتاد و یکمین مجمع عمومی سازمان جهانی بهداشت به شرح زیر است:

« آقای رییس
مدیرکل محترم
وزرای گرامی
هیات‌های معزز
خانمها و آقایان
بسیار مفتخرم که در هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان جهانی بهداشت که با هدف بررسی موضوع «سلامت برای همه: تعهد برای پوشش همگانی سلامت» برگزار می شود، حضور دارم.   کلید دستیابی به سومین هدف از اهداف توسعه پایدار؛ دستیابی به پوشش بهداشت جهانی است و شامل حفاظت از خطرات مالی، دسترسی به خدمات مراقبتهای بهداشتی ضروری و با کیفیت، دسترسی به داروها و واکسنهای ضروری، ایمن، موثر و مقرون به صرفه برای تمام افراد میباشد.

این در حالی است که همچنان حداقل نیمی از جمعیت جهان به خدمات بهداشتی ضروری دسترسی نداشته و تعداد بسیاری از خانوارها فقیر هستند و باید از جیب خود برای مراقبتهای بهداشتی و درمانی هزینه کنند. مسلما این وضعیت قابل قبولی نیست.
 
نمایندگان محترم
طرح تحول سلامت در ایران از خرداد سال ۱۳۹۳ و با هدف دستیابی به پوشش همگانی سلامت با بکارگیری مجموعه اقداماتی در این زمینه آغاز به کار کرد. این طرح که شامل تامین مالی و مدیریت ارائه خدمات، نیروی کار، مراقبت با کیفیت، آموزش اطلاعات و دسترسی به داروها و تکنولوژی(Technology) است، موجب شد تا پرداخت هزینه های درمانی، کاهش قابل توجهی داشته و از ۵۴ به ۳۹ درصد برسد و ۱۱ میلیون نفر بیمه شوند. همچنین این طرح باعث افزایش رضایت عمومی از سیستم بهداشتی شده که مجموع این اقدامات به تایید سازمان جهانی بهداشت هم، رسیده است.

از سوی دیگر، اجرای این برنامه در زمینه بیماریهای غیرواگیر، باعث کاهش ۳۰ درصدی میزان مرگ و میر تا سال ۲۰۳۰ میشود. با توجه به اینکه مکانیسم جمهوری اسلامی ایران برای مدیریت بیماریهای غیرواگیر از منظر سازمان جهانی بهداشت، برنامهای مقرون به صرفه، جدید و عملی توصیف شده است، این سازمان، ایران را به عنوان یک کشور پیشرو انتخاب کرده که باید پیشرفت آن در پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر در سال ۲۰۱۸ به مجمع عمومی سازمان ملل متحد گزارش شود. 

همچنین ما در این زمینه دست به انجام مجموعهای از اصلاحات ساختاری زدیم. در ابتدا این تغییرات سازمانی باعث ایجاد سیاستهای منسجم تر و تعامل بهتر با نهادهای مدنی و سایر بخشها شد و سپس رصدخانهای را در حوزه سلامت تاسیس نمودیم که اطلاعات بسیار دقیق و معتبری را برای سیاستگذاری مبتنی بر شواهد فراهم آورد.

در اسفند ۱۳۹۶، اولین مجمع عمومی سلامت با حضور نمایندگان تمام استانهای کشور توسط ریاست محترم جمهوری افتتاح شد.  در همین راستا جلسات مشابهی نیز، در سطح استان‌ها، شهرها و محلات برگزار میشود. این جلسات فرصتهای بیشتری را برای شنیدن صدای مردم برای سیاستگذاری در حوزه سلامت فراهم میکند. در نهایت، این اقدامات باعث بهبود مشارکت مردم به عنوان پایگاهی برای دستیابی به پوشش همگانی سلامت میشود. همچنین یک رویداد جانبی مرتبط با این موضوع با مشارکت تعدادی از کشورهای عضو در تاریخ ۲۳ می در ژنو برگزار خواهد شد.  

خانمها و آقایان
تقویت سیستمهای سلامت از اولویتهای اصلی برای دستیابی به پوشش همگانی سلامت است و ایجاد سیستمهای بهداشتی مناسبتر به عنوان یک راهبرد (استراتژی) میتواند باعث ایجاد ثبات در کشورها شود. همچنین این سیستم میتواند یک ابزار موثر برای پیشگیری از شیوع بیماریهایی نظیر ابولا که جدیدا شیوع یافته، باشد.

مراقبتهای اولیه (PHC) باید در آستانه ۴۰ سالگی خود احیا شود. ما کاملا از پیش نویس سیزدهمین برنامه عمومی کار (GPW) که «ابتکار سه میلیارد» (برنامه مدیرکل سازمان برای سالهای ٢٠١٩-٢٠٢٤) را به عنوان اصلیترین اقدام در پنج سال آینده در نظر دارد، حمایت میکنیم.

دستیابی به پوشش همگانی سلامت تنها از طریق مشارکت جمعی امکان پذیر است. نادیده گرفتن فقرا، درگیری ها، جنگ ها و اقدامات نسل کشی و جنایات علیه بشریت، مانند آنچه که ما اخیرا در نوار غزه توسط نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین شاهد آن هستیم، میتواند تلاشهای دسته جمعی ما را تضعیف نماید. 

در پایان، آرزوی بهترین موفقیتها را برای تحقق اهداف این سازمان مهم خصوصا در زمینه پوشش همگانی سلامت در هفتاد و یکمین مجمع عمومی دارم. 

از توجه شما کمال تشکر را دارم.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: