کد خبر: ۱۹۶۵۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - 2018May 23
رابطه‌ جنسی می‌تواند یکی از عجیب‌ترین علت‌های سر درد باشد. اما چه باور بکنید و چه نه، چیزی به نام sex headache وجود دارد. هر چند این نوع سر درد نادر است اما می‌تواند هم از نظر فیزیکی و هم از جنبه‌ی روانی ناتوان کننده باشد.
شفا آنلاین>سلامت> گرسنگی یکی از دلایل عجیب سر درد <Strange reasons for headache>است. می‌توانید خستگی آدرنال را عامل این نوع سر درد بدانید. قند خون افت می‌کند و خستگی آدرنال باعث انقباض عضلات می‌شود، بنابراین نه تنها آسیب پذیر می‌شوید بلکه سر درد هم می‌گیرید.

غذاهای شور، کهنه، دودی و یا مارینه شده

به گزارش شفا آنلاین:تیرامین ماده‌ای است که به طور طبیعی در بعضی از غذاها وجود دارد و می‌تواند موجب سر درد شود. تیرامین در انواع گوناگون گوشت، میوه‌ها و سبزیها وجود دارد. بیشترین مقدار تیرامین در غذاهای مانده، مارینه شده، دودی و یا شور شده است، مثلا خیارشور و توفو و ساورکرات.


موز نیز میزان قابل توجهی تیرامین دارد (مخصوصا موزهای بسیار رسیده- با کهنه و مانده شدن میوه مقدار تیرامین آن افزایش می‌یابد). آوکادو، پیاز و شکلات هم تیرامین دارند. هر چه غذاهای تیرامین دار بیشتر مصرف کنید، ممکن است سر دردتان بدتر شود. با تجزیه‌ی پروتئین به مرور زمان، محتوای تیرامین بیشتر می‌شود.



رابطه جنسی

رابطه‌ جنسی می‌تواند یکی از عجیب‌ترین علت‌های سر درد باشد. اما چه باور بکنید و چه نه، چیزی به نام sex headache وجود دارد. هر چند این نوع سر درد نادر است اما می‌تواند هم از نظر فیزیکی و هم از جنبه‌ی روانی ناتوان کننده باشد.

سر دردهای ناشی از رابطه جنسی بیشتر در میان مردان شایع بوده و معمولا نتیجه‌ی افزایش فشار خون هستند. اما اگر سر دردتان خیلی زود شروع شد و این شروع بسیار شدید و ناگهانی بود مطمئنا چیزی است که باید هر چه زودتر پزشک‌تان را در جریان قرار دهید تا مطمئن شوید که مشکل جدی پنهانی وجود ندارد، مثلا خونریزی مغزی.

سفت بستن موها

مدل آرایش موهای‌تان نیز می‌تواند موجب سر دردتان شود. سفت بستن و کشیده شدن موها باعث فشار زیاد به پوست سر شده و به عصب‌های پوست سر آسیب وارد می‌کند و در نتیجه سر درد روی خواهد داد.

ناهمترازی آرواره‌ها

نقص عملکرد آرواره‌ها و مشکلات مربوط به جویدن، دو تا از علت‌های شایع سر درد هستند. ارتباط مشکل آرواره با سر درد به این صورت است که تراز نبودن آرواره‌ها موجب کشیدگی عضلات سر و گردن شده و این کشیدگی و فشار هر زمانی که می‌جوید یا می‌بلعید بدتر می‌شود. انسان به طور عادی 2500 تا 3000 بار در روز می‌جود یا می‌بلعد، خودتان تصور کنید چه خواهد شد.

خوابیدن هم می‌تواند مشکلی بر این مشکل بیفزاید. اگر عادت داشته باشید در خواب فک‌های‌تان را بهم بفشارید ممکن است سر دردهای مکرر و یا صدای زنگ در گوش ایجاد کند.

بوهای تند

خیلی از افراد با استشمام بوهای تند دچار سر درد می‌شوند. این سر دردهای چکشی معمولا در حضور عطر، دود سیگار و حتی بنزین شروع و تشدید می‌شوند. اگر سابقه‌ی میگرن داشته باشید، بوهای تند می‌توانند عامل سر دردهای میگرنی‌تان باشند و حتی تحمل بوهای خوشایند را نیز نداشته باشید.

دهیدراته شدن بدن

کم آب یا دهیدراته شدن بدن می‌تواند موجب سر درد شود. نوشیدن آب کافی اهمیت فراوانی دارد. آب کافی کمک می‌کند تا از بسیاری از بیماریها پیشگیری شود (مانند سر درد) و سلامت کنونی‌تان تداوم پیدا کند.

گرسنگی

گرسنگی یکی از دلایل عجیب سر درد است. می‌توانید خستگی آدرنال را عامل این نوع سر درد بدانید. قند خون افت می‌کند و خستگی آدرنال باعث انقباض عضلات می‌شود، بنابراین نه تنها آسیب پذیر می‌شوید بلکه سر درد هم می‌گیرید.

چیز‌های عجیبی که می‌توانند باعث سر دردتان شوند

مونوسدیم گلوتامات

این طعم دهنده‌ی رایج غذایی باعث سر درد می‌شود. خیلی‌های فکر می‌کنند مونوسدیم گلوتامات مخصوص رستورانهای چینی است اما واقعیت این است که این ماده در بسیاری از غذاهای بسته بندی شده و فرآوری شده وجود دارد مانند چیپس و سس سالاد. وقتی غذایی می‌خورید که دارای مونوسدیم گلوتامات است، رگهای خونی‌تان منبسط شده و عصبهای مغزتان تحریک می‌شوند. این اتفاق می‌تواند سر درد ایجاد کرده و اگر مستعد میگرن باشید، سر درد میگرنی سراغ‌تان بیاید. احساس سر درد معمولا در عرض 20 تا 25 دقیقه بعد از مصرف مونوسدیم گلوتامات شروع می‌شود.

کافئین

این یکی از عوامل سر درد است که کسی دوست ندارد بشنود! اما واقعیت این است که قهوه‌ی دوست داشتنی شما می‌تواند علت سر دردهای چکشی‌تان باشد. کافئین، عامل ترفند آمیزی است که در مقدار کم می‌تواند به تسکین میگرن‌تان کمک کند اما زیاد آن می‌تواند احتمال بروز سر درد را افزایش بدهد. اگر عادت دارید هر روز چند بار قهوه یا چای بنوشید بهترین کار این است که مصرف‌تان را کاهش دهید و تعدیل کنید.

وضعیت نادرست بدن

یکی از شایع‌ترین علت‌های سر دردها تنشی، وضعیت نادرست بدن است. مثلا استفاده‌ی زیاد از ابزارهایی که در دست می‌گیریم مانند موبایل و تبلت و ...، نیازمند این است که سرمان را پایین بگیریم و گردن را در وضعیت غیر طبیعی قرار دهیم، بنابراین ستون فقرات به جای اینکه صاف نگه داشته شود، به جلو خم می‌شود و به مفاصل و عصب‌های گردن فشار وارد می‌کند. عادت کردن به این وضعیت نادرست بدن منجر به گردن درد و سر دردهای مربوط به وضعیت بدن خواهد شد.

تغییرات آب و هوایی

ابرهای باران زا و رعد و برق و ... شاید حال‌تان را خوب کنند اما تغییرات آب و هوایی می‌تواند باعث سر دردتان نیز بشود. آب و هوا یک عامل موثر در میگرن است. افت و خیز فشار هوا با فعال کردن عصب سه قلو در سینوس‌ها می‌تواند عامل سر درد باشد. فشار متغیر توسط گوش داخلی حس شده و موجب سر درد می‌شود. اگر تغییر هوا با افزایش گرما همراه باشد نیز می‌توانید سر درد بگیرید.


نور درخشان

نور نورافکن‌ها در تئاتر و سینما و کلوب می‌توانند نتیجه‌ای غیر از سر گیجه داشته باشند. این نورهای درخشان و تیز عاملی برای سر دردهای میگرنی هستند مخصوصا در آنهایی که مشکل بینایی هم دارند. نورهای درخشان موجب فعال سازی عصب‌ها در بخشی از مغز می‌شوند که مسئول بینایی است. نورهای فلورسنت نیز می‌توانند سر دردهای غیرعادی ایجاد کنند. این لامپ‌ها نور آب ساطع می‌کنند که آزاردهنده است.

مدل خوابیدن شما هم می‌تواند تعیین کند بعد از بیدار شدن چه احساسی داشته باشید. اگر جوری بخوابید که سر و گردن‌تان در حالت کشیده و ناراحت باشند یا مثلا بالش‌های زیادی زیر سرتان بگذارید ممکن است دچار سر درد شوید.برترین ها

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: