کد خبر: ۱۹۶۵۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - 2018May 22
هدف اصلی برگزاری همایش سلامت دهان، ارتقاء سلامت دهان سطح جامعه و همچنین توجه دندان پزشکان به سلامت دهان مردم است
شفاآنلاین>سلامت> متخصص دندانپزشکی کودکان با اشاره به اهمیت سلامت دهان کودکان گفت: تغذیه نامناسب دوران شیرخوارگی و مسواک نزدن کودکان، باعث پوسیدگی دندان‌های کودکان می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین، ناهید عسکری زاده متخصص دندان پزشکی کودکان و در آستانه برگزاری همایش سلامت دهان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران اظهار کرد: هدف اصلی برگزاری همایش سلامت دهان، ارتقاء سلامت(Health) دهان سطح جامعه و همچنین توجه دندان پزشکان به سلامت دهان مردم است.

وی افزود: به زودی جلساتی را مستقیما با خود مردم و با مراکز آموزش و پرورش خواهیم داشت که این آموزش ها در سطح جامعه فراگیر شود. رسیدن به این اهداف، زمانی زیادی می خواهد که امیدواریم بتوانیم با برنامه ریزی های درست و استفاده از کارشناسان خبره گام های موثری را در این زمینه برداریم.

وی همچنین تصریح کرد: آمار پوسیدگی دندان در کودکان با توجه به آمارهای اعلام شده از سوی وزرات بهداشت و درمان، آمار بسیار بالایی است. من نیز با توجه به تجربه ای که دارم به وفور شاهد پوسیدگی های دندان در کودکان کم سن و سال بوده ام.

عسکری زاده گفت: حتی کودکان در سنین 3-2 سالگی نیز درگیر این مسئله هستند. رفع این مسئله نیازمند یک اقدام همگانی است که بتوانیم آموزش ها را از همان سنین کودکی آغار کنیم. حتی می بایست آموزش های سلامت دهان و دندان را قبل از تولد نوزاد شروع کرد که باید مادر با مراجعه به مراکز درمانی این آموزش را ببینند.

متخصص(Expert) دندان پزشکی کودکان اظهار کرد: طرح دهان شویه وارنیش فلوراید از مدت‌ها قبل توسط وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش در مدارس شروع شده است اما با این وجود پوسیدگی دندان های کودکان و نوجوانان از دغدغه های مهم در این حوزه است. توزیع دهان شویه در مدارس به تنهایی کافی نیست و می ‌بایست قبل از هرچیزی گروه های هدف مان را بشناسیم.

وی ادامه داد: آموزش هایی را باید به مادران باردار در خصوص بهداشت دهان نوزادشان داده شود. این آموزش‌ها اول از خود مادر شروع می شود. در واقع مادر می بایست در ابتدا مراقبت از خود را در دوران بارداری بیاموزد، زیرا دوران بارداری شرایط سختی است و درمان ها نیز به طبع سخت تر می شوند به همین دلیل افراد می بایست مرتب به دندانپزشک خود مراجعه کنند. ثابت شده اگر دهان مادر پر از میکروب های پوسیدگی زا باشد و به آن رسیدگی نشود این امکان وجود دارد که بعد از زایمان به نوزادش نیز انتقال یابد. در دوران بارداری با توجه به ترشح هورمون هایی که در بدن مادر اتفاق می افتد؛ مستعد بیماری های زیادی از جمله بیماری های لثه خواهند بود که با رعایت بهداشت می توان از بروز آنها جلوگیری کرد.

عضو کمیته سلامت دهان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران گفت: آموزش هایی نیز در خصوص تغذیه شیرخوارگی نوزاد وجود دارد. از زمان رویش دندان های کودک باید به بهداشت دهان و دندان ایشان توجه ویژه ای داشت و مرتب دهان و دندان های نوزاد را شستشو دهند و همچنین تا قبل از یک سالگی نوزاد، حتماً برای چک‌آپ به دندانپزشک مراجعه کنند تا توصیه های لازم به آنها داده شود.

وی افزود: بعد از یک سالگی می‌بایست شیر شبانه نوزاد را کمتر کرد و حتی‌الامکان از دادن شیرخشک به نوزاد پرهیز کرد و اگر این مسئله رعایت نشود در سنین 2 تا 3 سالگی با پوسیدگی های وسیع دندان های کودک مواجه می شویم و بعضا در سن 4 سالگی مجبور به کشیدن دندان های کودکان نیز خواهیم شد.

عسکری زاده یادآور شد: برخلاف باور عوام، تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر پوسیدگی دندان بر اثر قطره آهن وجود ندارد و صرفا یک تغییر رنگ موقتی ایجاد می کند و در صورتی که مادر به طور مرتب به بهداشت دهان و دندان کودک رسیدگی کند، ظرف چند ماه می تواند تغییر رنگ دندان های کودک را نیز برطرف کند.

این متخصص دندان پزشکی کودکان گفت: تغذیه نامناسب دوران شیرخوارگی و مسواک نزدن کودکان که بعضاً لزومی به انجام آن نمی‌ بینند، باعث پوسیدگی دندان های کودکان می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: