کد خبر: ۱۹۶۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - 2018May 22
گرایش عمومی یوگا در امریکا متمایل به تمارین فیزیکی آسانا، پارانایاما و مدیتشن است که عمداتا تاکید بر افزایش کاوش در حواس دارد. بررسی سال 2008 نشان داد که در امریکا 8/15 میلیون نفر نوعی از تمارین یوگا را انجام می دهند.

شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>واژه Yoga در اصل از اصطلاح یوج (Yuj) در زبان سانسکریت  آمده که در متون مشهور به معنی یکپارچه سازی و یگانگی  می باشد. در متون جدید بطور وسیع یوگا به معنی اصول و روشهایی برای ارتقاء سلامتی و احساس سلامت بودن در مجموعه بدن، تنفس و ذهن است. بر این پایه به نظر می رسد یوگا 3000 سال قبل از میلاد در هند و اطراف آن ابداع شده و احتمالا با یوگای غربی که امروزه می شناسیم متفاوت بوده است.

به گزارش شفا آنلاین:گرایش عمومی یوگا در امریکا متمایل به تمارین فیزیکی آسانا، پارانایاما و مدیتشن است که عمداتا تاکید بر افزایش کاوش در حواس دارد. بررسی سال 2008 نشان داد که در امریکا 8/15 میلیون نفر نوعی از تمارین یوگا را انجام می دهند. که به این تعداد 4/9 میلیون نفر دیگر در سال آینده اضافه خواهد شد. یوگا به عنوان یک صنعت تقریبا 7/5 میلیارد دلار در سال در امریکا درآمد دارد. نیمی از پزشکان و درمانگرها در امریکا از روشها و تمارین یوگا به جهت بهبود سلامت کلی افراد کمک می گیرند و گرایش قابل توجهی به استفاده از یوگا به عنوان یک درمان طبی بوجود آمده است و 45% از بالغین یوگا را یک درمان مفید در بهبود مشکلات طبی خود می دانند.

درمان استرس
اختلال اضطراب عمومی بسیار شایع بوده و در حدود 8-5 % از افراد مبتلا به آن هستند. زنان دو برابر مردان به آن مبتلا می شوند. برخی از استرس های روزانه می توانند پیام رسان های مغز را مانند اپی نفرین، سروتونین، گابا و کورتیزول را افزایش دهند و باعث ایجاد فشار خون و افزایش ضربان قلب شوند. در نهایت فعالیت مستقیم سیستم سمپاتیک و پارا سمپاتیک این اختلالات را به حالت طبیعی باز می گرداند. تمارین یوگا باعث تنظیم پاسخ به استرس از راههای مختلف می شود. تنفس های آرام در یوگا باعث تنظیم محرک های فیزیولوژیک و شروع فعالیت آبشارهای سمپاتیکی می شود. یوگا باعث افزایش فعالیت پاراسمپاتیک ( 64% در 20 هفته و 150% در 36هفته ) و کاهش فعالیت سمپاتیک به همراه آرامش عمیق و سمپاتیک به پاراسمپاتیک در مدت 20 هفته شده است. همچنین اثر یوگا روی ریتم ترشح کورتیزول و حالت های خلقی افراد مبتلا به مراحل اولیه سرطان باعث کاهش قابل توجهی در میزان اضطراب، افسردگی و استرس می شود.
درمان کمر درد
مدارس اختصاصی یوگا برای بهبود دردهای مزمن کمر مفید هستند. در یک کارآزمایی شامل 101 بیمار مبتلا به کمر درد مزمن   ( 12 هفته و هر جلسه 75 دقیقه ) با روش Viniyoga، بهبود قابل توجهی در عملکرد و علائم بیماران بدست آمده و میزان داروهای مصرفی را در این افراد کاهش داده است. این روش شامل تکنیک های تنفسی، حالت های بدنی ساده یوگا و آرامش عمقی است. در کارآزامایی ها درمان شدید با یوگا باعث کاهش درد در ناتوانی و بهبود انعطاف پذیری ستون فقرات شده و در بهبود درد مزمن کمر که در مقایسه با رژیم های ورزشی معمولی بهتر بوده است.
 
آسم و بیماریهای انسدادی ریه
به علت اینکه تمارین یوگا در بهبود وضعیت بدن، حفظ طول ستون مهره ها، افزایش قدرت و انعطاف پذیری عضلات موثر بوده، ورزش های تنفسی توجه زیادی را در ارزشمندی یوگا برای بهبود بیماران مبتلا به مشکلات انسدادی- تنفسی به خود جلب کرده است. در تعداد زیادی از مطالعات بهبود قابل توجهی در آزمون های عملکردی ریوی، کیفیت زندگی، کاهش فعالیت بیش از حد راههای هوایی، کاهش حملات متعدد و کاهش  مصرف داروهای ضدآسم در بیمارانی که از یوگا استفاده  کرده اند دیده شده است. در بیماران مبتلا به COPD با استفاده از یوگا به مدت 12 هفته دیده شده که باعث بهبود در تحمل فعالیت روزمره مانند افزایش عملکرد در راه رفتن و افزایش در قدرت عضلات و کیفیت سلامت زندگی شده است. افزایش تبادلات گازی، عمق تنفس و بهبود قابل توجه در اشباع اکسیژن (SaO2%) و عدم افزایش تنگی نفس در انجام تمارین یوگا  دیده شده است.
ام اس
استفاده از یوگا به مدت 6 ماه بطور هفتگی از نوع  Lengar Yoga در مقایسه با ورزش دو چرخه سواری در مقایسه با گروه کنترل در بیماران مبتلا به MS و دارای ناتوانی با درجه 6 یا کمتر ارزیابی شده است. در گروهی یوگا که دریافت کرده اند، بهبود قابل توجهی در خستگی نسبت به گروه کنترل داشته و هیچ عارضه جانبی در آنها دیده نشده است.
اختلال خوردن و چاقی
در گروهی از زنان 63-25 ساله که مبتلا به اختلال خوردن بوده و یا شاخص توده بدنی (BMI) آنها بیش از 25 است، دیده شده استفاده از این تمارین به مدت 12 هفته در مقایسه با گروه کنترل، بطور قابل توجهی باعث کاهش میزان خوردن و افزایش فعالیت فیزیکی آنها شده است. حتی کاهش متوسط در میزان خوردن بطور قابل توجهی باعث کاهش در میزان BMI، اندازه دور ران و دورکمر آنها شده است، در صورتی در گروه کنترول چنین نتایجی دیده نمی شود.
فشار خون
تمارین ورزشی تنفسی در انواع مختلف یوگا به نظر می رسد روی عملکرد سیستم اتونومیک موثر است و بنابراین در بهبود فشار خون نقش دارد. در یک مطالعه تصادفی، آینده نگر و شاهددار زنان و مردان بین سنین 60-20 سال و مبتلا به فشار خون مرحله 1، به مدت 3ماه تحت تمارین تنفسی آهسته و تند قرار گرفتند. نتایج این مطالعه نشان می دهد که تنفس آهسته اثر قوی تری از تنفس های سریع در کاهش فشار خون در طول 3 ماه داشته است. آزمون های عملکردی در سیستم اتونوم شامل نسبت ایستادن به دراز کشیدن (S/L ratio)، پاسخ فوری ضربان قلب به ایستادن (30:15 ratio)، نسبت والسوا (valsalva ratio)، اختلاف ضربان قلب با تنفس (E/I ratio)، آزمون قدرت دست (hand grip test) و پاسخ فشار سرد (cold presser response) است که نشان از تغییر قابل توجه در گروهی که فقط تنفس آهسته انجام می دهند دارد. این یافته ها پیشنهاد می کنند که واکنش پذیری سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک ممکن است مکانسیمی در ارتباط با بهبود فشار خون در اثر تنفس های آهسته داشته باشد.
 
 
تعادل و قدرت در سنین پیری
شایع ترین علت مرگ ومیر و بیماریهای ناتوان کننده در افراد مسن کاهش قدرت و عدم تعادل است. این مسئله بویژه در انجام فعالیت های روزانه و افتادن که می تواند منجر به مواردی مانند شکستگی استخوان ران و ضربه و خونریزی مغزی شود، خود را بروز می دهد. در یک مطالعه که برای مشاهده عملکرد شناختی در زنان و مردان بین سنین 85-65 سال انجام شد، افراد بطور تصادفی به سه گروه تقسیم شده، که گروه اول در کلاس های یوگا از نوع Hathayoga شرکت کرده، گروه دوم تحت برنامه منظم راه رفتن و گروه سوم  به عنوان کنترل به مدت 60 ماه در این مطالعه شرکت کردند. در گروهی که تحت درمان با یوگا بودند بهبود در وضعیت فیزیکی مانند زمان ایستادن بر روی یک پا و انعطاف پذیری در خم شدن به جلو و افزایش شاخص های کیفیت زندگی در ارتباط احساس سالم بودن، افزایش انرژی و کاهش خستگی در مقایسه با گروه کنترل مشاهده گردید. علاوه بر افزایش قدرت، انعطاف پذیری و تعادل، یوگا یک تمرین تحمل وزن همراه راه رفتن است، که می تواند در افزایش دانسیته استخوانی موثر بوده و همچنین منجر به کاهش خطر شکستگی می شود.
حاملگی
کلاسهای یوگا در دوران بارداری در سراسر دنیا به عنوان روشی برای کاهش درد لگن و پشت دوران بارداری مشهور است و همچنین در تقویت عضلات مرکزی بدن جهت آمادگی زن باردار برای زایمان موثر است. کیفیت مدیتشن یوگا در تمحل بارداری و اضطراب در ارتباط با زایمان و برای افزایش توانایی و تمرکز و درمان درد زایمان نقش دارد. در آخرین مطالعه تصادفی انجام شده در تایلند اثر تمارین یوگا در طول دوره بارداری بر روی راحتی زایمان، کاهش درد حین زایمان و نتیجه نهایی زایمان بررسی شد. تمارین یوگا به مدت 6 هفته در طول دوره بارداری هر جلسه یک ساعت انجام شد و گروه دریافت کننده یوگا راحتی بیشتر در طول زایمان و 2 ساعت بعد از آن و تجربه درد کمتر نسبت به گروه کنترول را داشتند. همچنین میزان مشکلات مادر و جنین مانند تاخیر رشد داخل رحمی و فشار خون ثانویه در اثر بارداری در ارتباط با تاخیر رشد داخل رحمی در گروه دریافت کننده یوگا کمتر بوده و هیچ عارضه جانبی از یوگا دیده نشده است. نتیجه این است که انجام یوگا در سرمادموم و سرم شاید نتیجه نهایی تولد را بهبود می بخشد. این مطالعه پیشنهاد می کند که انجام تمارین یوگا در سه ماهه دوم و سوم بارداری ممکن است در بهبود نتیجه نهایی تولد موثر باشد.
آتریت روماتوئید
فعالیت این بیماری باعث ایجاد ناتوانی عملکردی در بیماران می شود. یک مطالعه مقدماتی شامل 12 جلسه استفاده از روش Rajyouga در بیماران مبتلا به آتریت روماتوئید در مقایسه با گروه کنترول نشان از بهبود بارز در درجه فعالیت بیماری آتریت روماتوئید دارد.
منوپوز
در یک مطالعه مروری که اخیرا انجام شده کارآیی یوگا برای درمان علائم یائسگی تائید شده است. اما این اثر نسبی بوده و نیز به مطالعات بیشتری در این مورد نیاز است. اما در مطالعات کوچک اثر یوگا در زنان یائسه بعد از سه ماه مصرف باعث بهبود گرگرفتگی، خستگی، و علائم خلقی وآرامش فرد شده است.
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: