کد خبر: ۱۹۶۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 19
سبک زندگی مدرن و شهرنشینی در جامعه ایران موجب شده که مردم در انتخاب همسر به راحتی اعتماد نکنند، در نتیجه ازدواج‌های فامیلی در میان ایرانیان به شدت در حال افزایش است
شفا آنلاین>سلامت>رئیس انجمن علمی ژنتیک پزشکی ایران گفت: ازدواج‌های فامیلی در میان ایرانیان به شدت در حال افزایش است که به دنبال آن احتمال ابتلا به بیماری‌های ژنتیکی بیشتر می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین، سید محمد اکرمی اظهار کرد: سبک زندگی مدرن و شهرنشینی در جامعه ایران موجب شده که مردم در انتخاب همسر به راحتی اعتماد نکنند، در نتیجه ازدواج‌های فامیلی در میان ایرانیان به شدت در حال افزایش است و زمانی که ازدواج فامیلی افزایش پیدا می‌کند، بیماری اتوزوم مغلوب خود را بیشتر نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه آن چیزی که اهمیت دارد، این است که انسان در انتخاب زوج می‌تواند آزاد باشد، گفت: علی‌رغم این که خانواده‌ها شاهد مشکلات مربوط به ازدواج فامیلی نظیر نابینایی، ناشنوایی و معلولیت(disability) هستند، اما  باز هم با یکدیگر ازدواج می‌کنند؛ لذا بهتر است قبل از تولد فرزند و ازدواج مشاوره ژنتیک را انجام دهند.

رئیس انجمن علمی ژنتیک پزشکی ایران تاکید کرد: امروز ژنتیک پزشکی علاوه بر مسائل پزشکی وارد حوزه پیشگیری از بیماری‌ها و بخش‌های صنعتی شده است. برای مثال موضوع پروبیوتیک‌ها در حوزه صنایع غذایی به ژنتیک پزشکی باز می‌گردد و برای پیشگیری از بسیاری از سرطان‌ها موثر است. 

اکرمی با اشاره به کاربرد آزمایشات ژنتیک در پزشکی فردمحور، بیان کرد: در بسیاری بیماری‌ها که از داروهای شیمیایی بسیار گران‌ قیمت استفاده می‌شود، یک آزمایش ژنتیکی می‌تواند ثابت کند که آیا بیمار از آن داروی گران قیمت همانند سایر افراد منتفع خواهد شد یا خیر. لذا می‌توان دریافت که ژنتیک هم در زمینه تشخیص و هم  درمان ورود پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: مشکل اصلی بسیاری از بیماران این است که در مورد داروها و آزمایشاتشان به موقع مراجعه نمی‌کنند، درحالی‌که ژنتیک پزشکی(medical Genetics) می‌تواند در این حوزه بسیار موثر باشد تا به بیمار کمک کند که چه زمانی باید به پزشک مراجعه و یا از داروی خود استفاده کند.

رئیس انجمن علمی ژنتیک پزشکی ایران با بیان اینکه به هیچ‌وجه نمی‌توان تولد کودکان معلول ناشی از بیماری‌های ژنتیکی را در دنیا به صفر رساند، گفت: زندگی ماشینی، کم‌تحرکی، افزایش سن مادر برای تولد فرزند، مشکلات اقتصادی، آلودگی هوا و تغذیه نامناسب امکان به صفر رساندن تولد نوزادان معلول را از بین می‌برد. لذا باید برای ارتقای سطح کیفی و آموزشی ارائه خدمات و همه گیر شدن آن در این زمینه تلاش کرد.

اکرمی با تاکید براینکه اولویت ما در پیشگیری و درمان، بیماری‌های تک ژنی، کروموزومی و چندعاملی هستند، خاطرنشان کرد: بیماری‌هایی که چند عاملی هستند، یعنی چندین ژن و عامل محیطی دست به دست هم می‌دهند که این بیماری اتفاق بیفتد؛ پیشگیری از آن کار راحتی نیست؛ برخی از این بیماری‌ها در سنین بالا رخ می‌دهد و برخی متاثر از محیط است. ما در بیماری‌های محیطی کمتر می‌توانیم اثرگذار باشیم.

وی در خصوص حمایت از بیمه‌ها از بیماری‌های ژنتیکی، تصریح کرد: خوشبختانه اتفاقات مطلوبی در این حوزه افتاده است؛ در حال حاضر خیرین برای موارد خاص کمک‌های ویژه می‌کنند. برای مثال در بیهوشی دندانپزشکی کودکان عقب مانده ذهنی وارد شده‌اند.

رئیس انجمن علمی ژنتیک پزشکی ایران با بیان اینکه مشارکت مردمی اثرات بیشتری از سیاست‌گذاری‌های بخش‌نامه‌ای دارد که ممکن است امروز باشد و فردا لغو شود، افزود: هر چه دانش مردم، بیمه‌ها و بانک‌ها در این زمینه افزایش پیدا کند که اگر از تولد یک کودک معلول جلوگیری شود، به مراتب هزینه‌های درمان وی در بزرگسالی کمتر خواهد شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: