کد خبر: ۱۹۶۰۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 19
دردهای زن و شوهرهای مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند آرتروز، ورم مفاصل و دیابت، با کوچکترین تنش در رابطه‌شان، حتی اگر یک جر و بحث داغ هم نباشد، بیشتر می‌شود

شفا آنلاین>اجتماعی>تحقیقات جدید نشان می‌دهد، دردهای زن و شوهرهایی که به بیماری‌های مزمنی مانند آرتروز مبتلا هستند، هنگام دعوا و جروبحث <argue>شدیدتر می‌شود. محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا با بررسی حدود 300 زوج مبتلا به آرتروز و دیابت متوجه شدند حتی یک دعوا و یا جروبحث باعث می‌شود که درد آنها تا چند روز شدت یابد.

به گزارش شفا آنلاین:این محققان می‌گویند، دردهای زن و شوهرهای مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند آرتروز، ورم مفاصل و دیابت، با کوچکترین تنش در رابطه‌شان، حتی اگر یک جر و بحث داغ هم نباشد، بیشتر می‌شود.


در مطالعات گذشته، محققان بارها در مورد اثرات ازدواج روی سلامتی گفته بودند. اما این اولین بار است که مشخص می‌شود تعاملات روزمره زوج‌ها روی سلامت و وضعیت جسمی‌شان نیز اثرگذار است.

محققان با بررسی حال روحی ۱۴۵ نفر مبتلا به آرتروز زانو و ۱۲۹ نفر مبتلا به دیابت و همسران آنها به مدت ۲۴ روز، دریافتند روزهایی که افراد تحت آزمایش با همسران خود بر سر موضوعی دچار حتی اندکی تنش شدند، دردهایشان بیشتر شده و افراد مبتلا به دیابت، سطح قند خون‌شان بالاتر نیز رفته بوده است. البته درد افراد مبتلا به آرتروز زانو به مراتب بیشتر حس شده است.

در بررسی‌های گذشته مشخص شده بود که یک ازدواج خوب می‌تواند جلوی مرگ ناشی از بیماری قلبی را بگیرد. در واقع محققان می‌گویند افراد متاهل ۱۴ درصد بیشتر از افراد مجرد از حملات قلبی جان سالم به در می‌برند. یکی از دلایل این موضوع، مراقبتی است که معمولا زن و شوهرها نسبت به هم انجام می‌دهند و باعث می‌شوند که سبک زندگی سالم‌تری در پیش بگیرند. مثلا آنها دایم به یکدیگر داروهایی را که باید مصرف کنند، یادآوری می‌کنند و از یکدیگر حمایت فیزیکی و عاطفی می‌کنند. در این حالت سطح آدرنالین خون پایین آمده و وضعیت ضربان قلب در بهترین حالت قرار می‌گیرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، هورمون کورتیزول در زوج‌هایی که در روابط‌شان دچار تنش هستند، بیش از حد لازم ترشح شده و دردهای آنها را شدت می‌بخشد و در عین حال سیستم ایمنی بدن‌شان را تضعیف کرده و سلامت گوارش آنها را نیز برهم می‌زند. دیلی‌میل،


 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: