کد خبر: ۱۹۶۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 18
به دلیل اینکه شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی یا واردکننده اند یا مواد اولیه یا قطعاتشان به صورت وارداتی است، این موضوع رابطه مستقیمی با نرخ ارز و فضای کسب و کار و مقررات مربوط به واردات این تجهیزات و مواد دارویی دارد
شفا آنلاین>سلامت>نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: در حوزه تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت «نظارت کننده، مشتری و تعیین کننده قیمت» است که باعث می شود بخش خصوصی در مواردی دچار آسیب شود.

به گزارش شفا آنلاین، حسین سلاح ورزی درباره تعاملات بین وزارت بهداشت و اتاق بازرگانی ایران در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی(Medical Equipment) افزود: به دلیل اینکه شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی یا واردکننده اند یا مواد اولیه یا قطعاتشان به صورت وارداتی است، این موضوع رابطه مستقیمی با نرخ ارز و فضای کسب و کار و مقررات مربوط به واردات این تجهیزات و مواد دارویی دارد.

وی اظهار داشت: در جلسه های مکرر اتاق بازرگانی ایران با وزیر بهداشت، چند نکته به عنوان خواسته بخش خصوصی مطرح شده است زیرا ما این انتقاد را داریم که حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی در وزارت بهداشت(Ministry of Health) به شکلی است که هماهنگ کننده، نظارت کننده و مشتری خود وزارت بهداشت است.

وی ادامه داد: در واقع تعیین کننده قیمت نیز خود این وزارتخانه است و این امر سبب می شود شرایط عادلانه ای وجود نداشته نباشد و با یک نظام سرکوب قیمتی، فعالان بخش خصوصی دچار آسیب می شوند.

سلاح ورزی اضافه کرد: در جلسه های برگزار شده با وزیر بهداشت، کلیات موضوع را قبول کردند و به تشکیل یک کمیته مشترک در این زمینه بین بخش خصوصی و وزارت بهداشت منجر شد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اضافه کرد: یکی دیگر از خواسته های بخش خصوصی درباره« حجم قابل توجه مطالبات شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی از وزارت بهداشت» است که باعث اختلال در کسب و کار آنها شده بود.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه وزیر بهداشت قول داد این مسائل را پیگیری کند.

این عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: نکته دیگر مسائل مربوط به مقررات حوزه غذا و دارو بود که گاهی موانعی را برای فعالیت کسب و کار شرکت ها و فعالان اقتصادی در این حوزه ایجاد می کرد که در مجموع به یک توافق و تعامل خوبی با وزارت بهداشت برای حل این مسائل رسیدیم.

سلاح ورزی درباره مبحث توریسم درمانی در اتاق بازرگانی و فعالیت های این بخش نیز گفت: در این زمینه، اتاق بازرگانی دو تشکل مرتبط با این حوزه داریم یکی انجمن گردشگری سلامت و دیگری مرکز گردشگری و توریسم درمانی(tourism therapy) است که در یک تعامل سه جانبه بین این تشکل ها در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، وزارت بهداشت و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کارهای خوبی انجام شده است.

وی درباره حمایت از تولید داخل در سال حمایت از کالاهای ایرانی نیز گفت: برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی چون این شرکت ها به عنوان اعضای اتاق بازرگانی به شمار می روند، اقدامات لازم را انجام می دهیم اما باید دولت بخشی از این حمایت ها را داشته باشد تا به رونق اقتصادی و کسب و کار در کشور منجر شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: معتقدیم تولیدات کشور از نظر دانش فنی و کیفیت، محصولات خوبی هستند و در سال های گذشته صادرات خوبی در این حوزه داشته ایم؛ اما باید در سیاست های ارزی به گونه ای عمل شود که شرکت های دارویی، مواد غذایی و حوزه سلامت آسیب نبینند و همچنین در حوزه مقررات موانعی برای آنها ایجاد نشود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: