کد خبر: ۱۹۵۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 17
در اغلب جوامع استرس زندگی را تحت تاثیر قرار داده است که نتیجه‌ آن را می‌توان در آمار خودکشی و ضرب و جرح و دیگر آسیب‌های اجتماعی دید
شفاآنلاین>سلامت> معاون اجتماعی وزیر بهداشت گفت: مفهوم اجتماعی شدن سلامت به معنای همکاری و همراهی ساختارمند، مسئولانه و متعهدانه در این عرصه است . بر اساس فعالیت مجامع سلامت در تمامی محلات شهری و روستایی سراسر کشور، کانون سلامت محله با هدف کمک به افزایش مشارکت موثر، کارآمد، پویا و خلاق مردم در توسعه سلامت خود، خانواده و محله تشکیل می‌شود .

به گزارش شفاآنلاین، محمدهادی ایازی در اولین مجمع سلامت استان ایلام با تاکید بر اینکه اجتماعی شدن سلامت رویکرد نوینی برای کاهش ناعدالتی‌ها در عرصه سلامت است، اظهار کرد: در این عرصه به دنبال جلب مشارکت مردم در نهاینه کردن سلامت در همه‌ ابعاد آن هستیم.

وی با بیان اینکه سلامت روان دغدغه‌ تمام جوامع است، گفت: در اغلب جوامع استرس زندگی را تحت تاثیر قرار داده است که نتیجه‌ آن را می‌توان در آمار خودکشی(Suicide) و ضرب و جرح و دیگر آسیب‌های اجتماعی دید.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت ادامه داد: امروز آسیب‌های اجتماعی به دغدغه‌ اصلی مسئولان نظام تبدیل شده است چرا که نرخ اعتیاد، حاشیه‌نشینی و طلاق افزایش قابل توجهی یافته و رسالت ما این است که از منظر ایجابی به سلامت اجتماعی بپردازیم و فقر و تبعیض و بی‌عدالتی را از بین ببریم و برای ترویج سلامتی معنوی به سوالات نسل جدید پاسخ دهیم.

ایازی تصریح کرد: عوامل فردی، سن، جنس و ژنتیک تنها ۲۵ درصد بر سلامت افراد تاثیرگذار است و ۷۵ درصد باقیمانده به متولیان دستگاه‌های اجرایی دیگر باز می‌گردد. به همین دلیل مجامع سلامت در سطح ملی و استانی در راستای جلب مشارکت (taking part)تمامی ارکان تاثیرگذار در سلامت مردم تشکیل شده و نکته‌ مهم این است که هر دستگاه و سازمانی در هر کاری سلامت مردم را ببیند.

وی با تاکید بر اینکه اجتماعی شدن سلامت مستلزم نقش‌افرینی تمام افراد، خانواده‌ها و همه جامعه است،گفت: مجموعه وزارت بهداشت در بسیاری از موارد مانند تصادفات نقشی ندارد اما در پیامدهای آن نقش ایفا می‌کند که نمونه‌ آن سالانه ۱۶ هزار و ۵۰۰  جانباخته‌ تصادفات و ۳۳۳ مجروح در این سوانح است.

ایازی با تاکید بر اینکه نوع مشارکت مردم در کانونهای سلامت محله باید آگاهانه، داوطلبانه، مسئولانه و عادلانه باشد تا بتوان به اهداف مورد نظر در جلب مشارکت مردم در ارتقای سلامت جامعه دست پیدا کرد، اظهارکرد: تاکنون کانون‌های مختلف از جمله دیابت، سالمندی، پیشگیری از مصرف دخانیات و کودک و مادر به صورت نمونه در برخی مناطق کشور تشکیل شده که بسیار تاثیر گذار بوده است و باید به دیگر مناطق کشور گسترش یابد.

وی درباره اهمیت تشکیل این کانون‌ها در ارتقای سلامت گفت: هم‌اکنون در کشور ۵ میلیون دیابتی داریم و ۵ میلیون دیگر در معرض این بیماری هستند و و متاسفانه خودشان نمی‌دانند و وقتی متوجه می‌شوند که این فرصت‌ها از دست رفته است و اگر افرادی که این مشکلات را دارند در محلات مختلف دور هم جمع شوند و سبک زندگی متناسب به آنها آموزش داده شود می‌توانند توانمندانه به حیات خود ادامه دهند.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت افزود: هم‌اکنون ۸.۲ درصد جمعیت کشور سالمند هستند و این میزان در آینده  دو یا سه برابر می‌شود. این افراد سبک زندگی خاص خود را می‌طلبند که در این کانون‌ها قابل آموزش است و پس از تشکیل کانون‌های سلامت محله، مجمع سلامت محله با حضور نمایندگان مردمی شامل اعضای کانون‌ها، نمایندگان گروه‌های مرجع شامل اساتید دانشگاه و پزشکان و نمایندگان دستگاه‌های دولتی در هر محله تشکیل می‌شود.

ایازی با بیان اینکه فراهم کردن مشارکت ساختارمند مردم و توانمندسازی جوامع محلی از اهداف تشکیل مجمع سلامت محلات است، یادآور شد: مجمع سلامت محله کار شناسایی و بررسی مشکلات مربوط به سلامت هر محله را انجام می‌دهد و مشکلاتی که حل آنها در توان مجمع نباشد را به مراجع بالاتر شامل شهرستان، استان و کشور ارجاع می‌دهد.

وی با بیان اینکه ایلام بیست و هشتمین استان کشور است که در آن مجمع سلامت تشکیل شد، تاکید کرد: در استان‌ها استانداران و در شهرستان‌ها فرمانداران رئیس مجمع سلامت هستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: