کد خبر: ۱۹۵۸۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۰ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 16
هر سال حدود سه هزار بیمار نیازمند پیوند عضو در کشور به دلیل نرسیدن به موقع عضو اهدایی، جان خود را از دست می دهند
شفا آنلاین>سلامت>«اگر داغ دل بود ما دیده ایم – اگر خون دل بود ما خورده ایم» دیدن بچه هایی که جلوی چشمانت پرپر می شوند و تو کاری نمی توانی برای آنها انجام بدهی یکی از بزرگ ترین عذابی است که من پزشک می کشم.

به گزارش شفا آنلاین، اینها را دکتر «سید محمد مهدوی» فوق تخصص قلب کودکان امروز چهارشنبه در حالی که تلاش می کرد، احساسات خود را کنترل کند به خبرنگاران نشست خبری انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت.

وی از پنج کودک بیماری یاد کرد که هفته گذشته آنها را برای انجام عمل پیوند قلب(Heart transplant)، ناشتا نگه داشته بود و این کودکان معصوم با معده خالی و گرسنه برای رسیدن به قلب پیوندی در انتظار تیغ جراحی بودند که یک دفعه خبر آوردند ، قلب های اهدایی به دلیل رضایت دیرهنگام خانواده های دارای مرگ مغزی، مناسب کودکان نیست و در آخر یکی از این فرشته های کوچک جان خود را از دست داد.

این پزشک فوق تخصص قلب از مرگ فرشته بیمارش می گوید و اینکه فرقی با فرزندش ندارد وقتی که به بیمار هشت، نه ساله اش با همان شیرین زبانی سن خودش علاقه مند می شود و می خواهد به او کمک کند اما نمی تواند و او را از دست می دهد، آنهم به خاطر تاخیر خانواده اهدا کننده عضو مرگ مغزی. خیلی دیر شده بود ، رضایت دادند اما قلب اهدایی، دیگر به درد فرشته کوچک دکتر مهدوی نمی خورد.

نتیجه آن می شود که هم آن مغزهای ایستاده و هم این قلب های منتظر زیر خروارها خاک به خواب ابدی فرو رفته اند.

مهدوی خیلی غصه می خورد و تحت تاثیر مرگ فرشتگان کوچکش است آنقدر که زندگی خانوادگی او هم تحت تاثیر عروج ابدی فرشته ها قرار می گیرد.

می گوید : هر وقت یک بچه (کودک نیازمند پیوند قلب) را در بیمارستان از دست می دهم نمی توانم با هیچ کس، حرف بزنم . خانواده ام هم می فهمند. نه آنها چیزی می گویند و نه من یارای سخن گفتن با آنان را دارم.

دکتر مهدوی شب ها هم باید خواب بچه های منتظر را ببیند منتظر یک قلب اهدایی که حداقل با آن، راحت نفس بکشند مثل ما آدم های عادی.

می گوید: فرقی ندارد قلب چه اهدا کننده ای را به بچه ها بزنیم، مهم ، عملکرد قلب است که باید خوب باشد وگرنه قلب یک دختر 29 ساله را به پسر 9 ساله و یا قلب مرد 39 ساله ای را به کودکی 11 ساله پیوند زده ام .

او باز هم تکرار می کند : « بچه هر لحظه انتظار می کشد».«ناراحتم از این تعداد مرگ مغزی(Brain death) و اینکه بیشتر آنها زیر خاک می روند بدون اینکه جان کسی را نجات دهند».

او 35 کودک منتظر در لیست انتظار قلب را سال گذشته پیوند زده است که خوشحال از این شمار پیوند است، چرایش هم مشخص و آن اینکه به طور کلی در تاریخ کشور ، 58 پیوند قلب کودکان داشته ایم و سال گذشته با 35 عمل پیوند سال خوبی برای قلب کودکان بود.

این پزشک فوق تخصص قلب کودکان همین شمار پیوند قلب را تا حد زیادی، مدیون کمک رسانه ها می داند تا فرهنگسازی متوقف نشود و گرنه به شرایط کنونی برمی گردیم که طی چهار ماه گذشته فقط توانسته است یک پیوند قلب برای یکی از فرشته های کوچکش انجام دهد.

امروز قلب کودکی پیوند می شود
دکتر مهدوی بعد از اظهارات کوتاهش اولین کسی است که جلسه خبری را ترک می کند چرا که خوشحال است زیرا امروز قرار است راس ساعت 15 جراحان بیمارستان شهید رجایی با عمل پیوند ، جان یک فرشته دیگر را نجات دهند. به همین علت انجمن را زود ترک می کند ، خیلی زود.

هر سال حدود سه هزار بیمار نیازمند پیوند عضو در کشور به دلیل نرسیدن به موقع عضو اهدایی، جان خود را از دست می دهند.

این در حالی است که هر سال سه هزار مرگ مغزی قابل اهدا در کشور داریم که از این تعداد 2 هزار مورد مرگ مغزی به اهدا نمی رسد و حداقل 6 هزار عضو مرگ مغزی که قابلیت اهدا دارد، به خاک سپرده می‌شود.

اینها را دکتر کتایون نجفی زاده مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان می گوید. اینکه در زمان حاضر 25 هزار بیمار نیازمند پیوند عضو داریم و هر روز روزانه بین هفت تا 10 نفر از این افراد به دلیل نرسیدن عضو جان خود را از دست می دهند؛ درحالی که هر مورد مرگ مغزی می تواند یک تا هشت بیمار نیازمند پیوند را از مرگ نجات دهد.

وی می افزاید : خانواده های دارای عزیز دچار مرگ مغزی، به ظاهر نفس کشیدن فرد را می بینند و اینکه بدن او گرم است و باور نمی کنند که او مرده است چرا که نفس کشیدن متوفی را البته با کمک دستگاه می بینند؛ این درحالی است که بافت مرده مغز موادی را در خون می ریزد که تمام اعضای فرد را دچار فساد می کند و اگر خانواده او رضایت ندهند یا دیر رضایت خود را اعلام کند، اعضای بدن فرد مرگ مغزی شده، قابلیت پیوند را از دست می دهد.

نجفی زاده، حداکثر زمانی که یک مورد مرگ مغزی را می توان نگه داشت تا از عضو یا اعضای سالم او برای پیوند استفاده کرد، دو هفته می داند اما در عین حال تاکید می کند که هر چه زودتر خانواده متوفی رضایت بدهد، شانس سالم بودن عضو یا اعضای پیوندی بیشتر است.

وی به عنوان نمونه به موردی از مرگ مغزی اشاره می کند که خانواده او چهار روز بعد از مرگ مغزی رضایت اهدا دادند اما به دلیل دیر شدن، اعضای متوفی فاسد شده بود و عملا هیچ اقدامی برای اهدا صورت نگرفت؛ این در حالی است که هر مرگ مغزی، جان یک تا هشت بیمار را نجات می دهد.

نجفی زاده به امید روزی است که هر هموطن ایرانی مثل کارت ملی ، یک کارت اهدای عضو داشته باشد.

وی می گوید : قانون تایید مرگ مغزی خیلی سخت است به عنوان مثال اگر در بیشتر کشورها 2 متخصص ، مرگ مغزی را تایید کنند تا اهدای عضو صورت گیرد در کشور ما چهار متخصص باید آن را تایید کنند.

جراح مغز و اعصاب ، متخصص مغز و اعصاب ، متخصص داخلی و متخصص بیهوشی، چهار تایید کننده با ابلاغ وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به شمار می آیند که مرگ مغزی را تایید می کنند .

وی به عنوان نمونه به موردی از مرگ مغزی اشاره می کند که که خانواده او چهار روز بعد از مرگ مغزی رضایت دادند اما به دلیل دیر شدن، اعضای متوفی فاسد شده بود و عملا هیچ اقدامی برای اهدا صورت نگرفت؛ این در حالی است که هر مرگ مغزی، جان یک تا هشت بیمار را نجات می دهد.

دکتر امید قبادی قائم مقام انجمن اهدای عضو ایرانیان هم در خصوص نهادینه شدن فرهنگ رضایت خانواده ها برای اهدای عضو فرد متوفی می گوید: میانگین زمان اعلام رضایت خانواده های کشوری مثل اسپانیا، سه تا پنج دقیقه است؛ در حالی که میانگین یاد شده در ایران 6 تا 90 ساعت گزارش شده است، به عبارت دیگر 6 تا 90 ساعت طول می کشد تا خانواده متوفی را برای اهدای عضو راضی کنیم.

WWW.ehda.center نشانی مرکز اهدای عضو است می توان در آن ثبت نام کرد که اگر به قول نجفی زاده 99 درصد بر اثر ایست قلبی فوت می کنند فقط یک درصد دچار مرگ مغزی می شوند و این موارد مرگ مغزی را کسانی تشکیل می دهند که خدا به آنها اجازه داده است تا دیدار معبود خود را با اهدای عضو جاودانه کنند.

تصمیم با خودمان است که اعضای این بدن فانی را به خاک سپاریم یا جان بیماری را با اهدای عضو نجات دهیم. ایرنا


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: