کد خبر: ۱۹۵۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 16
خوشبختانه اکثر مکمل‌های تولید داخل در کشور با بالاترین کیفیت و قابل رقابت با نوع خارجی بوده و قطعا چیزی از فراورده‌های مشابه خارجی کم ندارند
شفا آنلاین>سلامت>مدیرکل اداره فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو ضمن تشریح وضعیت بازار مکمل‌ها در کشور، از ممنوعیت ورود مکمل‌های تغذیه‌ای آمریکایی به کشور خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر مهناز خانوی در نشست خبری که در سازمان غذا و دارو برگزارشد با بیان اینکه یکی از گروه‌های هدف مکمل‌های ورزشی، جوانان هستند، گفت: در حوزه فراورده‌ها و مکمل‌های داخلی، سازمان غذا و دارو از زمان تاسیس کارخانه تولید و یا واردات ماده اولیه، تهیه فرمولاسیون و عرضه نظارت‌هایش را انجام می‌دهد. خوشبختانه اکثر مکمل‌های تولید داخل در کشور با بالاترین کیفیت و قابل رقابت با نوع خارجی بوده و قطعا چیزی از فراورده‌های مشابه خارجی کم ندارند.

وی از راه‌اندازی واحدی به نام  نظارت فنی در سازمان غذا و دارو خبر داد و گفت:‌ این واحد نظارت‌هایش را از طریق نمونه‌برداری از سطح عرضه انجام می‌دهد. همچنین روی لیبلینگ، موارد درج شده بر روی مکمل و تطابق آنها با آنچه که در مجوز آمده است، انجام می‌شود.

خانوی تاکید کرد: چنانچه فراورده تولید داخلی در این حوزه داشته باشیم که از نظر کیفیت و کمیت مناسب باشد، مجوز  ورود فراورده مشابه آن به را به صورت واردات نخواهیم داد. در حال حاضر ۴۰ فراورده داریم و از آنجا که تولید داخل‌شان از نظر کیفت و کمیت بالا است، اجازه واردات ندارند و به زودی ۲۰ فراروده دیگر به این لیست اضافه می‌شود.

وی از ممنوعیت ورود کلیه فراوردههای مکمل‌های تغذیه‌ای آمریکایی به کشور خبر داد و گفت: از یک شنبه هفته گذشته  واردات کلیه فراورده‌های مکمل که در کشور آمریکا تولید می‌شوند، به کشور ممنوع شده است. بنابراین از این پس این فراوردهها دیگر در ایران قابل ثبت نیستند و فراورده‌هایی که پیش از این ثبت شده و مجوز ورود دارند فقط تا پایان سال ۹۷ به آنها اجازه واردات(Importation) میدهیم. باید توجه کرد که کل فراورده‌هایی که از آمریکا وارد کشور می‌شوند در حوزه مکمل‌های تغذیهای حدود ۳۰۰ فراورده از ۳۰ شرکت بودند. با بررسیهای انجام شده مشخص شده این فراوردهها در اروپا نیز تولید می‌شوند و برخی از آنها جزو فراورده‌های تولید داخلی نیز هستند. بنابراین آنهایی که تولید داخلی دارند، وارد لیست ۴۰ تایی شدند و سایر مکمل‌ها نیز از منابع اروپایی تامین خواهند شد.

خانوی درباره میزان مصرف مکمل در کشور گفت: از نظر عددی میزان مصرف مکمل‌های تولید داخل درکشور حدود ۶۰ درصد است که مردم قیمتی کمتر از ۲۰ درصد هزینه مشابه خارجی‌شان را میپردازند. یعنی مردم ۶۰ درصد مصرف مکمل‌شان را با کمتر از ۲۰ درصد هزینه تامین می‌کنند. امیدواریم این میزان در کشور افزایش یابد.

وی با اشاره به مصرف مکمل‌های ورزشی که در فضاهایی خارج از فضاهای استاندارد تولید میشوند و یا به صورت قاچاق(Smuggling) وارد می‌شوند، گفت: متاسفانه این فراورده‌ها در فضاهای کارگاهی و زیرپلهها تولید می‌شوند، اما در بسته‌بندی‌های بسیار شکیل در سطح عرضه، توزیع می‌شوند. البته ما تا حدی می‌توانیم با نظارت در سطح عرضه، آنها را کنترل کنیم، اما کار اصلی برعهده مردم است. مردم باید حتما بر برچسبهای زرد رنگی که روی مکمل‌های خارجی نصب می‌شوند، دقت کنند و بدانند اگر مکملی برچسب اصالت ندارد، نباید آن را مصرف کنند. متاسفانه این فراورده‌ها را بعضا در باشگاه‌های ورزش می‌فروشند، اما باید بدانیم این فراورده‌ها حاوی ترکیبات مضر بوده و آسیب‌زا هستند. 

وی با بیان اینکه گروه مخاطب این مکمل‌ها، گروه جوان و آینده‌ساز کشور است، افزود:‌ مکمل‌های ورزشی مجاز در داروخانه‌ها وجود دارند. بنابراین تهیه و تامین مکمل‌ها باید از طریق داروخانه انجام شود.  باید توجه کرد که فراورده‌های فاقد مجوز به هیچ عنوان مصرف نشوند، سازمان غذا و دارو با بسیاری از نهادهای مرتبط با این حوزه همکاری دارد و امکان شناسایی این فراورده‌ها وجود خواهد داشت. باید بدانیم حتی ممکن است در بسیاری  از موارد، مکمل تقلبی نباشد، اما در شرایط غیرمجاز نگهداری می‌شود. در اینصورت این مکمل در بهترین حالت بی‌اثر است. اما گاهی تبدیل به ترکیبات مضری شده که می‌تواند آسیبزا باشد.

خانوی با بیان اینکه طبق برنامه‌های سازمان غذا و دارو فراورده‌های تولید داخل نیز برچسب گذاری می‌شوند، گفت:‌ در حال حاضر فراورده‌های تولید داخل دارای سیب سبز سلامت و کد ۱۶ رقمی هستند.

وی در پاسخ به سوالی درباره امکان فروش مکمل‌های خارجی بدون برچسب اصالت گفت:‌ فراورده و مکمل خارجی بدون برچسب طبق قانون نباید در داروخانه وجود داشته باشد؛  زیرا قاچاق است و اگر چنین محصولی در داروخانه دیده شود، آن داروخانه باید پاسخگو باشد.

وی درباره نظارت بر فروش مکملها در باشگاه‌ها و فروشگاه‌های ورزشی گفت: وزارت بهداشت در حیطه داروخانه‌ها می‌تواند به تنهایی وارد شود. اما در صنوف دیگر نمیتواند به صورت واحد ورود داشته باشد مگر اینکه با صنف مربوطه همکاری داشته باشد. وزارت بهداشت اعلام کرده چنانچه فروش مکمل‌های ورزشی در محل‌های غیر مجاز باشد، باید طبق قانون صورت بگیرد و سازمان تعزیرات ورود کرده و با کمک صنف، برخورد می‌کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: