کد خبر: ۱۹۵۸۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 17
بیماری زرد زخم اغلب در اطراف بینی و دهان دیده میشود. بااینحال، میتوان به این عفونت از طریق بردگی، خارش و یا زخمهای سرد و یا جایی که باکتریها میتوانند وارد شوند، مبتلا شد.
شفا آنلاین>سلامت>بیماری زرد زخمیک عفونت باکتریایی بسیار مسری است که معمولاً توسط یک گروه استرپتوکوک یا باکتری استافیلوکوک او رئوس ایجاد میشود. بیماری زرد زخم <Yellow scarring>بیشتر در میان کودکان شایع است.

به گزارش شفا آنلاین:بااینحال، گاهی این بیماری در افراد بزرگسال نیز رخ میدهد که دچار بیماریهای پوستی ماننداگزماباشند. بعضی مشکلات پوستی مانند آبله مرغان، واکنش به نیش حشرات، سوختگی پوست و دیابت خطر گسترش زرد زخم را بدن بیشتر میکند. بیماری زرد زخم اغلب در اطراف بینی و دهان دیده میشود. بااینحال، میتوان به این عفونت از طریق بردگی، خارش و یا زخمهای سرد و یا جایی که باکتریها میتوانند وارد شوند، مبتلا شد.

عوامل خطر در ابتلای به این بیماری

فاکتورهایی که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش میدهند عبارتاند از:

سن : بیماری زرد زخم اغلب در کودکان ۲ تا ۵ ساله دیده میشود.

شرایط شغلی : این بیماری بهراحتی در مدارس و مراکز مراقبت از کودکان گسترش مییابد.

آبوهوای گرم و مرطوب : این عفونتها در تابستان بیشتر شایع است.

برخی از ورزشها : مشارکت در ورزشهایی که شامل تماس پوست با پوست، مانند فوتبال و کشتی است، خطر ابتلا به بیماری زرد زخم را افزایش میدهد.

شکستگی و بریدگی پوست : باکتریهایی که موجب بروز این بیماری میشوند اغلب از طریق پوست شما بهوسیله آسیبهای پوستی، گزش حشرات یا جوش وارد بدن شما میکنند.

بزرگسالان و افراد مبتلابه بیماریدیابتیا دچار ضعف سیستم ایمنی بیشتر احتمال دارد که به فرم اکتیمای این بیماری مبتلا شوند.

علائم بیماری زرد زخم
بیماری زرد زخم موجب بروز ناهمواریهای کوچک یا تاول بر روی پوست شود. پوست مرطوب، حساس و قرمز است و مایع روشن آن را میپوشاند. پوستپوست شدن، ممکن است باعث خارش شود و سپس در ناحیه قرمز ایجاد میشود. اگر بیماری شدیدتر باشد، ممکن است تب و تورم غدد لنفاوی (غدد متورم) در صورت یا گردن ایجاد شود. شکل جدیتر این بیماری، به ناماکتیما، بهصورت عمیقتر در داخل پوست نفوذ میکند و موجب زخمهای مضر و به طرز مبهمی دردناک میشود که به زخمهای عمیق تبدیل میشوند.

عوارض بیماری زرد زخم
این بیماری بهطورمعمول خطرناک نیست؛ و زخمها در فرمهای خفیف بدون زخم بدون درمان میشوند. عوارض ناگوار این بیماری که بهندرت اتفاق میافتد شامل موارد زیر است:

سلولیت : این عفونت بالقوه جدی بر روی بافتهای زیرپوست شما تأثیر میگذارد و درنهایت به گرههای لنفاوی و جریان خون شما گسترش مییابد. سلولیت بدون درمان بهسرعت میتواند تهدیدکننده زندگی در فرد مبتلای به این بیماری باشد.

مشکلات کلیوی : یکی از انواع باکتریهایی که موجب بیماری زرد زخم میشوند همچنین میتواند بهکلیههاآسیب برساند.

زخم : زخمهایی وابسته به اکتیما یکی از عوارض این بیماری هستند که در فرم اکتیما بیماری شدید میتواند منجر به بروز زخم در فرد مبتلا شوند.

تشخیص بیماری زرد زخم
یک پزشک میتواند با نگاه کردن به پوست شما این بیماری را تشخیص دهد. در موارد نادر، پزشک ممکن است قادر به شناسایی موضوع عفونت نباشد و ممکن است در یک آزمایشگاه برای شناسایی باکتریهایی که باعث عفونت میشوند نیاز به آزمایش داشته باشد.

مدت انتظار
هنگامیکه درمان شروع میشود، بهبود از بیماری در طی زمانهای متفاوتی میتواند رخ دهد و عفونت باید در عرض یک یا دو هفته بهبود یابد.

پیشگیری از بیماری زرد زخم
برای کمک به پیشگیری از بروز بیماری زرد زخم، هرروز حمام یا دوش بگیرید و همیشه پوست خود را پاک نگهدارید. اگر پوست شما دچار بریدگی یا خراشیدگی شد یا با دچار جوشهای ناشی از تماس با پیچکهای سمی شد، حتماً آن منطقه را تمیز نگهدارید و از خراشیدگی جلوگیری کنید. اگر شما دارای بیماری زرد زخم هستید، میتوانید از طریق عدم تماس با ناحیه آسیبدیده و آلوده، از گسترش عفونت جلوگیری کنید. شما میتوانید عفونت را بهراحتی از یک مکان به مکان دیگر پخشکنید. برای جلوگیری از گسترش بیماری زرد زخم، بسیار مهم است که رویه بالش و ملحفه هرروز شسته شود. اقلام شخصی مانند صابون و حوله باید جدا از دیگر اعضای خانواده باشد. همبازیانی که افراد باپوست آلوده تماس میگیرند، ممکن است دچار بیماری زرد زخم شوند، بنابراین کودکانی که مبتلابه این بیماری هستند باید سعی کنند از تماس با دیگران جلوگیری کنند


پزشک آنلاین
.دکتر مریم ملکی [ متخصص پوست و مو ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: