کد خبر: ۱۹۵۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 14
باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست دبیرخانه انجمن های علمی گروه پزشکی که روز گذشته برگزار شد، حرکت در مسیر مرجعیت علمی را چشم اندازی عنوان کرد و گفت: در بیانات مقام معظم رهبری نیز بر مرجعیت علمی تاکید شده است.
شفاآنلاین>سلامت>لاریجانی گفت: سند برآورد نیروی انسانی موردنیاز نظام سلامت برای پنج سال آینده با استفاده از مطالعات صورت گرفته، تدوین شده است.

به گزارش شفاآنلاین،باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست دبیرخانه انجمن های علمی گروه پزشکی که روز گذشته برگزار شد، حرکت در مسیر مرجعیت علمی را چشم اندازی عنوان کرد و گفت: در بیانات مقام معظم رهبری نیز بر مرجعیت علمی تاکید شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: تمام بخش های کشور اعم از دولتی و خصوصی باید در مسیر دستیابی به مرجعیت علمی با یکدیگر همکاری کنند.
 
لاریجانی انجمن های علمی گروه پزشکی را به عنوان یکی از نهادهای مهم همکار وزارت بهداشت دانست و گفت: بسیاری از کشورهای دنیا و منطقه تجارب خوبی در این مسیر طی کرده اند و لازم است ما در جمهوری اسلامی ایران با استفاده از این الگوها و بومی سازی آن در مسیر توسعه کشور حرکت کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، کشور چین را به عنوان مثالی از کشورهایی که در مسیر مرجعیت حرکت کرده اند ذکر کرد و گفت: تجارب ارزشمندی در حوزه آموزش عالی در این کشور وجود دارد که می توان در کنار تجارب سایر کشورها از آن استفاده کرد.

وی به تجارب ملی و سابقه برنامه ریزی در آموزش علوم پزشکی کشور اشاره کرد و گفت: برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به عنوان نقشه راه این حوزه با همکاری تمام ذینفعان و از جمله انجمن های علمی طراحی شده و حدود 3 سال است که از اجرای این برنامه ها در سطح کشور می گذرد.

لاریجانی نگاه جدید به ساختار دانشگاه ها و گروه های آموزشی،‌ تحول در پذیرش دانشجو، تحول در برنامه های آموزشی، ارتقای استانداردهای آموزش علوم پزشکی، تمرکز بر توانمندی های دانشگاه ها در بستر توسعه آمایش سرزمینی و توسعه بین المللی آموزش علوم پزشکی را به عنوان محورهای مهم برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی برشمرد و گفت: اجرای این برنامه ها دستاوردهای چشمگیری برای کشور داشته است.
افزایش 18.5 درصدی تعداد دانشجویان در 4 سال گذشته
وی افزود: طی چهار سال گذشته 18.5 درصد تعداد دانشجویان و تعداد اعضای هیئت علمی حدود 30 درصد افزایش یافته است.
 
معاون آموزشی وزارت بهداشت به رشد اعتبارات آموزشی دانشگاه ها و همچنین توسعه برنامه های بازآموزی اشاره کرد و گفت: طی این برنامه تمام دانشگاه ها و بیمارستان های آموزشی اعتباربخشی شده اند و این برنامه دیدگاه جدیدی را در دانشگاه‌ها ایجاد کرد و باعث شده تا استانداردهای آموزشی در دانشگاه‌ها ارتقا یابد.

لاریجانی به راه اندازی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی اشاره و اظهار کرد: سه فراخوان در این مرکز منتشر شده و بیش از هزار طرح پژوهشی در این مرکز در دست اجراست، انجمن های علمی گروه پزشکی می توانند با همکاری این مرکز طرح های جامعی در زمینه رشته های تخصصی خود پیش برند.
ترسیم نقشه راه برای ایجاد دانشگاه های نسل سوم در کشور
وی به حرکتی که در مسیر دانشگاه های نسل سوم در کشور ایجاد شده اشاره کرد و گفت: نقشه راه دانشگاه ها در این زمینه ترسیم شده و برنامه ریزی لازم برای توسعه مفاهیم نوآوری و کارآفرینی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی صورت گرفته است.

رئیس کمیسیون انجمن های علمی گروه پزشکی پاسخگویی به نیازهای نظام سلامت را از محورهای مهم این برنامه ها دانست و گفت:‌ دوره تخصصی پزشکی خانواده راه اندازی شده و مرکز ملی آموزش های مهارتی یکی از اقدامات مهمی است که برای تامین نیازهای نظام سلامت با استفاده از آموزش های کوتاه مدت صورت گرفته است.

گزارش سال اول اجرای مصوبه سند آمایش سرزمینی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است، بسیار مورد استقبال قرار گرفت و بر استفاده از این الگو در سایر بخش های مرتبط با آموزش عالی تاکید شد

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: سند برآورد نیروی انسانی موردنیاز نظام سلامت برای 5 سال آینده با استفاده از مطالعات صورت گرفته در کشور تدوین شده است. این برآورد برای رشته های تخصصی و مناطق آمایشی در حال تدوین است و انجمن های علمی می توانند کمک زیادی در تدوین این سند داشته باشند.

وی با بیان اینکه حدود 2 سال از اجرای سند آمایش سرزمینی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده می گذرد، گفت: گزارش سال اول اجرای این مصوبه در شورای عالی انقلاب فرهنگی بسیار مورد استقبال قرار گرفت و تاکید شد سایر بخش های مرتبط با آموزش عالی نیز از این الگو استفاده کنند.

دکتر لاریجانی گفت: بسیاری از گسترش های آموزش علوم پزشکی در قالب مناطق آمایشی انجام می شود به عنوان مثال مجوز ایجاد رشته های تخصصی تنها به مناطق آمایشی ارائه می شود و در شوراهای تخصصی مختلف کشور مجوزها به مناطق داده می شود. از این طریق تمامی دانشگاهها و دانشکده های مستقر در منطقه از این گسترش ها بهره مند می شوند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به توسعه ماموریت گرایی در دانشگاههای علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: از این طریق اقدامات خوبی در سطح ملی توسط دانشگاههای علوم پزشکی کشور انجام شده؛ به عنوان مثال اعتباربخشی موسسه ای دانشگاهها توسط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و بازنگری کوریکولوم دندانپزشکی عمومی توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است.

لاریجانی به اقدامات صورت گرفته در حوزه اعتلای اخلاق حرفه ای و بازمهندسی شورای عالی اخلاق پزشکی اشاره کرد و گفت:‌ انجمن های علمی به عنوان نهادهای تخصصی می توانند نقش چشمگیری در اعتلای اخلاق حرفه ای در میان اعضا و مخاطبان خود داشته باشند.

وی با بیان اقداماتی که در راستای توسعه بین المللی آموزش علوم پزشکی کشور شده است، گفت: سه هزار دانشجوی خارجی در حوزه علوم پزشکی کشور مشغول به تحصیل هستند و ظرفیت های بسیاری برای گسترش تعاملات بین المللی در علوم پزشکی ایران وجود دارد.
تدوین سند برآورد نیروی انسانی، مورد نیاز نظام سلامت است
رئیس کمیسیون انجمن های علمی گروه پزشکی گفت: نقشه آمایش بین المللی تدوین شد و دفاتر همکاری با کشورهای مختلف در دانشگاههای علوم پزشکی کشور تشکیل شده و با تحول در نظام های ارزشیابی دانشگاههای خارجی اقدامات خوبی در زمینه گسترش های بین الملل آموزش علوم پزشکی صورت گرفته است.
 
لاریجانی به گسترش آموزش مجازی و تاسیس دانشگاه علوم پزشکی مجازی اشاره و عنوان کرد: دوره های مجازی بسیاری راه اندازی شده و به زودی دانشگاهها می توانند دروس خود را در سامانه دانشگاه مجازی قرار دهند و این آمادگی وجود دارد تا دروس تئوری تمامی رشته ها به صورت مجازی برگزار شود.
وزارت بهداشت مجوز برگزاری آزمون‌های بین المللی را دارد
وی افزود: وزارت بهداشت مجوز دارد تا بتواند بسیاری از آزمون های بین المللی را برگزار کند. همچنین اقداماتی نیز در زمینه ارتقای آزمون های علوم پزشکی کشور صورت گرفته است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به ظرفیت انجمن های علمی گروه پزشکی و همکاری این انجمن ها با وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: انجمن ها می توانند نقش چشمگیری در تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی داشته باشند.

رئیس کمیسیون انجمن های علمی گروه پزشکی اضافه کرد: انجمن ها با همکاری یکدیگر می توانند نقش مهمی در توسعه علوم بین رشته ای داشته باشند.
 
لاریجانی، همکاری در بازنگری برنامه های آموزشی، همکاری در طراحی الگوهای نوین ارائه خدمات و تلاش در جهت کسب مرجعیت علمی در برخی حیطه های تخصصی را از بسترهایی برشمرد که انجمن های علمی میتوانند در آن نقش داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه حوزه آموزش عالی سلامت از انجمنها حمایت می کند اظهار داشت: يكی از مهمترين اقداماتی كه نياز به ساماندهی دارد، راه‌اندازی شبكه اطلاعات منسجم از انجمن هاست تا هر فردی با مراجعه به اين شبكه بتواند اطلاعات خوبی از انجمن ها، مسير حركت آنها و اعضای آنها داشته باشد. اين شبكه همچنين امكان تبادلات علمی ميان انجمن ها را نيز تسهيل خواهد كرد.
 
لاریجانی در پایان ابراز امیدواری کرد تا از طریق همکاری دوسویه و با بهره برداری از ظرفیت های علمی و اجرایی انجمن های علمی زمینه های تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت و سایر حوزه های نظام سلامت فراهم شود.
 
برچسب ها: سلامت ، بهداشت ، آموزش
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: