کد خبر: ۱۹۵۴۴۴
تاریخ انتشار: ۰۵:۴۵ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 14
هرچند خوردن غذاهایی با بوی بسیار تند می تواند باعث بدبو شدن نفس انسان شود ، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یکی از عوامل اصلی در ایجاد بوی بد و تعفن آور دهان می باشد .

شفا آنلاین>سلامت>در حالی که بوی بد دهان می تواند تنها به عنوان یک اتفاق آزار دهنده بعد از خوردن ناهار روزانه شما باشد ، در عین حال می تواند نشان دهنده شرایط خاص و یا حتی یک نوع بیماری باشد.

به گزارش شفا آنلاین:از انسداد روده تا عفونت دندانی می توانند عوامل موثری باشند که منجر به ایجاد بوی آزاردهنده دهان باشد.
در اینجا ما شرح مفصلی از شش دلیل شایع ایجاد بوی بد دهان<Bad Breath> را ارائه می دهیم.

    عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

هرچند خوردن غذاهایی با بوی بسیار تند می تواند باعث  بدبو شدن نفس انسان شود ، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یکی از عوامل اصلی در ایجاد بوی بد و تعفن آور دهان می باشد .
عوامل اصلی زمینه ساز بیماریهای دهان و دندان، عبارتند از :
شست و شوی نادرست دهان و دندان ،خشکی مزمن دهان ، التهاب دهان، بینی و گلو  ،داروهایی که باعث ایجاد خشکی دهان می شوند ، عفونت های دهان و سیگار کشیدن
اگر فردی به هداشت دهان خود توجه نماید و آن را بهبود بخشد ولی همچنان بوی بد دهان ادامه یابد، بایستی به پزشک مراجعه کند.

     عفونت سینوس ها

سینوس ها محفظه های پر از هوا در صورت می باشند. وقتی مایعی در سینوس ها به دام بیافتد ، می تواند منجر به رشد میکروب ها در سینوس ها و ایجاد عفونت شود. وجود باکتری و مخاط زیاد در سینوس ها می تواند منجر به تنفس بدبوی ما شود.
علائم دیگر عفونت سینوس ها  عبارتند از:
آبریزش بینی ، تخلیه ترشحات سینوس ها به داخل بینی و دهان ، خستگی و تب، درد و احساس فشار در صورت ، سرفه های خلط دار و کاهش حس بویایی
به علت آنکه در خیلی از موارد، عامل عفونت، ویروسی است  با چند روز استراحت و مصرف مایعات این عفونت ها بدون نیاز به مصرف آنتی بیوتیک  بهبود می یابند.

    رفلاکس معده به مری

رفلاکس نوعی بیماری گوارشی است که در آن محتویات معده به خصوص محتویات اسیدی از معده به  مری باز می گردد که به علت مخلوط بودن این محتویات اسیدی با غذاهای نیمه هضم شده و هضم نشده و باکتری های موجود در این محتویات منجر به بوی بد دهان می شود.
علائم دیگر رفلاکس عبارتند از:
احساس سوزش در قفسه سینه یا گلو معمولا به عنوان سوزش سر دل شناخته می شود، مشکلات در  بلعیدن، پوسیدگی دندان ها حالت تهوع ، مشکلات تنفسی و استفراغ

     آبسه های دندانی

آبسه های دندانی از عفونت های شدید دندانی هستند که مغز دندان ها پوسیده می شود و این ممکن است منجر به عفونت باکتریایی شود که ایجاد درد، تورم و بوی بد دهان شود. باید برای درمان آبسه های دندانی به پزشک مراجعه کرد تا راه کارهای درمانی آن را پیگیری کند.

     استفراغ طولانی مدت

هرکسی که استفراغ مستمر را در بیش از یک روز داشته باشد ممکن است با بوی بد و تعفن آور دهان روبرو شود که علت این بو ترکیبی از : خشکی دهان ،   محتوای اسیدی معده که از دهان عبور کرده است،  باکتری یا ویروس  و خود استفراغ است.

      انسداد روده

انسداد روده زمانی رخ می دهد که روده کوچک یا روده بزرگ مسدود شده باشد و دیگر نتواند مواد غذایی هضم شده را در  بدن انتقال دهد. هنگامی که روده مسدود می شود، مدفوع عبور نمی کند و باز می گردد ، که می تواند منجر به نفس بسیار بد بو شود. تومور، تحرک ضعیف روده یا زخم های ناشی از جراحی می تواند منجر به انسداد روده شود. از دیگر عوامل ایجاد انسداد روده غذاهای بلعیده شده و بیماری های مربوط به جدار روده مثل بیماری کرون می باشد.
علاوه بر بوی بد دهان ، فرد مبتلا به انسداد روده ممکن است این موارد را تجربه کند:
درد شکم ، نفخ شکم و ناتوانی در عبور گاز ، حالت تهوع ، ضربان قلب سریع و استفراغ
انسداد روده ها جدی و گاهی اوقات تهدید کننده زندگی است و باید سریعا به پزشک مراجعه کرد تا اقدامات درمانی را پیش گرفت.
 
در نهایت اگر هیچ کدام از این عوامل و یا وعده غذایی که میل شده  عامل ایجاد بوی بد دهان نبود ، باید به پزشک مراجعه کرد.medicalnewstoday
 


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: