کد خبر: ۱۹۵۲۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 11
در سال گذشته ۱۱.۴ مورد پیوند عضو به ازای ۱ میلیون نفر و ۹۲۰ اهدا کننده مرگ مغزی با میانگین ۳ عضو گزارش شد
شفا آنلاین>سلامت>مراسم بزرگداشت 5000 اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با حضور مسئولان، خانواده‌های اهداء کننده و برخی از هنرمندان و ورزشکاران در مرکز همایشهای رایزن برگزار شد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر سید محمد کاظمینی رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماریهای خاص در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این مراسم با اشاره به تصویب قانون اهدای عضو  در سال ۸۱ در هیئت دولت و آغاز فعالیت تشکیلات پیوند عضو، گفت: این برنامه از همان سال با پذیرش منطقی مردم به خوبی اجرا شد و هر ساله آمار پیوند در کشور افزایش یافت.

وی با بیان اینکه ایران در منطقه و در میان سایر کشورها در قاره های آسیا و آفریقا، بالاترین آمار پیوند عضو از بیمار مرگ مغزی را دارد، افزود: در سال گذشته ۱۱.۴ مورد پیوند عضو به ازای ۱ میلیون نفر و ۹۲۰ اهدا کننده مرگ مغزی با میانگین ۳ عضو گزارش شد.

به گفته وی، ۶۰ درصد از موارد پیوند کلیه از بیماران مرگ مغزی(Brain death) صورت می گیرد.

وی در پایان اظهار کرد: اکنون ۲۴ واحد فرآهم آوری و ۳۰ واحد شناسایی مرگ مغزی در کشور فعال است که بیمارستان مسیح دانشوری یکی از فعالترین واحدهای فراهم آوری است.

بر اساس گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با اشاره به روند رو به رشد پیوند اعضا در کشور، وجود اساتید فرهیخته و حمایت های دولت و مجلس را از عوامل گسترش روز به روز مراکز پیوند در کشور دانست.

دکتر حمیدرضا جماعتی، قائم مقام مرکز پزشکی دکتر مسیح دانشوری هم ضمن خوشامدگویی به مسئولان، هنرمندان و ورزشکاران حاضر در جمع، با اشاره به تاریخچه پیوند اعضا در کشور، بیان کرد: اولین عضوی که بعد از تصویب قانون، پیوند شد، کبد بود که به بیمارستان نمازی منتقل شد. پنج هزارمین و آخرین عضو پیوندی که تا امروز در بیمارستان مسیح دانشوری انجام شد نیز کبد بود که به بیمارستان بوعلی انتقال یافت.

به گفته وی، در بیمارستان مسیح دانشوری، سالانه ۴۰۰ مورد پیوند عضو انجام می شود.

دکتر جماعتی در پایان یادآور شد: از پنج هزار پیوند عضو(Organ transplant) در بیمارستان مسیح دانشوری، ۵۳ مورد پیوند پانکراس، ۹۰ مورد پیوند ریه، ۳۸۳ مورد پیوند قلب و ۴۵۰۰ مورد پیوند کبد و کلیه بوده است.

جشن پنج هزارمین پیوند عضو بیمارستان دکتر مسیح دانشوری، با حضور دکتر جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، دکتر کاظمینی، رییس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت، دکتر جماعتی، قائم مقام مرکز پزشکی دکتر مسیح دانشوری، دکتر سیم فروش متخصص اورولوژی، جمعی از بازیگران، ورزشکاران و خانواده های اهدا کنندگان، برگزار شد.

در پایان این مراسم از پزشکان و پرسنل بیمارستان دکتر مسیح دانشوری و بازیگران و ورزشکاران حامی اهدای عضو از جمله کامران تفتی، علیرغم نورایی، افشین هاشمی، الهام پاوه نژاد، آرش زی نوری مجری صدا و سیما و حمید درخشان مربی فوتبال و علی خسروی داور بین المللی فوتبال تقدیر به عمل آمد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: