کد خبر: ۱۹۵۲۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۵ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 11
چربی های اشباع نشده در زنجیر هیدروکربن، دارای یک اتصال دوگانه کربن و کربن هستند که در دمای اتاق، آنها معمولا مایع باقی می مانند و در زمان سرد شدن، جامد می شوند
شفا آنلاین>تغذیه>رژیم غذایی غنی از چربی‌های اشباع نشده گیاهی می‌تواند تاثیرات مفیدی بر سلامتی داشته باشد.

به گزارش شفا آنلاین،چربی های اشباع نشده در زنجیر هیدروکربن، دارای یک اتصال دوگانه کربن و کربن هستند که در دمای اتاق، آنها معمولا مایع باقی می مانند و در زمان سرد شدن، جامد می شوند.

بنا بر این گزارش، دو منبع چربی در رژیم غذایی(diet) انسان وجود دارد: غذاهای گیاهی مانند آووکادو، آجیل، کره بادام زمینی، روغن زیتون، روغن کنجد و سایر روغن های گیاهی و غذاهای حیوانی، از جمله گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ و محصولات لبنی پر از چربی.

بر پایه دستورالعمل سازمان WHO، میزان مصرف چربی باید تا ۳۰درصد از کل کالری مصرفی و به صورت اشباع نشده باشد.

از آنجا که چربی های غیر اشباع در غذاهای حیوانی و گیاهی وجود دارد و حاوی مواد مغذی متفاوت هستند، ببنیم که منبع چربی ها باید قابل توجه باشد یا خیر.

در تحقیقات به عمل آمده، نتایج جالبی به دست آمده است؛

* داشتن رژیم غذایی غنی از چربی غیر اشباع گیاهی، به علت ریسک کمتر در این چربی ها، خطر ابتلا به سرماخوردگی را 16 درصد کاهش داد.

* جایگزینی 2 تا 5 درصد کالری حاصل از چربی های اشباع شده، قندهای ساده و سایر کربوهیدرات های تصفیه شده با همان مقدار کالری از چربی های غیر اشباع گیاهی، 10-15 درصد ریسک ابتلا به بیماری های قلبی(Heart disease) را کاهش می دهد.

* جایگزینی 5 درصد از کل کالری با چربی های مونو اسید حیوانی و گیاهی، باعث کاهش ۲۴ تا ۲۶ درصدی این ریسک می شود.

گفتنی است، این نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده های مشاهداتی است که تنها قادر به تعیین ارتباط بین انواع چربی های غیر اشباع و خطر مرگ است.

این نتایج بر اهمیت منبع و مقدار اسیدهای چرب غنی شده در رژیم تأکید دارند، که باید بیشتر اسیدهای چرب اشباع نشده از منابع گیاهی و از منابع حیوانی مصرف کنیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: