کد خبر: ۱۹۵۱۰۵
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 11
افزایش ترشح هورمون گلوکوکورتیکوئیدی کورتیزول منجر به سندرم کوشینگ می‏‌شود، که نوعی اختلال متابولیک است، این سندروم متابولیسم کربوهیدرات، پروتئین و چربی را تحت تأثیر قرار داده و با چاقی، فشار خون بالا و سطح بالای کورتیزول شناخته می‏‌شود.
شفا آنلاین>سلامت>اگر به سندروم کوشینگ <Cushing's syndrome>که نوعی اختلال متابولیک است مبتلا باشید ولی آن را درمان نکنید، این بیماری می‌تواند منجر به از دست دادن استخوان، شکستگی استخوان، از دست دادن عضلات و ضعف، فشار خون بالا، دیابت نوع 2، عفونت، بزرگ شدن تومور هیپوفیزو سنگ کلیه شود.


به گزارش شفا آنلاین:افزایش ترشح هورمون گلوکوکورتیکوئیدی کورتیزول منجر به سندرم کوشینگ می‏‌شود، که نوعی اختلال متابولیک است،  این سندروم متابولیسم کربوهیدرات، پروتئین و چربی را تحت تأثیر قرار داده و با چاقی، فشار خون بالا و سطح بالای کورتیزول شناخته می‏‌شود.


افزایش فیزیولوژیک کورتیزول در استرس سه ماهه آخر بارداری و کسانی که ورزش سنگین انجام می ‏دهند وجود دارد،‌ همچنینحالات پاتولوژیک افزایش کورتیزول شامل سندرم کوشینگ اگزوژن (برون ‏زا) یا آندروژن (درون ‏زا) و چند وضعیت روانی شامل افسردگی، بی ‌اشتهای عصبی و اختلال پانیک است.

شایع‌ترین علت ابتلا به این سندروم، مصرف بیش از حد داروهای کورتیکواستروئیدی مانند پردنیزون در دوزهای بالا برای مدت طولانی است. این داروها معمولا برای جلوگیری از رد پیوند تجویز می‌شوند. همچنین برای درمان بیماری‌های التهابی مانند لوپوس و آرتریت نیز استفاده می‌شوند. همچنین دوزهای بالای استروئیدهای تزریقی برای درمان درد کمر نیز می‌تواند سندروم کوشینگ را ایجاد کند.

باید به این نکته توجه کرد که استروئید دوز پایین در فرم استنشاقی، برای کسانی که آسم دارند یا در پماد و کرم‌هایی که برای درمان اگزما به کار می‌رود باعث ایجاد سندروم کوشینگ نمی‌شوند.

برای  ابتلا به این سندروم علل دیگری نیز وجود دارد که شامل:

    تومور غده هیپوفیز که در آن غده هیپوفیز هورمون بیش از حد آدرنوکورتیکوتروپیک ترشح می‌کند.
    سندروم ACTH که سبب ایجاد تومورهایی می‌شود که معمولا در ریه، پانکراس، تیروئید یا غده تیموس رخ می‌دهد.
    اختلال یا تومور در غده آدرنال
    سندروم خانوادگی کوشینگ یکی دیگر از علل احتمالی است. سندروم کوشینگ معمولا به ارث نمی‌رسد اما ممکن است عامل ارثی برای ایجاد و گسترش تومورهای غدد درون ریز باشد.

علائم سندروم کوشینگ چیست؟

افزایش بیش از حد کورتیزول سبب رسوب بافت چربی در بعضی از نقاط خاص بدن می‏‌شود، به ویژه در قسمت فوقانی صورت(که حالت مشخصه چهره ” ماه مانند ” را به وجود می‌‏آورد)، ناحیه بین دو کتف (که کوهان بوفالو را می‌ سازد) و قسمت میانی و احشایی که باعث ” چاقی تنه‌‏ای ” می‌‏شود.

صورت  فرد مبتلا به سندروم کوشینگ ظاهری گلگون دارد که این حالت حتی در غیاب هر گونه افزایش در غلظت گلبول‏‌های قرمز خون دیده می‌‏شود، همچنین آکنه، خستگی، ضعف عضلانی، عدم تحمل گلوکز،افزایش تشنگی، افزایش ادرار، از دست دادن استخوان (پوکی استخوان)،فشار خون بالا، سردرد، اختلال شناختی و عملکردی، اضطراب، تحریک‌پذیری، افسردگی و افزایش بروز عفونت‌ها از دیگر علائم ابتلا به این بیماری هستند.

بر اساس این گزارش، این بیماری ممکن است در زنان باعث رویش موهای زائد در صورت و بدن و همچنین قاعدگی بی‌نظم یا قطع قاعدگی شده و در مردان به اختلال نعوظ، از دست دادن میل جنسی و کاهش باروری بیانجامد، همچنین کودکان مبتلا به این بیماری معمولا چاق هستند و رشد سریع‌تری دارند.طبنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: