کد خبر: ۱۹۴۹۲۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 10
در بالای هریک از کلیه‌ها یک غده کوچک فوق کلیوی قرار دارد که اعمال آن بسیار حیاتی است.

شفا آنلاین>سلامت>یک فوق تخصص غدد با تشریح بیماری آدیسون دلایل ابتلا به این بیماری را تشریح کرد.  

به گزارش شفا آنلاین:دکتر علیرضا هجرتی درباره بیماری آدیسون با بیان اینکه این بیماری نارسایی غدد فوق کلیوی <Adrenal glands>است، اظهار کرد: در بالای هریک از کلیه‌ها یک غده کوچک فوق کلیوی قرار دارد که اعمال آن بسیار حیاتی است.

وی با اشاره به اینکه وظیفه غدد فوق کلیوی تنظیم فشار خون و میزان املاح خون مانند سدیم و پتاسیم است، ادامه داد: این غدد با ترشح کورتیزول در زمان استرس باعث مقابله با شرایط استرس در بدن میشوند.

این فوق تخصص غدد با تاکید براینکه مواردی همچون عفونت‌ها، التهاب‌ها، ضربات وارده به بدن و نیازهای فیزیولوژیک مانند ترس نیاز بدن به کورتیزول را افرایش می‌دهند، خاطرنشان کرد: غدد فوق کلیوی میزان این هورمون را افزایش می‌دهد و اگر غدد فوق کلیوی نتوانند کار خود را درست انجام دهند، باعث کاهش کورتیزول در بدن می‌شود که این حالت را بیماری آدیسون می‌نامند.

وی شایع‌ترین علت ایجاد مشکل در فعالیت غدد فوق کلیوی را التهاب خودایمن این غدد یا آدرنالین‌اوتوایمون دانست و افزود: همچنین عفونت‌هایی مانند سل نیز می‌توانند غدد فوق کلیوی را تحت تاثیر قرار دهد، همچنین باکتری مننگوکوک باعث ایجاد بیماری مننژیت شده و می‌توانند غدد فوق کلیوی را دچار مشکل کنند، مصرف داروهای ضد انعقاد و ضربه‌ها می‌توانند این غدد را تخریب کرده و از کار بیندازند.

هجرتی عنوان کرد:‌سرطان اولیه فوق کلیوی یا سرطان‌هایی که این غدد را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند، نیز می‌تواند کارکرد این غدد را با چالش مواجه کند.

این استاد دانشگاه درخصوص علائم ابتلا به بیماری آدیسون بیان کرد: ضعف، بی‌حالی، خستگی‌پذیری زودرس، کاهش تحمل سرما و گرما، افت فشار خون، عدم توانایی برای ایستادن طولانی مدت،‌سرگیجه و افت فشار زمان بلند شدن از زمین،‌کاهش وزن از علائم این بیماری هستند همچنین مبتلایان به آدیسون دچا کاهش سدیم خون و اجمع بیش از حد پتاسیم در خون می‌شوند که علت آن نیز مشکل در عملکرد غده فوق کلیوی است.

وی اضافه کرد: درافرادی که بیماری‌ زمینه‌ای ابتلا به آدیسون را دارند یا دچار بیماری حادی هستند که علائم مذکور را دارد هورمون کورتیزول در خون و ادرار را اندازه‌گیری کرده و و در صورت تشخیص ابتلا به آدیسون به دنبال علت ابتلا خواهیم بود.

هجرتی با بیان اینکه از طریق گرفتن ام‌آر‌آی و سی‌تی‌اسکن می‌تواند غدد فوق کلیوی را بررسی کرد، تصریح کرد: گاهی علت نارسایی این غدد مربوط به غده هیپوفیز است به این معنا که ماده ای‌سی‌تی‌اچ که از هیپوفیز به غدد فوق کلیوی ترشح کرده و آنها را به کار می‌اندازد دچار کاهش ترشح شده و باعث نارسایی این غدد می‌شود،‌همچننی تخریب ناشی از تومور در این غدد و التهاب غده هیپوفیز نیز می‌تواند باعث کم‌کاری این غدد و ابتلا به آدیسون شود.

این فوق تخصص غدد خاطرنشان کرد: اگر علت ابتلا به آدیسون قابل درمان باشد آن را درمان می‌کنیم اما اگر علت آن ناشی از بیماری‌های غیرقابل درمان مانند تخریب غدد فوق کلیوی باشد فرد باید تا آخر عمر دارو مصرف کند تا هورمون کورتیزول وی تامین شود.

وی تاکید کرد: برخی داروهای غیر مجاز که در ماهواره‌ تبلیغ می‌شوند حاوی کورتون هستند، افرادی که با مصرف این نوع داروها مقدار زیادی کورتون را وارد بدن خود می‌کنند و بعد از مدتی مصرف خود را قطع می‌کنند دقیقا دچار علائمی مانند بیماری آدیسون می‌شوند که پزشک با گرفتن شرح حال بیمار و داروهایی که در گذشته استفاده کرده می‌تواند به این موضوع پی ببرد.

این استاد دانشگاه گفت: کاهش کارکرد غدد فوق کلیوی در افرادی که به دلیل مصرف داروی حاوی کورتون دچار این مشکل می‌شوند معمولا قابل درمان است.طبنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: