کد خبر: ۱۹۴۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 09
نوزاد تا دو سالگی از نظر ایمنی بدن در سطح پایینی است و شیر مادر بهترین تغذیه برای کودک و سبب افزایش ایمنی بدن نوزاد است
شفاآنلاین>سلامت> کارگاه آموزشی «ترویج تغذیه با شیر مادر» با حضور کارشناسان توسط علوم پزشکی شیراز آغاز به کار کرد که در آن بر اهمیت شیر مادر برای افزایش ایمنی بدن نوزاد تاکید شد.

به گزارش شفاآنلاین، عضو هیات علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشیار کودکان که به عنوان مدرس در این کارگاه حضور داشت با اشاره به اهمیت تغذیه نوزاد با شیر مادر، گفت: نوزاد تا دو سالگی از نظر ایمنی بدن در سطح پایینی است و شیر مادر بهترین تغذیه برای کودک و سبب افزایش(Increase) ایمنی بدن نوزاد است.

دکتر خلیل فریور افزود: در شیر مادر بیش از ۷۰۰ نوع مواد پروبیوتیک شناسایی شده است که به هضم شیر و ایمنی دستگاه گوارش و روده نوزاد، کمک می کند.

او اضافه کرد: نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، اگر با عوامل بیماری زا مواجه شوند، کمتر از نوزادان دیگر به بیماری مبتلا می شوند.

این متخصص اطفال و عضو انجمن کودکان کشور، شیر مادر را در افزایش ایمنی بدن نوزاد و کاهش آسم و چاقی در کودک موثر دانست و گفت: همچنین بر اساس بررسی های انجام شده اگر نوزاد تا ۶ ماه نخست تولد، از شیر مادر تغذیه کند، میزان مرگ و میر نوزادان پس از تولد کاهش می یابد؛ به همین دلیل نوزاد باید در ۶ ماه نخست تولد، تنها از شیر مادر تغذیه کند.

وی  یادآور شد: به شیر مادر «خون سفید» می گویند؛ زیرا همه عوامل دفاعی خون، در شیر مادر وجود دارد.

در ادامه این کارگاه آموزشی، سرپرست معاونت فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با تاکید بر افزایش اهمیت تکامل از ابتدای کودکی و بهداشت مادر و کودک در دنیای امروز، گفت: تکامل نوزاد شامل دوران پیش از تولد تا پس از تولد می شود و اگر کودک بتواند تا سن ۶ سالگی، تمام اتصالات نورونی را تامین کند، انسان کامل و توانمندی خواهد شد.

دکتر محمدرضا ذاکری تکامل را وابسته به عوامل بسیاری دانست و گفت: یکی از مهمترین عوامل، تغذیه است و در این زمینه، هیچ چیز جایگزین شیر مادر نیست؛ به استثنای برخی موارد مانند بعضی از بیماری ها(diseases)، شیر مادر بهترین تغذیه برای کودک است.

او با اشاره به اجرای برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر از سالیان گذشته در کشور، به دستاوردهای مثبت این اقدام اشاره کرد.

دکتر ذاکری با بیان اهمیت دسترسی مادر و کودک به محیطی آرام و مناسب برای فرآیند شیردهی، از راه اندازی "اتاق شیردهی" در فرودگاه های کشور به عنوان یکی از اقدامات موثر وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی کشور در این زمینه، خبر داد.

فعالیت ۳۳ بیمارستان دوستدار کودک در فارس

مسئول  برنامه نوزادان و کودکان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: کارگاه ۲۰ ساعته شیر مادر در چهار روز، ویژه تمامی کارشناسان شیر مادر در شبکه های بهداشت تحت پوشش دانشگاه و کارشناسانی که مشاوره شیر مادر را در شبکه های بهداشتی انجام می دهند، برگزار می شود.

دکتر ثریا زحمتکش هدف از برگزاری این کارگاه را آشنایی کارشناسان شیر مادر و مشاوران شیردهی با اهمیت تغذیه ساعت نخست تولد نوزاد و مزایای شیر مادر و برنامه های مربوط به ترویج تغذیه با شیر مادر عنوان کرد.

او همچنین از بررسی و ارزیابی عملکرد و اقدامات بیمارستان های دوستدار کودک به عنوان یکی دیگر از برنامه های این کارگاه چهار روزه، خبر داد.

مسوول برنامه نوزادان و کودکان معاونت بهداشتی دانشگاه با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۳ بیمارستان تحت پوشش دانشگاه در فارس به عنوان بیمارستان "دوستدار کودک" فعالیت دارند، ادامه داد: یازده بیمارستان دیگر نیز داوطلب دریافت لوح دوستدار کودک هستند که از بین آنها، از سه بیمارستان کوثر، MRI و بیمارستان خرم بید بازدید می شود و در صورت فراهم بودن تمامی شرایط موردنیاز، به عنوان بیمارستان دوستدار کودک معرفی می شوند و لوح بیمارستان دوستدار کودک به آنان تعلق می گیرد.

دکتر زحمتکش با معرفی مهم ترین اقداماتی که یک بیمارستان باید برای دریافت لوح دوستدار کودک انجام دهد، توضیح داد: به عنوان مثال؛ امکان هم اتاقی بودن مادر و فرزند مهیا باشد، تماس پوست با پوست باید در ساعت نخست تولد بین مادر و نوزاد انجام شود، تمامی کارکنان در زمینه مشاوره شیردهی به مادر آموزش دیده باشند، تمامی شرایط شیردوشی برای مادر فراهم شود، همچنین در صورت بیمار بودن نوزاد یا بستری بودن در بخش NICU شرایط تغذیه با شیر مادر برای نوزاد فراهم باشد.

او در ادامه گفت: بیمارستان های دوستدار کودک هر ۶ ماه یکبار بازدید و بررسی می شوند و اگر هر کدام از شرایط لازم برای دوستدار کودک بودن را نداشته باشد، لوح دوستدار کودک از بیمارستان گرفته می شود.

دکتر زحمتکش در پایان، از برنامه ریزی و پیگیری دانشگاه علوم پزشکی برای ایجاد مکان هایی به عنوان اتاق شیردهی در اماکن عمومی سطح شهر مانند فرودگاه، مترو، ایستگاه راه آهن و سالن های انتظار بیمارستان ها، خبر داد.

این کارگاه آموزشی، به مدت چهار روز در مجتمع ولایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، برگزار می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: