کد خبر: ۱۹۴۹۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۰ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 08
رئیس آزمایشگاه پیش‌ بالینی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به انجام تحقیقات جهت درمان بهتر سرطان، سلول‌درمانی و پزشکی هسته‌ای در آزمایشگاه پیش‌بالینی خبر داد و گفت: ۶ دستگاه تصویربرداری توسط مهندسان ایرانی در این زمینه ساخته شده است.

شفاآنلاین>سلامت>رئیس آزمایشگاه پیش‌ بالینی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به انجام تحقیقات جهت درمان بهتر سرطان، سلول‌درمانی و پزشکی هسته‌ای در آزمایشگاه پیش‌بالینی خبر داد و گفت: ۶ دستگاه تصویربرداری توسط مهندسان ایرانی در این زمینه ساخته شده است.

به گزارش شفاآنلاین،محمدرضا آی در نشست خبری که در ارتباط با اولین سمپوزیوم کاربرد تصویربرداری در تحقیقات پیش بالینی برگزار شد، اظهار داشت: همه اقدامات در حوزه پزشکی اعم از داروهای مصرفی، روش‌های درمانی، جراحی و... قبل از آنکه برای انسان اجرا شود باید مورد تست قرار گیرد و برهمین اساس ابتدا به دلیل اینکه فیزیولوژی موش شبیه انسان است روش‌های درمانی را ابتدا بر روی این حیوانات آزمایش می‌کنند.

وی افزود: اگر این تست و آزمایش‌ها منجر به نتیجه شد پس از آن وارد فاز کلینیکی می‌شویم. ولی باید توجه داشت که قبل از آن باید تصویربرداری‌های لازم را انجام داده باشیم.

رئیس آزمایشگاه پیش‌ بالینی ادامه داد: قلب موش در مقایسه با قلب انسان تقریباً 2500 بار حجم کوچک‌تری دارد و با استفاده از دستگاه‌هایی که برای انسان بوده قطعاً نمی‌توانیم نتیجه خوبی را برای تست‌های قلب موش به دست آوریم لذا این مسئله تجهیزات قوی می‌طلبد که از آنجایی که در ایران دستگاه‌های با تکنولوژی بالا را در تحریم هستیم لذا تصمیم گرفتیم خودمان این تجهیزات را بسازیم.

آی با بیان اینکه خوشبختانه موفق شدیم علم را در این زمینه به تکنولوژی و محصول تبدیل کنیم، گفت: در حال حاضر در آزمایشگاه پیش‌ بالینی شش دستگاه اصلی را تولید کرده که شامل دستگاه نوری دو بعدی، سه‌ بعدی، CT، دستگاه تصویربرداری مکیروپکت و مکیرو اسپکت، همه را در ایران تولید کرده‌ایم و از این طریق به همه محققین کشور ارائه خدمت می‌دهیم.

وی با بیان اینکه مالکیت این آزمایشگاه برای دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده ولی خدمات را به همه محققین ارائه می‌دهیم گفت: در حال حاضر این آزمایشگاه مقام نهم را از لحاظ تعداد تجهیزات که در یکجا تجمیع شده باشد در جهان دارد و کیفیت قابل قبولی را به دست آورده‌ایم.

رئیس آزمایشگاه پیش‌ بالینی افزود: طراحی و مهندسی این دستگاه‌ها ایرانی بوده و از طریق مهندسی معکوس تولید نشده است همچنین خدمات به همه محققین و شرکت‌ها در شش ماه گذشته رایگان بوده و اکنون با تخفیف بالایی این خدمات را ارائه می‌دهیم و اگر محققی پول نداشته باشد به این دلیل آن را از انجام فعالیت باز نمی‌داریم.

وی از انجام تحقیقاتی جهت درمان بهتر و با کیفیت سرطان در این آزمایشگاه خبر داد و اعلام کرد: تحقیقات پیش‌ بالینی در این زمینه در این آزمایشگاه توسط محققین انجام شده و بر روی تست حیوانی نتیجه خوبی حاصل شده است.

آی عنوان کرد: تحقیقاتی مرتبط با موضوعات همچون پزشکی هسته‌ای، پزشکی شخصی و سلول‌درمانی از دیگر موضوعاتی بوده که در این آزمایشگاه آزمایشات پیش بالینی آن انجام می‌شود.

وی گفت: فناوری کشور در حوزه ایجاد زیرساخت تصویربرداری از حیوانات کوچک ایجاد شده و این مرکز اولین کلینیک جامع پیش بالینی کشور بوده که همه دانشگاه‌ها حتی دانشگاه‌های خارج از کشور می‌توانند از این خدمات استفاده کنند. همچنین این مجموعه به شبکه آزمایشگاهی کل کشور هم متصل است تا محققان بتوانند با کمترین هزینه از خدمات آن استفاده کنند.

رئیس آزمایشگاه پیش‌ بالینی گفت: از زمان تشکیل این آزمایشگاه که بیش از شش ماه می‌گذرد 35 پروژه انجام شده که نتیجه آن 124 آزمایش بوده است. همچنین تعداد زیادی در ارتباط با تصویربرداری در حوزه پیش‌بالینی و معرفی اهمیت و کاربرد آن آموزش دیده‌اند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: