کد خبر: ۱۹۴۷۴۵
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 08
پژوهشگران دانشگاه نیوسوات ویلز در شهر سیدنی استرالیا در این گزارش اعلام كردند كه بیش از یك میلیارد نفر در سراسر جهان با مشكل از دست دادن انعطاف پذیری عدسی چشم و در نتیجه مشكل در بینایی دچار هستند كه نیمی از این افراد با وجود نیاز مبرم و جدی، عینك ندارند تا بتوانند بهتر ببینند.
شفا آنلاین>اجتماعی>  پژوهشگران استرالیایی با انتشار یك گزارش جدید جهانی تاكید كردند كه میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا به عینك احتیاج دارند اما حتی همین ساده‌ترین وسیله برای حفاظت از چشم‌هایشان را نیز در اختیار ندارند.

به گزارش شفا آنلاین:پژوهشگران دانشگاه نیوسوات ویلز در شهر سیدنی استرالیا در این گزارش اعلام كردند كه بیش از یك میلیارد نفر در سراسر جهان با مشكل از دست دادن انعطاف پذیری عدسی چشم و در نتیجه مشكل در بینایی دچار هستند كه نیمی از این افراد با وجود نیاز مبرم و جدی، عینك ندارند تا بتوانند بهتر ببینند.


به گفته متخصصان؛ این عارضه چشمی در اثر سخت شدن عدسی‌های چشم یا ضعیف شدن ماهیچه‌هایی كه این عدسی را در كنترل دارند، بروز می‌كند.

آنها اگر روند فعلی ادامه پیدا كرده و هیچ اقدام پیشگیرانه‌ای صورت نگیرد، شمار مبتلایان این بیماری تا سال 2050 به یك میلیارد و هشت میلیون نفر خواهد رسید.

البته این نکته هم حایز اهمیت است که درصد زیادی از مردم جهان نیز یا عینک نمی‌زنند یا از عینک خود به طور نامناسب استفاده می‌کنند.

نیویورک‌تایمز در جدید ترین گزارش خود آماری در این خصوص ارایه داده و عنوان کرده است، بیشتر راننده‌های نیجریه‌ای به‌دلیل رانندگی در مسیرهای شنی چشمان نزدیک‌بین دارند. در اوگاندا تنها ۴۵ دکتر به‌ازای ۴۱میلیون نفر وجود دارد. در هند عینک‌زدن نشانه سالخوردگی است و دختران جوان دم بخت عینک نمی‌زنند. در لبیریا، تا همین اواخر، حتی یک مرکز چشم پزشکی هم وجود نداشت.

وضعیت مصرف عینک در بین مردم ایران

در ایران نیز وضعیت اقتصادی نامناسب برخی از مردم باعث شده آنها کمتر توجهی به سلامت چشم شان داشته باشند و تامین نیاز شکم شان را بر بینایی ترجیح دهند یا به علت فقر دانش، زمینه نابینایی خود یا فرزندان شان را فراهم کنند.

در حال حاضر با توجه به اینکه فرم عینک در کشورمان ساخته نمی‌شود، محصولات کشورهایی مانند چین و کره جنوبی با رنج پایین و محصول های کشورهای ایتالیا، آلمان، انگلیس و فرانسه با قیمت های متوسط و بالا در بازار ایران به فروش می رسند. میانگین قیمت عینک‌های طبی بدون لحاظ قیمت عدسی در بازار از حدود ۱۰۰ هزار تا هشت میلیون تومان است.

در زمینه عدسی عینک‌های طبی نیز کشورهای چین، کره جنوبی و کشورهای اروپایی از مهمترین تولیدکنندگان هستند که محصولات‌شان با قیمت‌ها و کیفیت‌های متفاوت در بازار ایران نیز عرضه می‌شود؛ به گونه‌ای که عدسی چینی حدود ۳۰ هزار تومان، عدسی کره ای حدود ۷۰ تا ۱۴۰ هزار تومان و عدسی های اروپایی حدود ۱۸۰ تا ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارند.

جدا از این مساله برخی نیز از عینک فراری هستند و به دنبال راه حل هایی بهتر مانند انجام عمل لیزیک هستند. مساله ای که بسیاری از متخصصان با انجام آن مخالف هستند.

مسعود ناصری‌پور، عضو انجمن چشم‌ پزشکی ایران درباره اینکه چرا چشم پزشکان خودشان عینک می‌زنند و حاضر نیستند از جراحی‌های چشمی استفاده کنند، توضیح داد: اصلاح عیوب انکساری چشمی براساس توافق تمام چشم پزشکان بهترین، سالم ترین و مقرون ترین راه آن استفاده از عینک است و در مرحله بعد می‌توان از لنز و در نهایت جراحی استفاده کرد بنابراین همیشه درمان‌های غیر جراحی‌ ارجحیت به درمان‌های جراحی دارد ولو اینکه چشم پزشک مجبور باشد افراد را برای بیماری‌های آب مروارید یا پارگی شبکیه چشم توصیه به جراحی کند وگرنه خود افراد هستند که مایل به جراحی انکساری چشم هستند و چشم پزشک توصیه نمی‌کند.

وی درباره رابطه سردردها با بیماری‌های چشمی نیز گفت: اینگونه سردردهای براثر بیماری‌های چشمی بسیار کم است یعنی کمتر ۱۰ تا ۵ درصد؛ ولی کسانیکه دچار سردردها با منشا چشم می‌شوند کسانی هستند که به دلیل مشکلات چشمی از عینک استفاده نمی‌کنندو مثلاً دوربین هستند و بدون عینک و با جمع کردن عضلات چشمی می‌خواهند عمق دید بهتری پیدا کنند و یا افرادی هم هستند که دچار سردرد می‌شوند چون از عینک نامناسب استفاده می‌کنند.

گزارش: فرزانه صدقی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: