کد خبر: ۱۹۴۷۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 07
محصولات ارگانیک محصولاتی هستند که در تولید و فراوری آنها از هیچ نوع مواد شیمیایی چه به عنوان کود و چه به عنوان سم و چه به عنوان افزودنی درفرآیند تولید استفاده نشده است
شفا آنلاین>سلامت>دغدغه باقی‌مانده سموم در محصولات تازه ‌خوری از جمله توت فرنگی همواره در افکار عمومی وجود دارد و به همین دلیل برچسب ارگانیگ و سالم بودن ، علاوه بر سر درگمی مردم ، تبدیل به اسم رمزی برای گران فروشی و آشفته سازی بازار این میوه بهاری در مازندران شده است .

به گزارش شفا آنلاین، محصولات ارگانیک(organic) محصولاتی هستند که در تولید و فراوری آنها از هیچ نوع مواد شیمیایی چه به عنوان کود و چه به عنوان سم و چه به عنوان افزودنی درفرآیند تولید استفاده نشده است.

برداشت محصول توت فرنگی در مازندران همه ساله از نیمه دوم فروردین آغاز می شود و تا پایان خرداد ادامه می یابد.

با این که تا چند سال پیش بازار توت فرنگی از ماه فروردین و پس از گذر از مرحله نوبرانه به قیمت تعادلی می رسید ولی امسال بازار فروش این محصول همچنان داغ است و در بیشتر مغازه ها با ادعای ارگانیک بودن به قیمت 15 تا 20 هزار تومان در هر کیلوگرم به فروش می رسد.

مازندران با سطح زیر کشت یکهزار و 500 هکتار ، پس از استان کردستان رتبه دوم تولید توت فرنگی را در کشور دارد و همواره در سال های گذشته مردم این استان ارزان خوری این محصول را از دهه دوم اردیبهشت تجربه می کردند .

توت فرنگی(Strawberry) مازندران در سه منطقه بابلسر، جویبار و آمل کشت می شود.

مربا و شربت توت فرنگی یکی از اقلام سوغاتی مازندران به شمار می رود ، محصولاتی که علاوه بر نوع کارخانه ای ، بخش زیادی از آن دست پخت کدبانوهای مازندرانی است که هم به مصرف خانگی می رسد و هم به عنوان سوغاتی به مسافران و گردشگران فروخته می شود.

گزارش های میدانی از بازار توت فرنگی استان مازندران نشان می دهد که علاوه بر نوسانات و چندگانگی قیمت این میوه از مغازه ای به مغازه دیگر ، ادعای ارگانیک بودن محصول که بیشتر فروشندگان بویژه در شهرها زیر برچست قیمت اعلام می دارند ، موجب سرگردانی و سرکیسه کردن شهروندان شده است .

توت فرنگی میوه ای است که هر چه بیشتر نور آفتاب دریافت کند ، رنگش قرمزتر ، مزه اش شیرین تر ، کیفیتش بیشتر و خوش طعم تر می شود.

از یک بوته توت فرنگی تا سه مرحله محصول برداشت می شود و متوسط برداشت توت فرنگی در هر هکتار 10 تن است.

این محصول سرشار از آهن، کلسیم، فسفر، ویتامین سی ، آنتی اکسیدان با قابلیت ضد سرطانی(Anticancer) و خواص درمانی برای انعقاد خون، کسیه صفرا و مثانه است.

خواص ضد قارچی ، ضد ویروسی و ضد باکتریائی هم از دیگر مزیت های توت فرنگی است که استفاده مداوم از آن موجب نشاط و شادابی در افراد می شود.

دغل بازی در تولید و عرضه توت فرنگی غیر قابل انکار است
یکی از توت فرنگی کاران از شهرستان قائمشهر با ادعای این که محصول تولیدی در مزرعه اش ارگانیک است و از سم و کود های شیمیایی استفاده نکرده است گفت : متاسفانه دغل بازی در بازار با ادعای ارگانیک بودن توت فرنگی بسیار زیاد شده است .

فردین حسن زاده با تایید این که عنوان ارگانیک به ابزاری برای سودجویی تبدییل شده است ، توضیح داد : از آنجایی که 90درصد این میوه توت فرنگی باید به صورت تازه خوری به مصرف برسید و از سوی دیگر باید در کمتر از 24 ساعت پس از برداشت هم به فروش برسد تا فاسد نشود ، فروشندگان سالم بودن میوه با برچسب ارگانیک را فریاد می زنند.

وی با بیان اینکه بیشتر مردم فقط به ظاهر شفاف و درشتی توت فرنگی نگاه می کنند و با قیمت بالاتری می خرند ، افزود : متاسفانه برخی از فروشندگان با پاشیدن اسپری ، رنگ میوه قرمز را شفاف و ظاهر پسند می کنند.

این کشاورز با اشاره به اینکه قارچ کش ها مهم ترین سموم مصرفی در تولید توت فرنگی هستند ، گفت : شرائط آب و هوایی مهم ترین عامل تولید توت فرنگی سالم محسوب می شود و تولید کنندگان زمانی که با تغییرات جدی آب و هوایی مواجه شوند، برای جلوگیری از خسارت از سموم و کود های شیمیایی استفاده می کنند.

مازندران در سال جاری تاکنون شرایط آب و هوایی پرنوسانی را پشت سر گذاشته است . در حالی که اواخر فروردین ماه بیشتر مناطق استان با بارش باران و برف و کاهش دما و یخبندان مواجه بود ، قبل از آن دمای بالای 35 درجه را تجربه کرده بود و این روزها هم دمای هوا براساس پیش بینی هواشناسی تا 32 درجه بالای صفر افزایش خواهد یافت .

کشاورز قائمشهری با اشاره به این نکته که نور آفتاب عامل مهمی برای کامل شدن قند و رنگ آوری میوه توت فرنگی است، گفت: در صورت تداوم ابری و یا بارندگی های زیاد در زمان برداشت ، خسارت زیادی به کشاورزان وارد می شود.

سم زدایی پنج ساله از زمین یعنی ارگانیگ
این کشاورز مازنی با تاکید بر اینکه در کشت ارگانیک زمین و خاک کشت توت فرنگی باید تا پنج سال عاری از سموم باشد، بیان داشت : در کشت ارگانیک برخی از نهاده های تقویتی گیاهی مانند کودهای حیوانی استفاده می شود.

وی گفت : مردم فقط به درشتی و رنگ میوه توت فرنگی نگاه می کنند، اما توت فرنگی ارگانیک ممکن است چنین شرائط ظاهری را نداشته باشد.

او قیمت هر کیلو گرم توت فرنگی تولیدی خودش را 10 هزار تومان اعلام کرد و اظهار داشت : زمینی که من در آن توت فرنگی کشت می کنم اولا پنج سال متوالی رنگ سموم کشاورزی به خودش ندیده و ثانیا در تمام فرایند تولید از هیچ گونه نهاده شیمیایی استفاده نمی کنم.

این کشاورز افزود : تشخیص توت فرنگی ارگانیک از غیر ارگانیک برای مردم عادی بسیار سخت است ، اما آزمایش های دست اندرکاران از محصول تولیدی ، ارگانیک بودن را ثابت می کند .

کشت هیدروپونیک ، ارگانیک نیست
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم با تعریف کشت بدون استفاده از سم در خاک به عنوان کشت ارگانیک ، گفت که بعضی از فروشندگان توت فرنگی در مازندران شاید به کشت هیدروپونیک هم ارگانیک اطلاق می کنند .

وی با بیان اینکه کشت بدون خاک یا همان تولید گلخانه ای هوشمند هیدروپونیک ، دانش فنی به همراه امکانات و تجهیزات پیشرفته از روش های نوین تولید محصولات کشاورزی در دنیاست ، اظهار داشت : هر چند یک واحد تولیدی در بابلسر از این روش استفاده می کند، اما به معنای کشت ارگانیک است.

عبدالرحمن زاغی افزود : برای انجام کشت هیدروپونیک ،راه اندازی سامانه پیشرفته گرمایی و سرمایی ، نیروی متخصص ، مهارت های مدیریتی و تجربه بالایی برای آماده کردن محلول ، تنظیم و اصلاح کمبود عناصر ، اطمینان از تهویه و حفظ شرایط مطلوب در داخل ساختارهای کنترل شده لازم است.

وی گفت : در روش تولید هیدروپونیک ، آلودگی خاک مطرح نیست و آلودگی آب هم کمتر است و کنترل شرایط محیطی از جمله نور، دما، رطوبت و ترکیب هوا بسیار ساده تر است.

این مسئول با تاکید بر این که به طور یقین سلامت میوه در این نوع کشت به دلیل رعایت تمامی مسایل ، آفت و بیماری به حداقل و حتی به صفر می رسد ، افزود : اما کود و سموم کشاورزی از طریق آب قابل تزریق به گیاه است.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران مهم ترین عوامل بیماری زا در توت فرنگی را قارچ و کنه دانست و گفت: در شرائط مناسب آب و هوایی ،این بیماری ها بدون استفاده از سموم قابل کنترل است.

زاغی با بیان اینکه در کشت ارگانیک خاک سالم مهم ترین عامل است، اظهار داشت: در تولید محصول ارگانیک می توان برای تقویت و رشد میوه از کودهای حیوانی و گیاهی و همچنین در مبارزه با آفات و بیماری ها نیز از شیوه های بیولوژیکی استفاده کرد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: