کد خبر: ۱۹۴۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۰ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 06
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یکی از بزرگترین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در حوزه دانش‌ است و 14 هزار دانشجو در 13 دانشکده و در 238 رشته عمومی و تخصصی این دانشگاه تحصیل می‌کنند
شفاآنلاین>سلامت>رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بر اساس سند ملی درمان تعداد تختهای بیمارستانی این دانشگاه به 21 هزار و 600 تخت افزایش پیدا می‌کند.
 
به گزارش شفاآنلاین،آقاجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی صبح امروز در نشست خبری که در ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یکی از بزرگترین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در حوزه دانش‌ است و 14 هزار دانشجو در 13 دانشکده و در 238 رشته عمومی و تخصصی این دانشگاه تحصیل می‌کنند؛ دانشگاه شهید بهشتی هزار و 400 عضو هیئت علمی دارد که همگی آنها در حوزه آموزش علوم پزشکی نقش مهم و پررنگی‌ را برای تربیت نیروی متخصص کشور بر عهده دارند.

وی ادامه داد: بسیاری از گروه‌های علوم پزشکی فارغ‌التحصیلان دانشگاه شهید بهشتی هستند و این مرکز توانسته هسته اولیه بسیاری از مراکز و گروه‌های تخصصی را در کشور تشکیل دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه این دانشگاه 71 مرکز تحقیقاتی و پژوهشگاه‌ دارد و 53 شرکت‌ دانش‌ بنیان در حوزه‌های مختلف‌ مشغول فعالیت هستند، افزود: این دانشگاه در حوزه خدمات سلامت و بخصوص در حوزه بهداشت دارای 300 مرکز ارائه‌‌دهنده خدمات بهداشتی در نقاط مختلف استان تهران است.

ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به 5 میلیون و 200 هزار نفربوسیله دانشگاه شهید بهشتی

آقاجانی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به 5 میلیون و 200 هزار نفر از مردم تهران خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌دهد، عنوان کرد: ارائه خدمات سلامت به وسیله دانشگاه شهید بهشتی یکی از مأموریت‌های‌ اصلی‌ در حال انجام است، در حوزه درمان این دانشگاه‌ دارای 20 بیمارستان است که در سال گذشته‌ 250 هزار نفر در آنها بستری‌ شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آخرین آمار 58 درصد از بستری‌ شده‌گان بیمارستان‌‌های این دانشگاه در سال 96 از سایر استان‌های کشور‌ بوده است، تأکید کرد: مراجعه‌ 58 درصدی‌ مردم‌ سراسر کشور‌ به این بیمارستان نشان‌دهنده جایگاه‌ بالای ملی‌ این دانشگاه را می‌رساند.

ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مأموریت منطقه‌ای دانشگاه شهید بهشتی در تهران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مأموریت منطقه‌ای این دانشگاه در استان تهران است، تأکید کرد: ارائه خدمات سلامت‌ و آموزش پزشکی و تحقیقات از مأموریت‌های ملی‌ دانشگاه‌ علوم پزشکی شهید بهشتی محسوب می‌شود و در سطح بین‌الملل برنامه‌ریزی‌های خوبی برای ایجاد مرجعیت‌ علمی‌ در حوزه آموزش و تحقیقات‌ داریم.

آقاجانی‌ با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل 3 و 4 است، ادامه داد: زمانی‌ دانشگاه‌ها مدرک‌گرا بودهند و آموزش مبتنی بر مدرک‌ بوده است اما در مرحله بعدی دانشگاه نسل دوم که مبتنی بر تولید و پژوهش بود، ایجاد شده است اما امروزه‌ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به سمت دانشگاه‌های نسل سوم که مبتنی بر فناوری و کارآفرینی‌ است، قدم‌های خوب و مؤثری برداشته است تا بتواند در تولید، اشتغال و اقتصاد ملی نقش‌آفرینی کند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه‌های نسل چهارم‌ در توسعه همه جانبه کشور و مسائل اجتماعی‌ نقش‌ مهمی دارد، اظهار کرد: ارتقاء سطح سلامت ایرانیان از دیگر برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی محسوب می‌شود که در این میان دستگاه‌های تحول آموزشی که از دو سال پیش طراحی شده اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حرکت به سمت مرجعیت علمی در آموزش پزشکی از دیگر برنامه‌های دانشگاه‌ علوم پزشکی شهید بهشتی محسوب می‌شود، افزود: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اولین جایی بود که طرح آموزش نوین پزشکی را اجرایی کرده است، ما در صدد بازنگری طرح آموزش نوین پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستیم و در این راستا مراکز مهارت‌های بالینی را برای دانشجویان گروه پزشکی راه‌اندازی می‌کنیم.

آقاجانی با اشاره به اینکه دانشجویان کارهای مهارتی را در لابراتوار‌‌ها آموزش می‌بینند و در این میان امکان آموزش عمومی و تخصصی برای دانشجویان فراهم شده است، عنوان کرد: مرکز امور هیئت علمی در دانشگاه شهید بهشتی با هدف‌ تأمین و جذب اعضای هیئت علمی و امکانات رفاهی تأسیس شده است.

کارآفرینی یک از ماموریت‌های اصلی دانشگاه شهید بهشتی

وی در خصوص رشد تولید محصولات علمی در گروه‌های پزشکی ادامه داد: یکی از مأموریت‌های اصلی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عمق‌ بخشیدن به پژوهش‌ها است تا این تحقیقات منجر به کارآفرینی، تولید و با ارزش اقتصادی بالا شود.

آقاجانی‌ با اشاره به اینکه توجه ویژه‌ به HSR در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از دیگر برنامه‌های ما محسوب می‌شود، ادامه داد: توسعه‌ کمی و کیفی‌ 53 شرکت دانش بنیان‌ از دیگر مأموریت‌های این دانشگاه محسوب می‌شود و ما وظیفه داریم تا مشکلات نظام سلامت را پژوهش و راهکارهای‌ علمی را در اختیار حوزه سلامت قرار دهیم که در این راستا حرکت به سمت مرجعیت‌ علمی در حوزه تحقیقات از دیگر مأموریت‌های مهم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی محسوب می‌شود.

50 درصد ایرانی‌ها با بیماری‌های غیرواگیر درگیرند

وی با اشاره به اینکه امروزه توجه به پژوهش در حوزه‌ بیماری‌های غیرواگیر از دیگر برنامه‌های این دانشگاه است، افزود: یکی از مشکلات حوزه بهداشت بیماری‌های غیرواگیر مانند قلب و عروق است زیرا در حدود 50 درصد مردم کشور گرفتار این نوع بیماری‌ها هستند.

آقاجانی‌ اضافه کرد: توسعه زیرساخت‌های پژوهش‌ در این دانشگاه‌ مدنظر‌ قرار دارد بطوریکه‌ مرکز نوآوری‌ در آینده‌ای نزدیک در دانشگاه شهید بهشتی‌ راه‌اندازی می‌شود.

وی در خصوص مسائل دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: ارتقای مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی و کار گروهی‌، ایمن‌سازی و بهبود خوابگاه‌های دانشجویی از دیگر برنامه‌های ما در حوزه دانشجویی محسوب می‌شود و تمام سعی ما این است که فرهنگ ورزش عمومی و قهرمانی را در این دانشگاه گسترش دهیم‌.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه در این دانشگاه توجه ویژه به تولید محصولات فرهنگی داریم، ادامه داد: مرکز مطالعات هنر و سلامت دانشگاه علوم پزشکی‌ در آینده نزدیک احیا و تقویت‌ می‌شود.

وی در خصوص بیماری‌های غیرواگیر و کاهش مرگ و میرهای ناشی از آن ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از طریق آموزش عمومی‌ و سنجش‌ عوامل خطر سعی در اصلاح سبک زندگی و کاهش مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های غیرواگیر دارد که در این راستا توجه ویژه‌ای به مسئله تغذیه سالم‌ می‌کند.

آقاجانی با اشاره به اینکه در حوزه درمان سعی در توسعه زیرساخت‌ها در استان تهران داریم، اظهار کرد: متأسفانه در تهران در حوزه درمان کمبودهای ما جدی است زیرا 58 درصد تخت‌های ما به وسیله‌ مردم سایر استان‌های کشور اشغال می‌شوند و بیمارستان‌های این دانشگاه به جمعیت 5 میلیون و 200 هزار نفری تهران خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌دهند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 11 هزار تخت بیمارستانی فعال داریم که 4 هزار و 700 تخت‌خواب دولتی و بقیه مربوط به بخش‌های غیردولتی است و ما در سند درمان 1404 که به سند ملی تبدیل شده است باید تعداد تخت‌های خود را به 21 هزار و 600 تخت‌ افزایش دهیم که در این میان تعداد تخت‌های بخش دولتی 10 هزار و 100 تخت است‌.

 محدودیت‌های مالی عامل کند شدن مسیر افزایش تخت‌های بیمارستانی

وی اضافه کرد: مشکلات و محدودیت‌های مالی مسیر افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی را کند کرده است ولی دانشگاه‌ مصمم‌ است تا این کار را به سرعت انجام دهد.

وی در خصوص برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حوزه ارتقاء بهره‌وری و استفاده 100 درصدی از نیروی انسانی گفت: در راستای ارتقای بهره‌وری برنامه‌های مفصلی‌ در مهر ماه 96 طراحی و در اسفند ماه سال گذشته اجرایی شده است که در این میان کیفیت خدمات و ایمنی بیماران و رضایت آنها در دستور کار حوزه درمان قرار دارد.

وی ادامه داد: در حوزه بین‌الملل قصد افزایش جدی جذب دانشجویان خارجی را داریم‌ که برنامه‌ریزی‌های خوبی برای برگزاری دوره‌های کوتاه مدت و میان مدت در این دانشگاه انجام شده است.

آقاجانی‌ با اشاره به توسعه‌ روابط بین دانشگاهی با مراکز معتبر دانشگاهی ادامه داد: قراردادی با بزرگترین دانشگاه پزشکی فرانسه یعنی رنکاک‌ پاریس‌ به امضا رسیده است و در حوزه بین‌الملل قراردادهای دیگری با دانشگاه‌های مجارستان، ایتالیا و روسیه به عنوان همکار این دانشگاه به امضا رسیده است و همچنین برنامه‌های خوبی برای صدور‌ دیپلم‌ مشترک با برخی از دانشگاه‌های دنیا داریم‌.

وی در خصوص برنامه‌های دانشگاه شهید بهشتی در حوزه غذا و دارو ادامه داد: دسترسی مردم به داروهای مورد نیاز و بیمارستان‌ها افزایش پیدا کرده است؛ دانشگاه شهید بهشتی سعی در تقویت و مشارکت با بخش غیردولتی در امور اجرایی و سلامت‌محور دارد و همچنین برنامه‌های خوبی در خصوص مواجهه‌ با قاچاق دارو انجام شده است زیرا یکی از فعالیت‌های مهم تجویز و مصرف منطقی دارو محسوب می‌شود.

چرایی کمبود واکسن در سال 96

در ادامه مراسم‌ عرشی‌ معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر برنامه‌های دانشگاه شهید بهشتی در حوزه واکسیناسیون‌ گفت: در حال حاضر از نظر واکسیناسیون‌ دانشگاه شهید بهشتی هیچ مشکل خاصی ندارد و کار واکسیناسیون کودکان و مادران باردار طبق برنامه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در مقاطعی‌‌ از سال گذشته کمبودهایی در حوزه واکسن به دلیل مسائل ارزی‌ ایجاد شده بود که سریعاً این مشکل برطرف شده است.

وی‌ یادآور شد: 2 برنامه جدید واکسیناسیون‌ در دست اجرا داریم که هنوز از طرف وزارت بهداشت به ما اعلام نشده است و امروزه‌ تمام واکسیناسیون روتین‌ بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود.

محدودیت منابع در حوزه سلامت بحثی جدی است

آقا جانی با اشاره به اینكه در سال ٩٧ ، ١٢٥٠ تخت خواب برای بیمارستان ها برنامه ریزی كرده ایم، اظهار كرد: اگر منابع لازم تأمین شود بخشی از مشكلات جدی برطرف خواهد شد؛ برنامه ریزی فشرده ایی برای امسال داریم و دانشگاه در این فكر است منطقه تحت پوشش خود را در قالب ٢ بیمارستان هزار تخت خوابی مجهز كند كه این بستگی به تأمین منابع دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینكه ما بیشتر در بیمارستان های شرق تهران تمركز داریم، گفت: سال سختی به دلیل محدودیت منابع دانشگاه پیش رو داریم ؛ برنامه تأمین منابع را از آبان ماه شروع كرده ایم و به صورت فعال كمیته بهره وری برای مدیریت منابع تشكیل داده ایم كه این پورسه احتیاج به فرهنگ سازی دارد.

وی با اشاره به اینكه جهت بهره وری بیشتر نیاز داریم به ازای هر خدمت، دریافتی هم داشته باشیم، گفت: سقف بودجه ایی كه وزارت بهداشت در نظر گرفته است باید ١٠ درصد از میزان درآمد را كاهش دهیم كه دانشگاه در این طرح تا حدی پیش رفته است؛ امسال سال پر تنشی از لحاظ تأمین منابع مالی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در دانشگاه ماموریتی داریم كه به مردم كشور به عنوان مركز ملی، خدمات دهیم؛ بخشی كه ما می توانیم در هزینه ها صرفه جویی كنیم، جلوگیری از تجویز لوازم پزشكی است و كمیته ایی در این خصوص راه اندازی شده است.

آقا جانی با اشاره به اینكه محدودیت منابع در حوزه سلامت بحثی جدی است، اظهار كرد: ما عزم خود را جدی كردیم حتی تا یک ریال هم صرفه جویی كنیم كه استفاده از كالای ایرانی در این راستا بسیار كمک كننده است؛ به جای اینكه به سراغ برندها در تأمین تجهیزات برویم از كالای ایرانی استفاده می كنیم تا در هزینه ها صرفه جویی شود.

در تكنولوژی پزشكی باید رشد كنیم

وی ادامه داد: تلاشی كه ما از مهر ماه سال ٩٦ شروع كرده ایم امسال بهره برداری خواهد شد و جلوی خدمات غیر ضروری را می‌گیریم؛ هر آنچه می توانیم از هزینه در منابع جلوگیری می كنیم اما از روند توسعه دست بر نمی داریم و همچنان به فكر گسترش هستیم، این گسترش بر اساس سیاست گذاری وزارت بهداشت خواهد بود، به گونه ایی حركت می كنیم كه مردم در وقتشان صرفه جویی شود و معطل نشوند.

آقا جانی با اشاره به اینكه در تكنولوژی پزشكی باید رشد كنیم، گفت: در دنیا با ٣ عامل در حوزه پزشكی مواجه هستیم؛ افزایش جمعیت، افزایش طول عمر و افزایش نیاز به تجهیزات پزشكی كه كاملا یك رشد منطقی و تدریجی در این راستا اتفاق افتاده است.

وی در خصوص افزایش نرخ بیمه ها گفت: مردم در سال های قبل هزینه ها را از جیب خود پرداخت می كردند كه خلاف قانون بوده است؛ مردم برخی هزینه ها را خودشان پرداخت می كردند، در مطب مبالغی به عنوان زیر میزی به جراح می دادند، بابت خرید لوازم بیمارستان از جیب خود هزینه می كردند كه این كار خلاف قانون بوده است.

آقا جانی در خصوص طرح آینده كه طرح جدید دانشگاه است، گفت: نوع تخصیص منابع در شكل اجرایی آن تاثیر گذار است و ما باید در برخی برنامه ها تجدید نظر كنیم؛ باید خدمات غیر ضروری را تفكیک كنیم كه این كاری بسیار دشوار است؛ چرا كه در تغییر سبک طبابت موثر است، تغییر سبک طبابت باید از روز اول دانشجویی باشد تا بتوان آن را درست آموزش داد و از حداقل منابع استفاده كرد.

وزارت بهداشت بیشتر جنبه یک سیستم آلارم دارد

وی ادامه داد: برای جذب دانشجوی خارجی برنامه داریم؛ چرا كه با جذب دانشجو می توانیم هم آموزش را گسترش دهیم و هم منابع مالی را تأمین كنیم؛ دوره های كوتاه مدت برای مهارت در دندانپزشكی در نظر گرفته ایم؛ چرا كه محل خوبی برای كسب در آمد است؛ به دنبال این هستیم با استفاده از تولید فناوری و فروش آن ها به در آمد زایی برسیم.

آقا جانی اظهار كرد: شاهد این هستیم كه دانشجویان زیادی به خارج از كشور می روند و در آن جا سرمایه گذاری می كنند، اما می توانند همین هزینه را در كشور خودمان كنند؛ چرا كه این سرمایه برای كشور مهم است؛ ما برای ایجاد ظرفیت مازاد دانشجوی شهریه پرداز تمركز می كنیم تا جوانان بتوانند در كشور خودمان كسب علم كنند.

رئیس دانشگاه با اشاره به اینكه وزارت بهداشت بیشتر جنبه یک سیستم آلارم دارد، افزود: باید آلارم دهد ورزش كنید، مردم تغذیه مناسب ندارند، فست فود خور هستند و این اصلا به نفع طرح سلامت محور نیست و برای آینده كشور و مردم مضر است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: