کد خبر: ۱۹۴۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 05
شناسایی بیماران مبتلا به بیماران هپاتیت C آسان و مقرون به‌صرفه نیست، لذا نمی‌توان همه افراد را غربالگری کنیم
شفا آنلاین>سلامت>معاون پژوهشکده گوارش و کبد ایران با اشاره به شیوع ۴۰ تا ۸۰ درصدی هپاتیت در بیماران مبتلا به HIV گفت: شناسایی و درمان این بیماران در جهت ریشه‌کنی هپاتیت بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش شفا آنلاین، شاهین مرآت در نشست خبری هفته سلامت گوارش در مورد هپاتیت B و C  گفت: شناسایی بیماران مبتلا به بیماران هپاتیت C آسان و مقرون به‌صرفه نیست، لذا نمی‌توان همه افراد را غربالگری(Screening) کنیم.

وی افزود: گروه‌های پرخطر همچون زندانیان و معتادان و همین طور بیماران مبتلا به هموفیلی(hemophilia) و تالاسمی و ایدز شناسایی در آنها بهتر صورت می‌گیرد و می‌توان بر همین اساس ریشه‌کنی هپاتیت را مدنظر قرار داد.

معاون پژوهشکده گوارش و کبد ایران با بیان اینکه مبتلایان به اچ آی وی 40 تا 80 درصد شیوع هپاتیت در آنها وجود دارد، گفت: با همکاری وزارت بهداشت اکثر این افراد شناخته شده و درواقع در افراد مبتلا به اچ آی وی جهت شناسایی آنها نسبت به هپاتیت یک قدم جلوتر هستیم.

مرآت با بیان اینکه هزینه‌های مرتبط با هپاتیت مربوط به پیدا کردن بیماران، انجام آزمایش و دارو است، گفت: درمان هپاتیت C در ایران ارزان‌تر از کشورهایی همچون آمریکا و اروپا بوده و هپاتیت B نیز از طریق واکسیناسیون کاملاً قابل پیشگیری است و در حال حاضر در ایران به همه نوزادان در بدو تولد واکسن هپاتیت B تزریق می‌شود.

وی بیان داشت: در برخی از موارد هپاتیت‌های ویروسی بدون درمان خودبه‌خود خوب می‌شوند درمان هپاتیت در صورتی که بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، بسیار آسان است. در بیماران هپاتیت B نیز با مصرف روزانه یک قرص از پیشرفت بیماری و عوارض آن جلوگیری می‌شود.

معاون پژوهشکده گوارش و کبد ایران خاطرنشان کرد: هپاتیت مزمن صرفنظر از علت آن عدم درمان مناسب به تدریج باعث کوچک شدن کبد و جایگزین شدن سلول‌های کبدی با بفات غیرطبیقی می‌شود. این مرحله که سیروز کبدی نام دارد، کبد کارکرد خود را از دست می‌دهد.

مرآت اظهار داشت: بهتر است بلافاصله پس از تشخیص هپایتم اقدامات لازم صورت گیرد تا از سیروز کبدی جلوگیری شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: