کد خبر: ۱۹۴۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 04
کبد، یکی از مهم‌ترین اندام‌های بدن است که معمولا در تصادف‌های وسایل نقلیه، به شدت آسیب می‌بیند و حدود 15 درصد از صدمه‌دیدگان را به کام مرگ می‌فرستد
شفاآنلاین>سلامت> بنابه گفته محققان دانشگاه نیویورک، بستن کمربند ایمنی، خطر آسیب مرگبار به کبد را تا 21 درصد کاهش می‌دهد و چنانچه، خودرو به کیسه هوا هم مجهز باشد، این خطر 5 درصد دیگر نیز کاهش می‌یابد.

به گزارش شفاآنلاین، کبد، یکی از مهم‌ترین اندام‌های بدن است که معمولا در تصادف‌های وسایل نقلیه، به شدت آسیب می‌بیند و حدود 15 درصد از صدمه‌دیدگان را به کام مرگ می‌فرستد.


اگر چه سودمندی کمربند ایمنی (Safety)کاملا مشخص است اما هنوز هم بحث و گفتگوهایی هست، مبنی بر اینکه کمربندها چندان ایمن نبوده و مضر هستند و البته داشتن کیسه هوا هم به این معناست که مجبور نیستید، کمربند ببندید. اما نتایج تحقیق محققان دانشگاه نیویورک، اهمیت کمربند ایمنی را تقویت می‌کند.

هرساله در آمریکا بیش از ۲ میلیون نفر تصادفی به بخش اورژانس بیمارستان برده می شوند و ده ها هزار نفر از آنها فوت می‌کنند. بیشتر این افراد، از ناحیه کبد و طحال صدمه می‌بینند که هر دو مورد منجر به خونریزی شدید می‌شود. البته با برداشتن طحال می‌توان جلوی خونریزی را گرفت. اما کبد اندامی بسیار حیاتی است و امکان برداشتن آن وجود ندارد. وقتی کبد صدمه می‌بیند، مشکلات (Difficulties)جدی دیگری هم از جمله، نشت صفرا یا انسداد جریان صفراوی، ایجاد دمل چرکی، خونریزی شدید بدون توانایی کنترل درست آن و عدم توانایی تصفیه متابولیت‌ها و در نتیجه ابتلا به یرقان، نیز رخ داده و فرد مجروح را در خطر جدی مرگ قرار می‌دهد.

محققان بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵، بیش از ۵۵۵۴۳ نفر که تصادف کرده بودند را بررسی کردند و متوجه شدند، بیشتر افرادی که از ناحیه کبد، صدمه دیده بودند، کمربند ایمنی نداشتند. اما افرادی که کمربند ایمنی بسته بودند، دچار صدمات کبدی نشده بودند و احتمال زنده ماندن شان ۲۱ درصد بیشتر از دیگران بود. در ضمن محققان می‌گویند، فقط استفاده از کیسه هوا، کافی نیست و بستن کمربند بسیار ضروری است.

با بستن کمربند ایمنی و همچنین استفاده از کیسه هوا می‌توان در تصادفات جان سالم به در برد.(طبنا)
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: