کد خبر: ۱۹۴۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 04
هدف از بررسی عوارض دارویی دریافت شده، کاهش مرگ و میر ناشی از عوارض دارویی و پیشگیری از وقوع آنهاست
شفاآنلاین>سلامت> مرکز ثبت و بررسی عوارض ناخواسته داروها (ADR) به عنوان تنها مرکز ملی در سطح کشور به جمع آوری و ثبت گزارش های عوارض دارویی مشاهده شده توسط جامعه پزشکی می پردازد.

به گزارش شفاآنلاین، این مرکز از سال ۱۳۷۷ به عنوان عضو کامل سازمان جهانی بهداشت در برنامه بین المللی پایش فرآورده های دارویی پذیرفته شده است و از آن زمان تاکنون با سازمان مذکور و سایر کشورهای عضو به تبادل اطلاعات در زمینه عوارض دارویی می پردازد.

هدف از بررسی عوارض دارویی(Medicine) دریافت شده، کاهش مرگ و میر ناشی از عوارض دارویی و پیشگیری از وقوع آنهاست. در بهمن ۱۳۸۵ ، دستورالعمل ثبت عوارض وخطاهای دارویی از سوی معاونت غذا ودارو با تایید وزیر وقت بهداشت، به تمامی دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز  بهداشتی درمانی دولتی و خصوصی سراسر کشور ابلاغ گردید و تمامی مراکز ذی ربط ملزم به گزارش عوارض و خطاهای دارویی مشاهده شده به این مرکز گردیدند. همچنین در سال ۱۳۸۴ بنابر رای کمیسیون قانونی ساخت و ورود داروها، شرکت های داروسازی موظف به ارسال گزارش های مربوط به ایمنی فرآورده های خود به مرکز ADR شده اند که این مطلب مجددا در ماده ۱۰ دستورالعمل فوق الذکر مورد تاکید قرار گرفته است.

اهداف عمده مرکز ثبت و بررسی عوارض ناخواسته داروها

شناسایی سریع عوارض و تداخل های دارویی که تا زمان ورود دارو به بازار شناخته نشده اند

تشخیص افزایش ناگهانی در میزان وقوع عوارض ناخواسته شناخته شده

شناسایی ریسک فاکتورها و مکانیسم هایی که عوارض ناخواسته دارویی تحت آن شرایط رخ می دهند

تخمین جنبه های کمی زیان های ناشی از مصرف داروها

تحلیل و انتشار اطلاعات مورد نیاز در تجویز داروها و مقررات دارویی

پیشگیری از وقوع عوارض دارویی قابل پیشگیری(prevention)

چگونه می توان عوارض دارویی را گزارش داد

به منظور جمع آوری گزارش های عوارض دارویی، فرم های زرد رنگی توسط این مرکز تهیه شده است که در صورت تماس با این مرکز به تعداد لازم در اختیار کلیه حرف پزشکی قرار خواهد گرفت. پس از تکمیل فرم ها، می توان آنها را به آدرس تهران- صندوق پستی: ۴۶۶-۱۷۷۷۵ ارسال داشت، هزینه پست قبلاً پرداخت شده است. هم چنین گزارش عوارض از طریق تلفن شماره تلفن: ۸۸۸۹۵۲۰۸ و/ یا نمابر : ۸۸۹۱۴۷۴۴و یا از طریق سایت معاونت دارو و غذا نیز قابل ارسال می باشد.

چه مواردی را می توان گزارش کرد

تمامی عوارض مشکوک به مصرف فرآورده های درمانی از جمله داروها ، فرآورده های خونی، واکسن ها، مواد حاجب، مواد مورد استفاده در دندانپزشکی یا جراحی، ‌فرآورده های گیاهی و محلولهای لنز قابل گزارش به این مرکز می باشند.

جهت گزارش یک عارضه، اطمینان از وجود ارتباط قطعی میان مصرف فرآورده و بروز عارضه ضروری نیست بلکه تردید به ایجاد عارضه نیز قابل گزارش می باشد. همچنین کلیه عوارض مشاهده شده اعم از خفیف یا شدید، گذرا یا پایدار توسط این مرکز پذیرفته می شود.

توجه مهم

- هنگام گزارش یک عارضه حتی الامکان نام شرکت سازنده و شماره سری ساخت را جستجو نموده، گزارش نمایید.

- هرگز به دلیل نامعلوم بودن برخی اطلاعات درخواستی در فرم، از گزارش نمودن عارضه اجتناب نفرمایید.

- هویت بیمار و گزارشگر محرمانه خواهد ماند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار