کد خبر: ۱۹۴۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 03
در بدن هریک از ما گروهی از باکتری‌ها و میکروبها وجود دارند که مانند سدی دفاعی مانع از رشد میکروب‌های بیماری زا می‌شوند
شفاآنلاین>سلامت> میکروب‌ها همیشه هم خطرناک نیستند. تحقیقات ثابت کرده برخی از میکروب‌هایی که در اندام‌های مختلف بدن ما وجود دارند نه تنها باعث بیماری نمی‌شوند بلکه در حفظ سلامتی انسان نیز مؤثرند. از این‌رو فعالیت‌های بسیاری در بازسازی این میکروب‌های مفید صورت گرفته که حاصل آن تولید پروبیوتیک‌ها هستند.

به گزارش شفاآنلاین، برای آشنایی بیشتر با مواد پروبیوتیک با دکتر مریم تاج آبادی ابراهیمی رئیس ششمین سمپوزیوم بین‌المللی باکتری‌های اسیدلاکتیک و چهارمین همایش بین‌المللی پروبیوتیک مطالبی را عنوان نمودند.

دکتر تاج آبادی ابراهیمی می‌گوید: در بدن هریک از ما گروهی از باکتری‌ها و میکروبها وجود دارند که مانند سدی دفاعی مانع از رشد میکروب‌های بیماری زا می‌شوند. در واقع این میکروب‌ها وظیفه حفاظت از ارگان‌های مختلف بدن را داشته و سیستم ایمنی(Safety system) بدن را شکل می‌دهند. در گام بعدی روی فعالیت‌های فیزیولوژی، متابولیکی و حتی فعالیت‌های رفتاری ما اثر می‌گذارند.

رئیس انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند می‌افزاید میکروب‌های مفید نخستین هدیه‌ای است که مادر از طریق شیر به فرزند خود می‌دهد. این میکروب‌های مفید کمک می‌کنند فلور میکروبی (اجتماع باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌های بدن) کودک شکل بگیرد.

بعد از دو سال که سیستم ایمنی بدن شکل گرفت، بدن از طریق فرآورده‌های تخمیری که مصرف می‌کنیم این میکروب‌ها را دریافت می‌کند.به‌گفته دکتر تاج آبادی مصرف مواد غیرطبیعی حاصل از زندگی صنعتی از یک سو و مصرف آنتی بیوتیک‌ها از سوی دیگر باعث از بین رفتن میکروب‌های مفید بدن می‌شود. استرس، استعمال دخانیات، رژیم غذایی ناکافی و ناسالم، بیماری‌ها و مسمومیت‌های مختلف نیز دلایل دیگری برای تضعیف و از بین رفتن این میکروب‌ها و اختلال در عملکرد آنها به شمار می‌آیند.وی تأکید می‌کند: امروزه محققان تلاش کرده‌اند با کارآزمایی‌های بالینی این میکروب‌ها را تهیه کرده و به غذاها اضافه کنند تا از این طریق سلامتی به‌خطر افتاده بشر نسل امروز را حفظ کنند. پروبیوتیک‌ها حاصل این تلاش است.

در حقیقت پروبیوتیک‌ها محصولات(Products) حاوی میکرو ارگانیسم‌های زنده، معین و به تعداد مشخصی است که در صورتی که به اندازه کافی مصرف شود سلامت میزبان را ارتقا خواهند داد.به عبارت ساده‌تر پروبیوتیک‌ها همان میکروب‌های طبیعی هستند که در فرآورده‌های تخمیری وجود دارند و با تولید اسیدهای عالی و مواد ضدمیکروبی مانع رشد میکروب‌ها و باکتری‌های بیماری زا می‌شوند.رئیس انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند می‌گوید: لبنیات‌های حاوی پروبیوتیک، قرص‌ها و پودرهای پروبیوتیک که در حال حاضر در دسترس عموم قرار دارند تلاشی برای حفظ و تقویت فلور میکروبی بدن است.ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: